Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: doorgestoken mast strijkbaar maken

doorgestoken mast strijkbaar maken 10 mrt 2012 08:43 #269125

Is het mogelijk om een doorgestoken mast strijkbaar te maken? Ik heb een leuk bootje op het oog dat echter een mast heeft die op de kiel staat. Zou je die mast kunnen inkorten en op het dek zetten? Met een paal onderdeks en een mastvoet die de kracht door kan leiden. of zitten daar ook nog verdere constructieve consequenties aan?
Ik weet dat bij onze skiff de mastbuiging in belangrijke mate bepaald wordt door de afstelling in het dek (bijvoorbeeld mbv maststopper, swatcher in spaceframe etc.).
Natuurlijk is alles mogelijk maar het gaat hierbij natuurlijk ook om de verhouding tussen werk en waarde.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: doorgestoken mast strijkbaar maken 10 mrt 2012 09:20 #269134

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
ISO788 Hans schreef :
Is het mogelijk om een doorgestoken mast strijkbaar te maken? Ik heb een leuk bootje op het oog dat echter een mast heeft die op de kiel staat. Zou je die mast kunnen inkorten en op het dek zetten? Met een paal onderdeks en een mastvoet die de kracht door kan leiden. of zitten daar ook nog verdere constructieve consequenties aan?
De vraag is vooral of deze constructiewijzing mogelijk is met hergebruik van dezelfde mast.
De huidige mast is als het ware 'ingeklemd' in het dek. Ook zonder verstaging en zonder verdere belasting blijft de mast overeind. De mast kan dus zelf al een deel van de buigende krachten opnemen, zonder dat de verstaging 'werk' hoeft te verrichten. Vergelijk het met een balk, die uit een muur steekt. Het ene eind steekt binnen een eind door onder een bovenliggende vloer; het ander eind is vrij. Afhankelijk van de zwaarte van de balk kun je daar al het één en ander aan ophijsen.
Wijziging van de huidige opzet in een constructie waar de mast geheel overeind moet worden gehouden door de verstaging, leidt in ieder geval tot zwaardere belasting van de verstaging. Mogelijk moet die dus een slagje zwaarder worden.
Wat in de mechanica de 'kniklengte' van de mast wordt genoemd (Euler!) wijzigt ook. De kniklengte wordt groter. Bij een ingeklemde mastvoet is die namelijk aanzienlijk korter dan de zichtbare lengte van de mast bovendeks. Een mast die op het dek scharniert, zal bij een gelijke compressie en een gelijke lengte bovendeks eerder uitknikken dan een doorgestoken (en dus ingeklemde) mast). Mogelijk moet dus ook het mastprofiel zwaarder worden.

Zonder een doorwrochte berekening c.q. advies van een mastenmaker zou ik er niet aan beginnen.

--
stegman
Laatst bewerkt: 10 mrt 2012 10:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: doorgestoken mast strijkbaar maken 10 mrt 2012 09:36 #269138

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Je moet IMHO ook rekening houden met de constructie van je kajuitdak, of zie ik dat verkeerd?
De voetplaat komt op het dak en zal dus de krachten niet alleen op de steunpaal/schot naar beneden brengen maar ook spreiden.Je zult dus ook de doorvoer sterk genoeg moeten dichtmaken etc.
Dat naast wat Lodewijk schrijft.

Is je vaargebied zodanig dat je een strijkbare mast nodig hebt??
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: doorgestoken mast strijkbaar maken 10 mrt 2012 09:47 #269141

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Anjo schreef :
Je moet IMHO ook rekening houden met de constructie van je kajuitdak, of zie ik dat verkeerd?
De voetplaat komt op het dak en zal dus de krachten niet alleen op de steunpaal/schot naar beneden brengen maar ook spreiden.Je zult dus ook de doorvoer sterk genoeg moeten dichtmaken etc.
Theoretisch introduceer je een 'scharnier' in het samenstel van mast en stut onderdeks. Die wil onder compressie zijdelings uitwijken.
Maar die voorheen inklemde mast oefende ongetwijfeld ook al de nodige zijdelingse krachten uit. Ik denk niet dat er in het bestaande kajuitdak of dek, buiten het degelijk dichtmaken van het bestaande gat, veel extra verstijving nodig is.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: doorgestoken mast strijkbaar maken 10 mrt 2012 09:51 #269142

kan je iets meer vertellen over maten/gewichten die een rol spelen?
ik dacht er aan om de mast niet in te korten maar deelbaar/schanierbaar te maken.
Bijvoorbeeld deelbaar zoals bij een Seahopper/Laser of vlak boven het dek de mast delen en er een soort van draaipunt in te maken. Dan kan je het onderste deel laten zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: doorgestoken mast strijkbaar maken 10 mrt 2012 10:44 #269151

gaat om een halftonner.. shamrock 30.
9 meter 3400 kg.
Ik woon in den bosch en wil daar in voor en naseizoen ook liggen maar moet dan dus wel makkelijk onder de diverse maasbruggen door op weg naar de vrijheid...

Ik heb er nog niet naar gekeken maar voor ik er energie in ga steken eerst die (als op voorhand noodzakelijke ingreep) kijken of het dat waard is.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: doorgestoken mast strijkbaar maken 10 mrt 2012 10:50 #269152

Compass verkoopt een strijkinstallatie waarmee naar hun zeggen ook doorgestoken masten kunnen worden gestreken.
Of het werkt weet ik niet maar het ziet er best vernuftig uit.
www.compass24.nl/web/catalog/s...g_mastlifter/4966283
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: doorgestoken mast strijkbaar maken 10 mrt 2012 11:10 #269156

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Hans, lees ik uit jouw bericht nu dat je in t seizoen niet in Den Bosch ligt?
Dan zou ik eens uitzoeken wat t op je zomerstek kost om de mast te hijsen en plat te leggen , mat gestreken mast van/naar winterplek en klaar is Klara.

Vanuit Waalwijk naar Middelharnis varend in voor en najaar streek ik op mijn bootjes altijd zelf, maar had een strijkbare mast. Ken echter mensen die ergens onderweg bv de mast zetten en dan verder gingen. BV in Strijensas en vervolgens bv de staande mast route nemen
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: doorgestoken mast strijkbaar maken 10 mrt 2012 11:17 #269158

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Volgens het standaardwerk 'Principles of Yacht Design' van Larsson en Eliasson (2e editie, ISBN 0-7136-5181-4) ís de 'footfactor' voor een doorgestoken mast 35% gunstiger dan bij een op het dek afsteunende mast (zie p. 218). Dat betekent dat het traagheidsmoment van een op het dek staande mast 35% groter moet zijn dan bij een doorgestoken mast.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2012 11:19 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: doorgestoken mast strijkbaar maken 10 mrt 2012 11:18 #269159

In de praktijk strijk ik de mast erg vaak (gewoon tijdens het varen) Verstaging staat ook ltijd nogal los zodat eea snel verloopt.. wanneer we met vrienden naar heusden varen, het is een gemak dat ik niet graag verlies.
in zeland en in sporadische gevallen dat de zeilprestaties er toe doen span ik de zaak ff af.

Dat ding van compass.. tsja.. dat is niet tijdens het varen :) en het lijkt me ook nogal een onderneming..

De simpel gedachte: Ik zaag de mast af en laat het restant staan als paal. daar en plaat op maken.. een massieve doorvoer in het dak en daarop een mastvoet.
9 meter bootje is ook weer niet super groot en zwaar.
Wanneer ik een andere mast moet kopen dat is het niet meer interessant.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 10 mrt 2012 11:21 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: doorgestoken mast strijkbaar maken 10 mrt 2012 11:34 #269161

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
CeesS schreef :
Volgens het standaardwerk 'Principles of Yacht Design' van Larsson en Eliasson (2e editie, ISBN 0-7136-5181-4) ís de 'footfactor' voor een doorgestoken mast 35% gunstiger dan bij een op het dek afsteunende mast (zie p. 218). Dat betekent dat het traagheidsmoment van een op het dek staande mast 35% groter moet zijn dan bij een doorgestoken mast.
Ja, dat is wat min of meer volgt uit mijn eerdere redenering.
Ik heb dat boek toevallig zelf ook, maar ik had er nog niet naar gekeken.
Nu zal de bestaande mast wel niet zo gedimensioneerd zijn dat ie bij rekenbelasting zijn volledige traagheidmoment (die term had ik nog maar even achterwege gelaten, maar goed; hij is nu geïntroduceerd) nodig heeft om te voorkomen dat ie uitknikt. Er is in de bestaande situatie een bepaalde veiligheidsmarge, waarschijnlijk.
Maar hoeveel van de marge houdt je over als je er een op het dek staande mast van maakt?

Hoe ziet de verstaging van de mast er eigenlijk uit? Mogelijk is er nog wat te compenseren door het toevoegen van een babystag in de richting van de lengte-as. Kun je snel losneembaar uitvoeren, met een pelikaanhaak. In dwarsrichting is er de mogelijkhed om de bestaande hulpwanten (die bij de zalingen beginnen) zwaarder uit te voeren.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: doorgestoken mast strijkbaar maken 10 mrt 2012 20:43 #269240

Wat ik kan zien heeft de boot dubbele spreaders ( niet gepijld)en een babystag die tussen de spreaders aangrijpt op de mast. Lijkt dus wel flexibel te zijn... En daarmee wellicht minder geschikt als deckstep mast.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl