Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: verstaging

verstaging 12 dec 2007 22:42 #24388

  • Roland
  • Roland's Profielfoto
Kan iemand mij informatie geven over de voor- en nadelen van rodrigging versus dyform of standaard verstaging? Hoe zit het met de levensduur, prijs etc.?

Roland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verstaging 13 dec 2007 15:32 #24394

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Om een lang verhaal kort te maken:
Rod is duur en kwetsbaar, heeft wel wat minder rek.
Dyform is iets minder kwetsbaar heeft ook iets minder rek en is ook weer duurder dan gewoon draad. Als je niet met extreme wantspanning werkt is er niet zoveel voordeel te halen. Een belangrijk nadeel van rod is dat je niet kunt zien wanneer het gaat breken, een kleine beschadiging (kras) kan je een mast kosten. Als je de mast regelmatig van de boot haalt dus al geen optie. OOp jachten waarvan de mast er op blijft kan het wel zin hebben. Verder is de vraag of de boot wel stijf genoeg is om de winst van rod op te vangen en te benutten. Dyform lijkt de middenweg maar wij houden het bij gewoon draad.
Groet,
Louk FD311
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verstaging 13 dec 2007 18:17 #24398

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
"Technical Notice - Dyform™ Wire with Hydraulic Cylinders

Unidirectional lay wire (such as Dyform™, or “compacted strand”) is used in rigging applications where designers desire a lower-stretch solution than standard 1x19 wire rigging. Several problems result from the use of this wire including lower effective stiffness, unwinding of the
lay of the wire and unscrewing of the rigging fitting assemblies. "
Dyform wire is twisted in only the left hand direction. This construction
improves the strength and stiffness of the wire when compared to 1/19 wire of a similar diameter. However, Dyform tries to “unwind” as it is loaded due to this construction.

After several loading cycles, the Dyform wire may be significantly unwound. The residual torque from this condition can act to unscrew rigging fittings on the wire. All your shrouds are constantly loading and unloading as you sail along change tacks and bounce over waves......ok you don't get this permanent unwinding if cilinders aren't udes but you do get the wire opening up and presenting its razor sharp edges to your sails and your sheets - plus the threat of your rigging screws unscrewing.

bron: list.sailnet.net/read/messages?id=7607

geen antwoord op je vraag maar wel aardig om over na te denken en uit te zoeken als ik voor de keuze zou staan. Nu heb ik geen van 3 maar uit deze keuze ging ik voor regulier 1 x 19

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verstaging 13 dec 2007 21:31 #24410

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
- plus the threat of your rigging screws unscrewing.
Een beetje een vreemd argument, een zeiler borgt zijn wantspanners toch wel? Doe je dat niet dan zullen ze misschien loswerken, maar dat gebeurd ook bij standaard 1x19 draad.

Rodrigging is zoals gezegd erg gevoelig voor materiaalmoeheid, er moet bijzonder veel aandacht worden gegeven aan de flexibiliteit en bewegingsvrijheid van de terminals en het beslag. Dat is trouwens ook goed voor de duurzaamheid van standaard verstaging.

Ik had begrepen dat Dyform vooral ontworpen was voor gebruik op lieren en trommels in hijswerktuigen e.d. Daar heeft de constructie het voordeel dat het weinig gevoelig is voor interne slijtage door buigen en wrijving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.241 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl