Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Voorzeilen met leuvers ombouwen

Voorzeilen met leuvers ombouwen 02 okt 2011 17:47 #227258

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ik gebruik op dit moment voorzeilen met leuvers. Doordat ik een strijklijn gebruik werkt dat op zich allemaal redelijk probleemloos, maar nu ik passend rolreefsysteem kan overnemen overweeg ik toch om voor dat extra gemak te kiezen.

Daarvoor zullen echter mijn 4 voorzeilen omgebouwd moeten worden; de leuvers moeten er af en er moet een pees in (toch?). Dat dat mogelijk is weet ik, ik vraag me alleen af wat dat nu ongeveer zou gaan kosten. Kan iemand een indicatie geven?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 02 okt 2011 17:47 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 02 okt 2011 18:04 #227267

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Waarom wil je al je zeilen ombouwen? je kan toch ook de grootste nemen en die laten vermaken, wil je kleiner dan rol je de fok een stukje in.
Voor echt zwaar weer kan je dan evt de kleinste nog laten aanpassen.

Als je dat niks vind, en liever met volle ( niet opgerolde ) zeilen wil varen kun je beter je leuversyteem houden, dat wisseld 10 keer sneller dan een fok weer helemaal in het voorstag profiel te geleiden.

Mijn ervaring is dat het zetten van een fok met leuvers sneller gaat dan bij een rolfok de hoes te laten zakken, deze op te bergen, schoten aan knopen dan fok compleet met schoten even clip clip clip om de voorstag en gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 02 okt 2011 18:06 #227269

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Mijn plastimo rol-reef werd met plastic leuvers geleverd die in de groef pasten en in plaats van de messing leuvers zouden moeten komen. Is dat niet wat voor jouw situatie? Die plastic leuvers waren bij GK in Oosterbeek te koop. Ze liggen met een heleboel in een bak. Iets van €2 per stuk. Je moet ze met naald en draad aan de zeilen zetten of door de zeilogen van de zeilen vastzetten.
Mijn genua had een pees en die paste precies in de groef, 'lucky me'. Ik heb er dus nog over, maar niet voor alle zeilen.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 02 okt 2011 18:08 #227271

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Atlas 20 schreef :

Als je dat niks vind, en liever met volle ( niet opgerolde ) zeilen wil varen kun je beter je leuversyteem houden, dat wisseld 10 keer sneller dan een fok weer helemaal in het voorstag profiel te geleiden.

Ik ben van rolfok teruggegaan naar leuvers, puur vanwege het wisselen. Mijn rolfokken waren gewone zeilen die weggerold konden worden, ben nog steeds heel tevreden met de beslissing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 02 okt 2011 18:10 #227272

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ik heb een beetje een aversie tegen gedeeltelijk inrollen... heb er geen enkele ervaring mee, dat moet ik toegeven.

Ik zou het prettig vinden om gewoon nog steeds het best passende zeil te kunnen pakken en dat in de groef te hijsen. Vooral als ik de genua gebruik is dat toch wel een grote lap doek op het voordek, het is dan wel erg prettig om die lap te kunnen inrollen.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 02 okt 2011 18:15 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 02 okt 2011 18:34 #227285

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Voor een voorlijklengte van 8,5 m heb ik een offerte van €195 om de leuvers te vervangen door het juiste profiel voor een furlex rolsysteem. Zie het als indicatie.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 02 okt 2011 18:34 #227286

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Ik heb nog niet zo lang een rolsysteem, maar ik vind het gemak geweldig.

Echter reven is waardeloos, bij mij klappert de boel enorm en staat er geen spanning meer op het voorlijk.
Grootste voordeel is haven uit, trek aan het touwtje en zeilen, klaar met zeilen, touwtje trekken en weg istie.

Maar laat je de fok er op zitten dan worden ze snel minder mooi, vlekken door het aluminum profiel en zijn ze nat dan kan je ze niet ingerold laten zitten.
Laatst bewerkt: 02 okt 2011 18:35 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 02 okt 2011 18:41 #227289

Hen3,

Ik zou gewoon lekker bij leuvers blijven. Alles met elkaar gaat het je al snel om en nabij de 500 euro kosten om je zeilen om te bouwen en als je telkens je zeil eraf haalt als je van boord gaat dan is het zeker niet minder werk. Daarnaast ga je wel weer de hoeveelheid onderhoud aan je boot vergroten als je een roller monteerd.

gr,
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 02 okt 2011 18:41 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 02 okt 2011 19:23 #227301

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Hen3 schreef :
Ik heb een beetje een aversie tegen gedeeltelijk inrollen... heb er geen enkele ervaring mee, dat moet ik toegeven.

Ik zou het prettig vinden om gewoon nog steeds het best passende zeil te kunnen pakken en dat in de groef te hijsen. Vooral als ik de genua gebruik is dat toch wel een grote lap doek op het voordek, het is dan wel erg prettig om die lap te kunnen inrollen.

Met die laatste zin bedoel je neem ik aan: helemaal inrollen? Anders klinkt het tegenstrijdig met je eerste zin.
Een 'gewone' fok/genua laat zich niet zo goed gedeeltelijk inrollen als een voorzeil dat daarvoor gemaakt is; in het laatste geval zit er vaak aan het voorlijk een verdikking waardoor het zeil beter oprolt en dan toch nog zijn vorm een beetje behoudt.

Een zeil uit de groef van je rolsysteem naar beneden halen en een ander zeil weer hijsen kan natuurlijk wel, maar het is een stuk meer werk dan hetzelfde bij een zeil met leuvers. Dus als je niet met gedeeltelijk ingerolde zeilen wil varen en liever het hele zeil wisselt, zou ik adviseren gewoon te blijven varen met wat je hebt en niet over te stappen op die roller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 02 okt 2011 21:14 #227321

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Wij werden niet gelukkig van een verherbouwd voorzeil voor een rolreef systeem. Waar we wel gelukkig van werden was een HA-Fok die voor dat doel was gemaakt en ook gedeeltelijk opgerold kon worden gebruikt. Alleen bij licht weer was het niet optimaal en was een groter voorzeil wenselijk geweest en dus een wissel noodzakelijk. Nu hebben we 1 voorzeil en leuvers op een ander type boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 03 okt 2011 04:48 #227330

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15803
Om van 5mm pees om te laten bouwen naar 6,5mm pees kreeg ik als richtprijs van de zeilmaker 12,50 per meter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 03 okt 2011 05:19 #227340

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Balance schreef :
Hen3 schreef :
Vooral als ik de genua gebruik is dat toch wel een grote lap doek op het voordek, het is dan wel erg prettig om die lap te kunnen inrollen.
Met die laatste zin bedoel je neem ik aan: helemaal inrollen? Anders klinkt het tegenstrijdig met je eerste zin.
Klopt, ik bedoelde dat het wel handig is om de genua helemaal te kunnen inrollen (om te strijken dus), vergeleken met het naar beneden trekken via het strijklijntje. In het laatste geval heb je bijvoorbeeld met aanleggen weer last van die lap stof, welke daarnaast ook nog de neiging heeft om overboord te waaien.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 03 okt 2011 05:25 #227341

@Hen3 Je schrijft extra gemak, maar lijkt je dat echt extra gemak? Je ruilt iets heel makkelijks in voor iets wat helemaal niet makkelijker is. Je moet namelijk een hoes over je zeil gaan doen, en als je dat niet goed doet gaat het hele zootje sneller naar de haaien. Dus het is kiezen tussen hoes of leuvers, nou geef mij maar leuvers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 03 okt 2011 05:28 #227344

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Balance schreef :
Een zeil uit de groef van je rolsysteem naar beneden halen en een ander zeil weer hijsen kan natuurlijk wel, maar het is een stuk meer werk dan hetzelfde bij een zeil met leuvers.

nee hoor, het is minder werk!
- de zak moet je toch ergens vandaan halen en naar voren dragen
- de val aanslaan en de hals vastzetten is ook hetzelfde
- je hoeft niet al die leuvers aan te slaan maar alleen een klein stukje zeil in de groef te doen.
- hijsen is gewoon hijsen

en bij strijken is er ook minder werk: je hoeft niet al die leuvers los te maken.

Serieus, ik doe het elke dag dat ik zeil, hijsen en strijken met een profiel, en als profiel en pees goed bij elkaar passen is het snel en simpel. En je kan ook geen leuvers verkeerdom of in de verkeerde volgorde aanslaan.

groet
t
Laatst bewerkt: 03 okt 2011 05:45 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 03 okt 2011 05:29 #227345

  • Daniell
  • Daniell's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 298
Technisch gezien zijn je zeilen aan te passen, maar of dat verstandig is?

1) Aanpassen van een zeil dmv alleen een voorlijk eraf knippen en daar dan een pees aan te naaien, kost circa € 19,50 per strekkende meter voorlijklengte. Dit keer 4 zeilen is best een hoop centjes. Helaas red je het hier niet altijd mee en zal het zeil ook nog op andere punten aangepast moeten worden, tijd is geld en dus kost dit je nog een extra bedrag op basis van nacalculatie.
2) De huidige zeilen zijn niet ontworpen om te dienen als rolreef zeilen. Zeilen zullen er dan ook minder goed opstaan, zeker als deze gereefd zijn.
3) Vergeet niet dat bij een aanpassing je gehele zeil omhoog komt. Een stagvoorzeil word over het algemeen met de halshoek op het dek gevaren en bij een rolsysteem zit er nog een trommel van circa 35 centimeter tussen (behalve bij een Plastimo - dan zit deze nog een stukje hoger, tot wel 55 centimeter). Als je de huidige zeilen hierop wilt varen zal de halshoek en dus ook de schoothoek tussen de 35 en 55 centimeter omhoog komen met als risico dat het zeil niet meer te schoten is op je huidige rail.

Bezint eer ge begint dus...

Groeten,
Daniell Diekema
Laatst bewerkt: 03 okt 2011 05:30 door Daniell.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 03 okt 2011 05:42 #227350

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
+1 met de stelling van Daniell & Capo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 03 okt 2011 05:59 #227356

Capolavoro schreef :
nee hoor, het is minder werk!
- de zak moet je toch ergens vandaan halen en naar voren dragen
- de val aanslaan en de hals vastzetten is ook hetzelfde
- je hoeft niet al die leuvers aan te slaan maar alleen een klein stukje zeil in de groef te doen.
- hijsen is gewoon hijsen

en bij strijken is er ook minder werk: je hoeft niet al die leuvers los te maken.

Serieus, ik doe het elke dag dat ik zeil, hijsen en strijken met een profiel, en als profiel en pees goed bij elkaar passen is het snel en simpel. En je kan ook geen leuvers verkeerdom of in de verkeerde volgorde aanslaan.

groet
t

Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Een leuver kan je eenvoudigweg om de voorstag heenslaan (snelslagleuvers). Het lijkt me (en ik wordt daarbij niet geremd door enige ervaring met een pees) dat je toch enigzins zit te pielen met de pees op het moment dat je hem moet invoeren in het profiel. Zeker met zwaar weer lijkt me leuvers makkelijker.

Daarnaast denk ik dat als je daarvoor, voor die handelswijze dus, en dus niet om het zeil opgerold op de boot laten wat 99% van de rolfok bezitters doet, je zeker niet je zeil zou moeten laten aanpassen, want je hebt er niet overtuigend veel meer gemak door.
Laatst bewerkt: 03 okt 2011 06:01 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 03 okt 2011 06:19 #227364

  • ald
  • ald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
antwoord op je vraag van kosten indicatie €15,- per strekkende meter incl btw

punt 2 van daniell ben ik het niet mee eens omdat hen3 juist verschillende zeilen wil blijven gebruiken en dus niet gaat reven.
punt 3 van daniell helemaal mee eens.

omdat je 4 zeilen wil aanpassen is het slim om ook direkt een hoes er bij te bestellen inplaats van uv stroken.

je hebt aversie tegen het gedeeltelijk inrollen!? een goed ontworpen 135% reefgenua met maximaal voorlijk lengte met weathermax uv strook en schuimstroken of verjongd polypropyleen touw in het voorlijk voor reefcorrectie is in mijn optiek een betere besteding van je centen dan het aanpassen van waarschijnlijk al oudere zeilen en je zult verstelt staan van de performance en gebruikersgemak van zo'n zeil.

gr-aldgilles
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 03 okt 2011 06:22 #227365

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
leuvers hebben maar 1 voordeel: dat je zeil op het dek blijft als het beneden is. Da's alleen een voordeel als je niet zeilt ;-)
groet
t
Laatst bewerkt: 03 okt 2011 06:23 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 03 okt 2011 06:56 #227381

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Geheel wegrollen is handig voor spinnakeren/gennakeren, dan blijft het zeil droog als je (spat)water over krijgt, en het voordek vrij.

Een kluwen fok/genua in de rail wordt nat als het een beetje waait, en ligt ernstig in de weg.

Wel vind ik het invoeren van een profielzeil niet onverdeeld eenvoudig, het vliegt er bij mij niet in zegmaar, met of zonder gebruik van de 'kattekloten'. Het is zeker niet zo dat ik de val eraan haak, eerste 10cm inschuif en vervolgens de rest vanuit de kuip doe. Dat is echt wel zwaar en niet zo fijn voor het zeil. Ik geleid 'm dus meestal toch wel wat... misschien is het tijd voor wat siliconenteflonspray in de groef?
Laatst bewerkt: 03 okt 2011 07:02 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 03 okt 2011 06:59 #227383

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Web, schaam je! Siliconen op een boot!

Er is maar 1 soort siliconen dat evt bij mij aan boord toegelaten wordt, en die zitten niet in een tube of busje zeg maar!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 03 okt 2011 07:00 #227384

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
In een zakje dan ? :blink: :blush:

Okay, okay, teflon dan? (ik was te laat met editten ;))
Laatst bewerkt: 03 okt 2011 07:01 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 03 okt 2011 07:01 #227385

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Of als je tijdens het zeilen, buiten in de wind dat ding naar beneden haalt. Een helemaal los voorlijk aan dek waait stukken makkelijker weg dan als ie nog met de leuvers vastzit. Zeilwissels in je eentje op het voordek met >20 kts en fokjes naar beneden doen op een reachrak met een lekker windje en dan voorkomen dat ze overboord spoelen is met leuvers echt makkelijker. Maar dat zijn natuurlijk wel extreme situaties, als je altijd in de luwte op en aftuigt is een tuff-luff inderdaad makkelijker dan leuvers, zij het dat je wel altijd naar voren moet om 'm aan het voorlijk naar beneden te trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 03 okt 2011 07:01 #227386

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Fokjes doe je niet naar beneden op een reachrak, die rol je gewoon weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorzeilen met leuvers ombouwen 03 okt 2011 07:11 #227390

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ik vind een hoesje hijsen trouwens ook minder werk dan een zeil altijd opruimen, maar nu ik een aparte fok heb en dus in (uit?) principe niet meer reef, merk ik dat ik veel minder behoefte heb aan een hoes ; je wisselt zo vaak, dat je het zeil net zo goed gewoon altijd op kan ruimen.
Daniell schreef :
2) De huidige zeilen zijn niet ontworpen om te dienen als rolreef zeilen. Zeilen zullen er dan ook minder goed opstaan, zeker als deze gereefd zijn.
Maar niet als ze niet gereefd zijn, en dat is Hen3 dus niet van plan. Ik doe het ook niet meer, na het effect gezien te hebben op de oude rolgenua-met-pampers die met m'n boot meegeleverd was. Ik zet in op single line reefing op het grootzeil, en voorzeil dan maar wisselen als dat onvoldoende is.

Overigens heb ik laatst de valwartel van m'n profiel af gehesen omdat het voorlijk van een oud aangepast leuverzeil toch een pietsie te lang bleek :blush: (was zo meegeleverd met de boot, en 1 harpje extra was voldoende...).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl