Erikdejong schreef :
Als er minder dan 10-12 knopen wind staat varen we altijd met de highaspect fok (106%) en als het meer waait, dan gaan we over op de kotterfok. Aan de wind varen we nooit de combinatie want daarmee lever je hoogte en wat snelheid in.
Ik heb altijd begrepen dat een HA-fok juist ideaal is voor meer wind, bijv 15-20 kn of hebben jullie een kleine voordriehoek met groot grootzeil?.
Erikdejong schreef :
Aan de wind met de high aspect fok varen we deze dus altijd op de rails van de kotterfok en als we 20 graden of meer gan afvallen, dan nemen we de HA over op de buiten rail en komt de kotterfok er bij op de binnen rail. Op ruime windse koersen varen we met de boom in de HA en de kotterfok bijna strak getrokken op het midscheeps.
Bijgaand foto's van de 2 rails, vlgs mij zou een HA-fok op de binnenrail kunnen, deze komt net iets voor de mast uit. Wat is jouw visie?