ald schreef :
Hier ben ik het pertinent niet mee eens wij verkopen vooral nieuwe zeilen gemaakt van de beste materialen waarbij AP dacron(contender) ons budget dacron is,bezitten de aller modernste naaimachines(plus grootste) zeer moderne ontwerp software(smar-azure), computer gestuurde snijmachine ect..
rijden wel in een tweedehands auto
, maar toch dit alles gewoon in friesland.
ald
Ben alleen maar blij om dat te horen Ald! Ik ben erg voor diversiteit van het zeilmakerijlandschap!
Helaas is de praktijk van alle dag weerbarstig en is het een feit dat door zeilmakers binnen Europa steeds meer gebruik gemaakt wordt van centrale ateliers. Zowel centrale ateliers in Europa zelf als in China, Hong Kong, Vietnam, Sri Lanka, Polen, Maleisië, Filippijnen, Thailand, Griekenland, Zuid Afrika etc. Zowel grote merken als kleine merken. Ik spreek zeilmakers uit de hele EU (niet allemaal en zeker niet allemaal dagelijks) maar de algemene sfeer is: het is bikkelen.. hard werken.. minder omzet dan voorgaande jaren. Tuurlijk, uitzonderingen daargelaten (Zweden schijnt nog goed te lopen). En doekfabrikanten bevestigen stuk voor stuk wat ik hier schrijf. Tis ook crisis he.. ook zeilmakers uit Friesland gingen nog niet zo heel lang geleden, gewoon omdat ze de 12 man personeel niet konden betalen door lagere winsten/omzet, failliet. Dat zijn trieste zaken, gun je niemand, maar wel de realiteit van het huidige zeilmakerslanschap. Prijzen staan onder druk. Niet allen in deze branche.. in bijna alle branches.
De meeste van deze centrale ateliers beschikken overigens ook allemaal over zoals jij het zegt: de "allermodernste naaimachines("plus grootste"?? Geen idee wat je hiermee bedoelt overigens) zeer moderne ontwerp software(smar-azure (indd top! maar andere software is niet per definitie minder), computer gestuurde snijmachine ect..". Wij beschikken daar ook iig over al zeg ik er bij dat een zeilmaker die dit alles niet heeft, nog steeds een perfect zeil kan afleveren. Een kleine lokale zeilmaker is zeker in staat een goed presterend zeil af te leveren.
Fibercon® AP vindt ook ik 'budget cruising dacron' maar wel van de betere soort (ook afhankelijk tegen wie je het zegt, welk type boot, grootte, type etc,). Zoals ook de merken Challenge, Dimension Polyant, Bainbridge die leveren. Zoals ik eerder al in het andere draadje schreef: kijk naar de specs. Niet naar de naampjes. Elke zeilmaker kan zeilen van Fibercon® AP leveren. Of je ze budget noemt of cruising, of kustzeiler, of..
En ook ik rij in een 2ehandsje hoor
PS: Alt, ik nodig je graag uit in het andere topic "Nw. Zeilen" en zou het echt top vinden als je ook een voorzeil "gereduceerd" aanbiedt. Dan komt er meer openheid, uitleg, verschil in aanpak etc. en worden eventuele verschillen in benadering zichtbaar! Wordt niemand minder van denk ik! krijgen we een echt ZF vergelijk
Of beter nog: meer inzicht en uitleg naar de zeiler.