Herman schreef :
Of het allemaal nut heeft? Geen idee. Ik denk, zeker aangezien je mast nu niet aan vervanging toe is, dat het economisch niet slim is. (als je zeilen al economisch slim kan noemen...).
En zolang je tijdens wedstrijden je interieur niet uitbouwt en op de steiger laat staan, en je nog steeds een inboard hebt ipv een bbmotor, die voor de start op een volgboot geladen wordt, wat maken die paar kg mast dan uit?
klopt de mast is niet aan vervanging toe alleen heb afgelopen week een bod gehad op mijn mast van een x die zijn mast overboord heeft gevaren en hij wist dat ik een klein beetje aan het orienteren was naar mogelijkheden van carbon e.d. (het heeft allemaal geen haast) de info verkrijgen vind ik gewoon erg leuk.
een grootvoordeel bij mij aanboord zou nm zijn dat ik een mannetje minder op de hoge kant nodig zou hebben. maar ik vermoed dat je dan eerder moet denken aan een mast van 16-18 meter dan maar van 13 meter
betreft het wedstrijd zeilen:
zo ver mogelijk gaat alles van boord wat niet nodig is, zelfs de bbm blijft thuis zeilend kunnen we ook de haven uit en naar de start een paar biertjes na de finish en een paar lekker hapjes gaan natuurlijk mee! tis ook een stukje plezier!
indien bbm verplicht word er een varriant achter gehangen welke ipv 28kg (6pk) maar 17.5kg weegt (2,5pk) (minder gewicht achter op de boot is gewoon erg belangrijk bij een x-79 die net in planee kunt krijgt bij windje 5
maar nu weer ontopic, leuk dat er goed gereageerd word boel bijgeleerd inmiddels.
waar ik nog wel nieuwschierig naar ben zijn de cijfers mbt de inpact voor de meetbrief bij koolstof mast vs alu. en een soort van schema met betrekking tot de hefboom / gewichtsbesparing
mij was nm verteld dat een koolstof mast niet zo veel zou doen met je meetbrief. maar deze informatie heb ik niet na gelezen iemand een bronnetje?