Singlehanded zeilend (of anderszins onderbemand) vind ik zo´n slurf maar een
omslachtige oplossing voor een niet bestaand probleem. Onder de 100 m2 opp.
kan ik me niet voorstellen dat het handig is: je moet om te strijken altijd naar
het voordek (daar hangt die haallijn voor de condoom).
De verhouding van zeiloppervlak en bootgewicht telt. Een genaker/spi van 100m2 op een bootmassa van 5000 kg is anders dan 33m2 op een boot van 1000 kg. Maak met die laatste een fout en je gaat vlug plat. Op een mini t1-boot als de onze kun je bij golfslag absoluut niet werken op het voordek, en vooral; er is geen stuurautomaat. Alles, hijsen/strijken en ook de bediening van de slurf gebeurt daarom vanuit de kuip. Kous erover duurt hooguit 4 seconden, ook in moeilijke situaties. Kous eraf kan in 4 sec. bij weinig wind, maar bij veel wind trek je de kous er langzaam af, zodat de genaker zich eerst voor 1/3 vult en dan langzaam helemaal volloopt. Je geeft de boot zo de kans om te accelleren voordat je het volle voorwaartse domp-effect krijgt. Vaar bij een kleine boot te langzaam voor het volledig ontvouwen bij een briesje en de boeg duikt en remt. Boot kan ook uit ´t roer lopen.
Opgevouwen in de masttop is de kous kleiner dan een halve emmer en weegt minder dan 1 kg. Een twist heb ik pas 1x gehad. Het werken met spi/genaker is denk ik boot-specifiek. Hoe bij ons een genaker vanuit een tas moet gehesen en gestreken moet worden zonder op het voordek (onwerkbaar) te komen...? Maar op een groter schip lijkt me dat geen probleem.
Wat betreft het klapperen van het zeil vs mogelijk slijtage van het zeil kies ik voor de slijtage. Om de mast en verstaging te ontzien. Op een middagje gaat de kous wel 6 tot 8 keer op en neer. Eventjes opkruisen, harde windstoot, afremmen voor overig verkeer, etc. Het filmpje is iets anders dan onze situatie. Het lijntje om de halshoek te trimmen wordt bij ons niet gebruikt. Liever de val iets vieren, bijna hetzelfde effect. En de hijs/strijklijn sniffer zitten niet los zoals op video, maar lopen in een seperaat vak aan de kous zelf. Via katrollen onder de halshoek gaan de lijnen naar de kuip. Aan de wind wordt slurf+zeil gestreken, met een beetje handigheid waait ie de kuip in. Daar wordt ie vanuit de kuip geborgd, een deels blijft dus op het voordek liggen.
M´n ervaring genakeren met slurf is beperkt. Pas tot ca. TWS 12-14 knp uit kunnen proberen. Maar dat is op een licht bootje al heel leuk.