Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ongestraft zeiloppervlakte vergroten?

Ongestraft zeiloppervlakte vergroten? 20 dec 2011 11:06 #249714

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
even of topic vraag,kan je ongestraft je zeil omvang vergroten
na wat te hebben gemeten blijkt dat ik mijn giek met een meter kan verlengen waardoor ik een groter zeil oppervlak kwijt zou kunnen
wat gaat er dan veranderen in het gedrag van het schip,ik ben niet zoon reken wonder,maar in mijn gedachte is de kiel berekend naar het zeil
oppervlakte wat er bij het schip geleverd wordt,of kom je dan uit
op een veilige werk belasting dus een over kapasiteit van gewicht
naar zeil oppervlakte.
vgr tonsr.
bvb als je een staaldraad neem van een vwb van 1 ton wordt deze
getest op een sterkte van 1,5 ton,dan is de vwb 1 ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ongestraft zeiloppervlakte vergroten? 20 dec 2011 11:07 #249716

  • Daniell
  • Daniell's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 298
tonsr schreef :
even of topic vraag,kan je ongestraft je zeil omvang vergroten

Volgens mij kan je hier beter een eigen topic van maken Tonsr ..
Laatst bewerkt: 20 dec 2011 12:01 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ongestraft zeiloppervlakte vergroten? 20 dec 2011 11:56 #249725

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Daniell schreef :
Volgens mij kan je hier beter een eigen topic van maken Tonsr ..
Inderdaad. Bij deze.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 20 dec 2011 11:57 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ongestraft zeiloppervlakte vergroten? 20 dec 2011 12:46 #249731

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
tonsr schreef :
kan je ongestraft je zeil omvang vergroten
na wat te hebben gemeten blijkt dat ik mijn giek met een meter kan verlengen waardoor ik een groter zeil oppervlak kwijt zou kunnen

dat wijst er overigens op (oude discussie) dat je schip ooit verlengd is.....

het zeil zelf groter maken zal niet gaan, dus dat wordt een geheel nieuw zeil.
Dan zal je schip meer hellen, daardoor loefgieriger worden.
Ook nog extra loefgierig vanwege meer zeil achter de mast (achter het lateraalpunt, eigenlijk).
Als het schip inderdaad verlengd is dan heb je wel meer vormstabiliteit dan oorspronkelijk, en kan je dus ietsje meer zeil erop hebben.
Ik zou het helemaal van de huidige loefgierigheid laten afhangen. Als de boot nu nog lekker met 2 vingers stuurt met 30 graden helling dan kan je wel ietsje meer zeil hebben.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ongestraft zeiloppervlakte vergroten? 20 dec 2011 12:55 #249736

  • mie9iel
  • mie9iel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Aannemend dat het voor licht weer is; Je boot zal loefgieriger worden omdat je het zeilpunt (van al je zeilen bij elkaar) naar achteren verplaatst. Dat kun je dan weer compenseren door een groter voorzeil. Maar ik zou eerder voor een meer uitgebouwd grootzeil gaan. Minder driehoekig en meer rechthoekig dus.

(T is sneller :))
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ongestraft zeiloppervlakte vergroten? 20 dec 2011 13:01 #249739

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1676
Ja, dat kan ongestraft. In het Wetboek van Strafrecht staat geen artikel over zeiloppervlakte.
Of het het beoogde nut dient valt te betwisten. Je hebt niet vermeld waarom je het zeiloppervlak wil vergroten!
Aanname: je wilt sneller varen.
Dat gaat vermoedelijk maar in zeer beperkte mate lukken.
1. Rompsnelheid: als je in de buurt komt van de rompsnelheid is er geen winst meer te behalen, want de romp die door het water sleurt houd je tegen.
2. Als je nog niet je rompsnelheid gehaald hebt, dan kan de snelheid toenemen bij toenemende voorwaartse kracht uit het zeil. Daartoe zijn er een aantal mogelijkheden:
a. Grotere fok: je ziet vaak wedstrijdschepen voorzeilen wisselen om bij weinig wind meer zeiloppervlak te voeren dan bij hardere wind.
b. Groter grootzeil: je haalt de reven er uit.
c. Bolle Jan, spinaker, gennaker etc. Vooral voor de ruimere koersen.
Voorwaarde voor dit alles is dat het schip in balans blijft. Er zijn een aantal balansen op een zeilschip te respecteren:
I) om de horizontale lengte as, ofwel kiepen of zelfs kapseizen. De kracht uit het zeil heeft niet alleen een voorwaartse component, ook een zijwaartse. De romp met zwaarden of vinkiel vormt daartegen een weerstand in het water en zal een tegengestelde kracht opwekken. Echter die laatste zit onder water, dat zeil boven water dus ontstaat er een kiepmoment. Meer zeiloppervlak geeft vermoedelijk een grotere zijwaartse kracht dus meer helling. Als je dat fijn vindt, kan je ongestraft het zeil vergroten. Je hoeft niet bang te zijn voor de mast en wanten, want die zijn berekend op zoveel graden helling van de romp en niet op zoveel oppervlak zeil. Tenzij je een eigenwijze ontwerper bent tegengekomen.
II) om de horizontale breedte as, ofwel stampen. Die krachten uit het zeil hebben niet alleen een horizontale voorwaartse en zijwaartse component, maar ook een vertikale. Het schip wordt in het water geduwd, het wordt zwaarder als het ware. Dit zal ook het stampgedrag beinvloeden, maar marginaal. Ook hierom kan je dus ongestraft je zeil vergroten.
III) om de verikale as, ofwel loeven of afvallen. Door het toevoegen van meters zeil aan de achterkant van het tuig zal de boot een sterkere neiging krijgen te loeven. Ja zal dus meer moeten tegensturen om de boot weer te laten afvallen. Roerwerking kost snelheid, dat geeft dus remmende werking. Maar als je dit wel leuk vindt, kan je ongestraft het zeil vergroten.

Algemene opmerking:
Je kan beter onderzoeken of het niet mogelijk is om je driehoek-vormige zeil niet te vergroten door bovenin het achterlijk naar achteren te brengen en de giek even lang te houden. Oftewel een uitgebouwd grootzeil. Dat is een ander topic. Heeft voor- en nadelen, maar ten aanzien van de voornoemde balans geeft dat enorme voordelen: minder helling, meer voorwaartse stuwing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ongestraft zeiloppervlakte vergroten? 20 dec 2011 13:04 #249741

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
mie9iel schreef :
Aannemend dat het voor licht weer is; Je boot zal loefgieriger worden omdat je het zeilpunt (van al je zeilen bij elkaar) naar achteren verplaatst. Dat kun je dan weer compenseren door een groter voorzeil. Maar ik zou eerder voor een meer uitgebouwd grootzeil gaan. Minder driehoekig en meer rechthoekig dus.

(T is sneller :))
Niet gehinderd door enige kennis heb ik gekozen voor je laatste opmerking. Ik ben iets ondertuigd met mijn 10 m2 grootzeil :laugh: en heb om die reden gekozen voor een 'fathead'. Die kent inderdaad een meer rechthoekige vorm en meer zeiloppervlakte bovenin.

In Zweden heb ik er een aantal gezien die dit ook hebben (bij zelfde type boot, ietwat ondertuigd dus) en zij hebben er voordeel bij. Vooral bij weinig wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ongestraft zeiloppervlakte vergroten? 20 dec 2011 13:24 #249743

Dat kan zeker ongestraft. Tijdens het ontwerpen van onze boot heb ik het ook gedaan. Volgens de "gangbare normen voor toerzeilers" zou onze boot zo ongeveer 140-150m2 zeil voeren aan de wind. Ik heb dit vergroot naar 196m2 omdat ik met onze zware boot ook tussen 5 en 10 knopen wind nog knap wil kunnen zeilen.
Echter is dat zeiloppervlak wel in balans met het onderwaterschip ontworpen. Het "nadeel" voor ons is dat we bij 8-10 knopen wind aan de wind al moeten reven (wij zeilen er dan al 8) het voordeel is dat we vrijwel net zo hard gaan als de ware wind (halve wind zelfs iets harder) met een maximum van 9-9,5 knoop welke de rompsnelheid is.

Je kunt ongestraft zeiloppervlak toevoegen. De sterkte van het tuig en dekbeslag etc is afhankelijk van het richtend moment van de boot en niet van het zeiloppervlak.
Als je zeil achter de mast gaat toevoegen word de boot waarschijnlijk loefgierig, dit kun je compenseren door ook zeil voor de mast toe te voegen, bijvoorbeeld met een boegspriet o.i.d. Een overlappende genua werkt daar weer niet voor omdat deze ook zeil achter de mast toevoegd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 20 dec 2011 13:26 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ongestraft zeiloppervlakte vergroten? 20 dec 2011 21:42 #249874

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Hier ook een uitbouwer. Grootzeil van 30 naar 40 meter oppervlak met nagenoeg gelijke mastlengte en giek. Eerder reven is nog maar de vraag want je moet het ergens mee vergelijken.

Op mijn boot kon ik een G1 zeilen die samen met mijn grootzeil krap 65 meter was. Nu heb ik een grootzeil en een HA van ook krap 65 meter. Ik heb dus geen overlappende voorzeilen meer (minder wissels) en een grootzeil wat bij 1 rif nog net zo groot is in oppervlak als mijn vorige zeil. Maar nu met een lager zeildrukkingspunt.

Onder voltuig ben ik niet loefgieriger. De top waait open in een vlaag. Bij meer wind heb ik minder helling (zie eerder). Wel is het zo dat mijn boot nu nog trim gevoeliger is geworden.

Dus ik minder niet eerder zeil, ik zet wel eerder een rif. Dat moet wel want ik kan geen zeilminderen voor de mast. :laugh: Ik ben zover gegaan dat ik geen vaste achterstag meer heb. Met 1 a 2 Bft heb ik helemaal geen stag staan. Bij 4 Bft heb ik aan de wind al een rif zitten en gaat het zeil onder de top runners door. Alleen bij 3 Bft heb ik zo'n gebied waar ik dus met toprunners (dubbele achterstagen) zeil. Toerend nooit een probleem want dan gaat bij een knoopje of 8 ware wind er ook al een rif in.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl