Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aluminium of Carbon Mast

Aluminium of Carbon Mast 21 feb 2012 22:20 #265216

  • jh88
  • jh88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Al een tijdje ben ik rustig aan het uitpluizen waar nou de grootste winst zit bij een carbon mast.

prijs technisch heb ik het e.e.a. uitgezocht
in 2009 heeft de vorige eigenaar de mast overboord gevaren van mijn huidige X-79 er is in 2010 dan ook een nieuwe aluminium mast opgezet van John Mast

de factuur heb ik in de onderhoud map gestopt van mijn boot. dat kwam neer op iets minder dan 8000.- heel erg veel geld...

nu is ons team steeds fanatieker bezig met wedstrijd zeilen en willen we volgend jaar meer ORC gaan varen.

diverse overwegingen voor de aanpassingen en verbeteringen van de boot mede omdat er weinig tot geen eenheidsklasse meer gevaren worden en een lang weekend trip naar noord Duitsland / Denemarken er gewoonweg niet in zit door tijdsgebrek.

ik me alleen eigenlijk af wanneer een carbon mast nu echt zin heeft

de X heeft een gewicht van Ongeveer 1600kg incl. mast beslag en zeilen.
de huidige mast nieuw profiel zal rond de 50-65 kg wegen incl rvs verstaging. Een totale lengte van ongv 12.50 tot 12,75 meter


aangezien het prijsverschil de laatste jaren echt drastisch is gedaald voor heel was een carbon mast 2x zo duur en nu heb ik al contact gehad op de mets voor prijzen die ongv 20-30% hoger lagen dan de aluminium variant welke in 2010 is aangeschaft. de bekende merken rekenen nog wel 50% meer maar in ben er van overtuigt dat je in de huidige tijd best veel kunt bereiken met een goede onderhandeling.


de volgende vragen:

- hoe groot is het verschil in gewicht vooral met betrekking tot
de hefboom en helling en vooral gelet op wanneer het interessant
word om over te stappen naar een carbon mast.is dat al bij bijv 13
meter of pas bij 18 meter of meer

- zijn er formules te vinden om de winst te bepalen voor mijn schip?

- wat is de levensduur van de mast ten opzichte van een aluminium (heb
al diverse schade gevalletjes gezien afgelopen jaar bij de
landelijke wedstrijden zelfs de lenco had schade bij de almere
regatta.
X79 Idee-Fixe


Gelukkig hoef je niet te spellen om goed te kunnen zeilen anders zou ik er niet veel van bakken ;)
Laatst bewerkt: 21 feb 2012 22:22 door jh88.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of Carbon Mast 22 feb 2012 01:04 #265226

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Da's veel geld 10K€ om een praktisch nieuwe mast te vervangen. Mogelijk moet je daar nog een ander grootzeil bij optellen, als de buiging veel verandert. Wat koop je bij inruil jouw schip + 12k€? In mijn geval echt een snellere boot..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of Carbon Mast 22 feb 2012 02:12 #265228

Wij hebben vorig jaar wat experimenten gedaan met een J22 met carbon mast, maar het verschil was eigenlijk niet merkbaar. In totaal was de tuigage (inclusief vallen, verstaging zalingen etc) slechts 26% lichter. In jouw geval zou je dus 13 kg op halve masthoogte besparen. Goed trainen en met je zeilen om kunnen gaan levert je meer op. Ik zou die 10k liever ergensa anders aan besteden. Als je geen eenheidsklasse meer wilt of kunt zeilen zou je eens aan een squarehead grootzeil kunnen gaan denken, dat levert aanziendelijk meer op dan een andere mast of een ander roer en je bent voor minder dan 2000 euro daar mee klaar. Je achterstag dan vervangen door twee lopende bakstagen aan de top, deze kun je combineren aan de talie die je al hebt voor je echte bakstagen.

Schade aan een koolstof mast zou ik niet echt bang voor zijn, als je gewoon normaal er mee omgaat dan is deze net zo vergevingsgezind als een aluminium mast. Uit ervaring weet ik dat je Lenco niet als voorbeeld moet nemen, die mensen krijgen alles stuk en als Erik van Vuren niet aan boord is varen ze nog geen deuk in een pakje boter...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of Carbon Mast 22 feb 2012 08:03 #265250

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5182
ach, en koolstof masten zijn ook te repareren :)

Denk eventueel ook eens aan PBO verstaging of carbon rod rigging als dat er nog niet op zit, bespaart ook al een hele boel (verschil tussen een zware en lichte carbon mast :silly: )
Laatst bewerkt: 22 feb 2012 08:04 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of Carbon Mast 22 feb 2012 08:23 #265253

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
in de wedstrijden zal je er niet op vooruitgaan, want de rating straft het voordeel weer af... dus daarvoor hoef je geen geld uit te geven.

En hoe gaat het met je zeilen en een koostof mast? Die zal wel veel minder buigen dat een au mast, en de vraag is dan of de bolling van je grootzeil niet te diep wordt?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of Carbon Mast 22 feb 2012 08:31 #265255

  • Jort
  • Jort's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik denk dat je in eerste instantie jezelf moet afvragen of de X79 met een carbon mast in ORC wel uit de verf komt. De meetbrief ken ik niet, maar mijn ervaring met ORC zegt mij dat het snelheid voordeel van een carbon mast niet goed te varen is ten opzichte van de zwaardere meting die je krijgt. In principe begint een carbon mast in ORC interessant te worden vanaf 36 voet en dan is het zeer afhankelijk van wat voor boot je hebt.

Zelf zou ik er voor een X79 absoluut niet aan beginnen. Het levert geen voordeel op in ORC, eerder nadeel, en mocht je de boot ooit gaan verkopen dan haal je de investering er absoluut niet uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of Carbon Mast 22 feb 2012 09:49 #265272

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Een beetje mastenbouwer kan een zelfde buiging creeren in een carbon mast als in een alu mast. Bovendien is buiging grotendeels afhankelijk van de afmetingen van de mast, en die zullen niet veel verschillen.

Je hebt een bepaalde wanddikte nodig om buckling tegen te gaan. Daar zit ook geen winst tov een alu mast. Blijft over dat het materiaal lichter is. En je kan bij de bouw spelen met de wanddikte. Bepaalde plaatsen sterker uitvoeren (lummel, zalingen).

Of het allemaal nut heeft? Geen idee. Ik denk, zeker aangezien je mast nu niet aan vervanging toe is, dat het economisch niet slim is. (als je zeilen al economisch slim kan noemen...).
En zolang je tijdens wedstrijden je interieur niet uitbouwt en op de steiger laat staan, en je nog steeds een inboard hebt ipv een bbmotor, die voor de start op een volgboot geladen wordt, wat maken die paar kg mast dan uit?
Laatst bewerkt: 22 feb 2012 09:50 door Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of Carbon Mast 22 feb 2012 11:09 #265285

  • jh88
  • jh88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Herman schreef :

Of het allemaal nut heeft? Geen idee. Ik denk, zeker aangezien je mast nu niet aan vervanging toe is, dat het economisch niet slim is. (als je zeilen al economisch slim kan noemen...).
En zolang je tijdens wedstrijden je interieur niet uitbouwt en op de steiger laat staan, en je nog steeds een inboard hebt ipv een bbmotor, die voor de start op een volgboot geladen wordt, wat maken die paar kg mast dan uit?

klopt de mast is niet aan vervanging toe alleen heb afgelopen week een bod gehad op mijn mast van een x die zijn mast overboord heeft gevaren en hij wist dat ik een klein beetje aan het orienteren was naar mogelijkheden van carbon e.d. (het heeft allemaal geen haast) de info verkrijgen vind ik gewoon erg leuk.

een grootvoordeel bij mij aanboord zou nm zijn dat ik een mannetje minder op de hoge kant nodig zou hebben. maar ik vermoed dat je dan eerder moet denken aan een mast van 16-18 meter dan maar van 13 meter

betreft het wedstrijd zeilen:

zo ver mogelijk gaat alles van boord wat niet nodig is, zelfs de bbm blijft thuis zeilend kunnen we ook de haven uit en naar de start een paar biertjes na de finish en een paar lekker hapjes gaan natuurlijk mee! tis ook een stukje plezier!

indien bbm verplicht word er een varriant achter gehangen welke ipv 28kg (6pk) maar 17.5kg weegt (2,5pk) (minder gewicht achter op de boot is gewoon erg belangrijk bij een x-79 die net in planee kunt krijgt bij windje 5

maar nu weer ontopic, leuk dat er goed gereageerd word boel bijgeleerd inmiddels.

waar ik nog wel nieuwschierig naar ben zijn de cijfers mbt de inpact voor de meetbrief bij koolstof mast vs alu. en een soort van schema met betrekking tot de hefboom / gewichtsbesparing

mij was nm verteld dat een koolstof mast niet zo veel zou doen met je meetbrief. maar deze informatie heb ik niet na gelezen iemand een bronnetje?
X79 Idee-Fixe


Gelukkig hoef je niet te spellen om goed te kunnen zeilen anders zou ik er niet veel van bakken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of Carbon Mast 22 feb 2012 11:28 #265291

dit is even on/off topic, maar hoe is het afgelopen met dat zwembad aan boord, hoe heb je dat opgelost of viel alles mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of Carbon Mast 22 feb 2012 12:00 #265294

jh88 schreef :
waar ik nog wel nieuwschierig naar ben zijn de cijfers mbt de inpact voor de meetbrief bij koolstof mast vs alu. en een soort van schema met betrekking tot de hefboom / gewichtsbesparing

mij was nm verteld dat een koolstof mast niet zo veel zou doen met je meetbrief. maar deze informatie heb ik niet na gelezen iemand een bronnetje?
Je kunt een proefmeting aanvragen bij de ORC. Ik meen dat je dit eenmaal perjaar kunt doen zonder dat je er voor hoeft te betalen. Zo kun je beijvoorbeeld het verschil in handicap bekijken tussen een 105% en een 135% genua, of een alu mast vs. carbon mast.

Echte getallen kunnen we je zo niet geven want op de ene boot heeft het een andere invloed dan op de andere boot. In de ORC software gaat het alleen maar om de invloed op de stabiliteit van de boot om te beoordelen wat je voordeel mbt tot zeildragend vermogen is. Deze invloed is verschillend voor idere boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of Carbon Mast 22 feb 2012 21:58 #265424

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
beste eric,

je hebt het over een square head icm. lopende bakstagen
Je achterstag dan vervangen door twee lopende bakstagen aan de top, deze kun je combineren aan de talie die je al hebt voor je echte bakstagen.
Wat zijn lopende bakstagen en de voordelen daarvan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of Carbon Mast 23 feb 2012 06:43 #265448

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Lopende bakstagen zit een takel of ander snelspanmechanisme aan en kan je daardoor tijdens het zeilen loszetten, in tegenstelling tot vaste bakstagen. Dat zijn normale stagen met een spanner onderaan.
Het voordeel van lopende is, dat je ook nog overstag kunt met een grootzeil dat niet langs de bakstagen kan: je spant alleen het loefstag aan. Elk wat grotere niet-platbodem gaffeltuig heeft lopende bakstagen.
Nadeel is uiteraard de extra handeling om bakstagen los te gooien en aan te spannen, bij overstag of (vooral) gijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of Carbon Mast 23 feb 2012 11:40 #265509

Dank je Apea, dat is ongeveer hoe ik het uitgelegd zou hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of Carbon Mast 23 feb 2012 23:48 #265680

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Bedankt voor je antwoord Apea.
Iets om over na te denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl