Iedereen bedankt voor de reacties.
Ook ik zal niet altijd inspringen als er iets fout dreigt te gaan. Een kwestie van afwegen van risico's. Zitten we dus op 1 lijn.
Ook ik snap soms niet hoe mensen met hun boot omgaan. We zijn echter niet allemaal gelijk maar ook hier sta ik aan dezelfde kant als velen die een reactie gaven.
Mijn reactie kwam ook niet voort uit het feit iemand besloot niets te doen. Dat is een eigen afweging waarvan ik nog maar zelf in die situatie moet zien of ik een andere beslissing genomen zou hebben.
Maar het feit dat daaruit direct geconcludeerd kon worden dat het een slechte eigenaar was qua verzorging van de boot en hij "schijt" heeft aan alles en nog wat (ik overdrijf maar dat is soms prettig voor de discussie), gaat me veel te ver.
Dan naar wel of niet helpen. Ik was er niet dus ik moet algemeen blijven. Vaak zijn de omstandigheden werkelijk minder erg dan door omstanders achteraf wordt aangegeven. Geen steady 50 knopen wind maar 35 met vlagen. Oplossingen vinden is ook een vak. Ook ik sla mijzelf soms voor mijn kop hoe simpel zaken hadden kunnen gaan. Ik kan er echter niet in mee gaan dat deze situatie geen oplossing had gehad. Niet om de fok te redden maar om mogelijk erger te voorkomen.
Ik heb in 1 week op terschelling 3 boten binnen zien komen met een gebroken voorstag. Dat zegt mij dat er meer rondvaren waarbij de zaak niet optimaal onderhouden wordt en dus minder zwaar belast kunnen worden dan normaal. Voor mij, door mijn perspectief, is het dus wel degelijk een reeel gevaar.
Stel ik sloop die hele fok / rocon zo erg dat er niet eens meer handtasjes van gemaakt kunnen worden. Laat de eigenaar mij daar dan maar voor aansprakelijk stellen. Die gedachte komt niet eens bij me op want dat verliest hij/zij met glans. (kan dat?
)
Ergo, ik heb niet zozeer veel moeite met het wel of niet helpen, mijn grootste ergernis kwam voort uit het waarde oordeel naar de eigenaar. Dat kwam mij oneerlijk over.
Gr Michel