Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Een mast van een first 30 strijkbaar maken...

Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 21 mrt 2012 22:55 #271376

All,

in mijn zoektocht de doorgestoken masten maar links laten liggen.. wel jammer want daar zitten wel mooie bootjes tussen.

Op onze kiviet staat een mast van een meter of 10 en die strijken we fluitend al varend op de maas en tussen de bruggen staat ie al weer..
Constructie met een strijkwant, goede mastvoet (koker) en een sprenkel (de spiboom)

Is dat op een boot van 30 ft ook nog te doen (mast meter of 12) Zoals bijvoorbeeld een first 30.
Verkopers raden het af.. is een kraan voor nodig etc... Is dit met een goede bok en een paar blokken (Talie) gewoon te doen? Meestal hoef ik maar 2 meter te winnen..
Voor echt platleggen kunnen ook wel wat meer maatregelen genomen worden maar het gaat me hier voor een goede oplossing die ook werkt bij wat golfslag.
Haalbaar?,, betaalbaar? Ik kreeg een offerte van 3,5k. daar schrok wel even van.. het hoeft niet van goud en diamanten.. op een splinter nieuw schip.

bij voorbaat dank.. jullie input op mijn vorige vraag over de doorgestoken mast was voor mij erg nuttig .
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 06:33 #271403

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Als je al een strijkinstallatie gaat maken zul IMHO een metalen sprenkel moeten hebben en een kaapstaander moeten gebruiken, dus een electrische lier. Krachten van een paal van 12 meter zijn denk ik aanzienlijk.Misschien is zelfs een verzwaring van de strijkwanten (hoofdwant ) nodig.Maar als je zoveel bruggen hebt, is dan 30 voet niet te groot voor dat water?? Ik bedoel , een groter schip is natuurlijk wat lastiger met overstag gaan en zo.....
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 22 mrt 2012 06:36 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 06:43 #271407

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Het gebeurt ook met platbodems van een meter of 12-15 dacht ik. En die hebben niet bepaald lichte masten!

Let wel op dat die er meestal wel een lier oid voor gebruiken!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 07:18 #271413

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Platbodemmasten zoals ik ze ken hebben een fors contragewicht ruim onder het scharnierpunt (mastbout) hangen. Daarom gaat 't zo makkelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 08:18 #271437

Ik heb een vrij zware aluminium mast van 10 meter en strijk die met een bokkepoot en een zesschijfs takel ( 2* 3 schijfs blok). Ondanks dat heb ik de genualier nodig om hem te hijsen.
Dat ook grotere boten zo'n strijkinrichting kunnen hebben zie je op bijgaande foto ( komt uit google afbeeldingen waar er nog meer staan , zoeken op maststrijken ).
Ad
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 22 mrt 2012 08:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 08:26 #271441

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
YELLOW BOAT schreef :
Dat ook grotere boten zo'n strijkinrichting kunnen hebben zie je op bijgaande foto ( komt uit google afbeeldingen waar er nog meer staan , zoeken op maststrijken ).
Inderdaad. Maar zie je die bokkepoten op deze specifieke prent doorbuigen? In dit geval naar voren.
Waar ik me echter het eerst zorgen over zou maken is uitknikken naar opzij. Temeer omdat een bokkepoot meestal de lijn van het bovenboord volgt en in die richting dus al gebogen is, wat een excentriciteit introduceert, wat op zijn beurt weer uitknikken uitlokt.
Tijdens het strijken een staalkabeltje spannen tussen de beide poten van de bokkepoot, halverwege de lengte lijkt me bij een niet al te zwaar uitgevoerde bokkepoot aan te raden.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 09:23 #271449

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Dat is allemaal een kwestie van een kniberekening uitvoeren.

Kort door de bocht, hoe langer de bokkepoot, des te groter profiel moet je ervoor nemen.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 09:23 #271450

Nou dat is een kwestie van de juiste buismaat kiezen.
Op mijn eerste boot ( varianta) had ik een bokkepoot van 20 mm buis. Ging prima zonder buigen.
Inderdaad was die voor de bokkepoot op mijn tweede boot ( 8 meter mast) te krap nl. 20 mm. en daarom heb ik die vergroot naar 25mm. Toen boog hij niet meer door.
Op mijn huidige boot heb ik een bokkepoot van 40 mm buis en die buigt echt niet meer. De buigstijfheid gaat trouwens met de derde macht van de diameter bij dezelfde wanddikte.Diameter vergroten is daarom veel effectiever dan wanddikte.
Ik heb bij het ontwerpen van de strijkinstallatie voor mijn huidige boot een programmaatje aangepast dat ik van internet heb geplukt. Daarmee kun je alle krachten uitrekenen , o.a. ook de krachten op een bokkepoot.
Bij mijn construktie bijvoorbeeld is de stuikkracht op de bokkepoot ongeveer 320 kg (dus 160 kg per buis) en de benodigde trkkracht bij hijsen met een zesschijfs takel maximaal 65kg.
Ad
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 22 mrt 2012 09:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 09:47 #271463

0 voetjes is toch nit zo groot.
We varen nu op en 27 voet en dat is krap..
ik wil er ook redelijk comfortabel me kunnen varen met mijn gezin en een overstapje naar Engeland mogelijk maken.. Nu is het erg veel tangrammen in 3D.

Heeft een First een zwaardere mast dan gemiddeld?
Ik ie bij ons ook een Pion, die strijkt met 2 spibomen als bokkepoot Iets dergelijks wil ik ook doen of evt een vaste bok die meegebogen is met de bootvorm (dan ligt ie mooi uit de weg en altijd paraat. Zo lang mogelijk lijkt mij de beste mogelijkheid om de krachten zo mooi mogelijk over te brengen... De poot moet idd niet buigen of breken... De rommel is dan niet te overzien...

Denkend aan de kract overbrenging: Het Mooie van een sprenkel is dat deze de kract direct terug leidt naar de mastvoet net onder het draaipunt.. dat lijkt me toch wel mooier dan een bokkepoot aan de voetrail. Omklappen voorkomen door deze te fixeren met rekvrije staal/ dyneema lijn aan het strijkwant
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 09:51 #271465

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
YELLOW BOAT schreef :
Nou dat is een kwestie van de juiste buismaat kiezen.
Op mijn eerste boot ( varianta) had ik een bokkepoot van 20 mm buis. Ging prima zonder buigen.
Inderdaad was die voor de bokkepoot op mijn tweede boot ( 8 meter mast) te krap nl. 20 mm. en daarom heb ik die vergroot naar 25mm. Toen boog hij niet meer door.
Op mijn huidige boot heb ik een bokkepoot van 40 mm buis en die buigt echt niet meer. De buigstijfheid gaat trouwens met de derde macht van de diameter bij dezelfde wanddikte.Diameter vergroten is daarom veel effectiever dan wanddikte.
Ik heb bij het ontwerpen van de strijkinstallatie voor mijn huidige boot een programmaatje aangepast dat ik van internet heb geplukt. Daarmee kun je alle krachten uitrekenen , o.a. ook de krachten op een bokkepoot.
Bij mijn constructie bijvoorbeeld is de stuikkracht op de bokkepoot ongeveer 320 kg (dus 160 kg per buis) en de benodigde trkkracht bij hijsen met een zesschijfs takel maximaal 65kg.
Die buisdiameters vormen bruikbare info, waarvoor dank.
Zelf wil ik in de komende jaren ook een strijkinstallatie maken voor mijn boot, met een bokkepoot en ook een 2x3-schijfs blok, permanent ingeschoren en dus steeds voor gebruik gereed.
40 mm rvs buis bij een lengte van 2x (pakweg) 3 m vertegenwoordigen echter een aardig gewicht. Daardoor kwam het idee van een staalkabeltje overdwars tussen de poten al eerder bij me op. De zaak is bij met de dekrand mee gebogen buizen overdwars toch het zwakst. Door de kniklengte in die richting met de helft te verkleinen kun je misschien met iets kleinere buisdiameter toe.

--
stegman
Laatst bewerkt: 22 mrt 2012 09:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 10:09 #271476

lodewijk stegman schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Nou dat is een kwestie van de juiste buismaat kiezen.
Op mijn eerste boot ( varianta) had ik een bokkepoot van 20 mm buis. Ging prima zonder buigen.
Inderdaad was die voor de bokkepoot op mijn tweede boot ( 8 meter mast) te krap nl. 20 mm. en daarom heb ik die vergroot naar 25mm. Toen boog hij niet meer door.
Op mijn huidige boot heb ik een bokkepoot van 40 mm buis en die buigt echt niet meer. De buigstijfheid gaat trouwens met de derde macht van de diameter bij dezelfde wanddikte.Diameter vergroten is daarom veel effectiever dan wanddikte.
Ik heb bij het ontwerpen van de strijkinstallatie voor mijn huidige boot een programmaatje aangepast dat ik van internet heb geplukt. Daarmee kun je alle krachten uitrekenen , o.a. ook de krachten op een bokkepoot.
Bij mijn constructie bijvoorbeeld is de stuikkracht op de bokkepoot ongeveer 320 kg (dus 160 kg per buis) en de benodigde trkkracht bij hijsen met een zesschijfs takel maximaal 65kg.
Die buisdiameters vormen bruikbare info, waarvoor dank.
Zelf wil ik in de komende jaren ook een strijkinstallatie maken voor mijn boot, met een bokkepoot en ook een 2x3-schijfs blok, permanent ingeschoren en dus steeds voor gebruik gereed.
40 mm rvs buis bij een lengte van 2x (pakweg) 3 m vertegenwoordigen echter een aardig gewicht. Daardoor kwam het idee van een staalkabeltje overdwars tussen de poten al eerder bij me op. De zaak is bij met de dekrand mee gebogen buizen overdwars toch het zwakst. Door de kniklengte in die richting met de helft te verkleinen kun je misschien met iets kleinere buisdiameter toe.

--
stegman

Ik wilde een excel sheet plaatsen waarmee je het e.e.a. kunt uitrekenen maar heelaas pikt het forum dat niet.Stuur eventueel maar een Pn als je interesse hebt.
Dan kun je ook de invloed van allerlei zaken bekijken.Overigens raad ik niet aan een bokkepoot aan de voetrail vast te maken maar een draaipunt er vlak naast op het dek te maken met een degelijke ionderdekse versterking.
Ad
Laatst bewerkt: 22 mrt 2012 10:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 10:47 #271486

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
YELLOW BOAT schreef :
Ik wilde een excel sheet plaatsen waarmee je het e.e.a. kunt uitrekenen maar heelaas pikt het forum dat niet.Stuur eventueel maar een Pn als je interesse hebt.
Dan kun je ook de invloed van allerlei zaken bekijken.Overigens raad ik niet aan een bokkepoot aan de voetrail vast te maken maar een draaipunt er vlak naast op het dek te maken met een degelijke ionderdekse versterking.
Waarschijnlijk heb ik die excelsheet al. Je hebt hem hier al eens eerder gepost (of een link er naartoe), misschien. Is dat die sheet waar de gegevens van de diverse Leisures zijn ingevoerd?
Mijn idee is inderdaad een apart bevestigingspunt te maken opzij van de voetrail en met een versterking onderdeks, die de belasting afdraagt naar de boorden.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 10:55 #271488

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
ISO788 Hans schreef :
Heeft een First een zwaardere mast dan gemiddeld?
Dat lijkt me niet. Hoeveel zalingen zitten eraan? bij 3/4 verstaging is de mast vaak lichter dan gemiddeld. Evenals bij meerdere zalingen en verstaging tussen die zalingen.
Denkend aan de kract overbrenging: Het Mooie van een sprenkel is dat deze de kract direct terug leidt naar de mastvoet net onder het draaipunt.. dat lijkt me toch wel mooier dan een bokkepoot aan de voetrail. Omklappen voorkomen door deze te fixeren met rekvrije staal/ dyneema lijn aan het strijkwant
De hamvraag hier is of je vaak en snel wilt kunnen strijken. Een bokkepoot die meeloopt met de deklijn ligt meestal redelijk uit de weg. Een enkele sprenkel loopt over het midden van het voorschip en zal dus bij elke keer strijken opnieuw moeten worden aangebracht en weer verwijderd. Bovendien moet het ding ergens worden opgeborgen.
Improviseren met spiebomen heeft niet mijn voorkeur. Ik zou kiezen voor een op het doel afgestemde constuctie. Eén keer goed regelen en je hebt er een bootleven lang plezier van..
De krachtafdracht is een punt van zorg, maar naar mijn idee geen reden om te kiezen voor een enkele sprenkel. waarvan je zelf al aanvoelt dat ie qua krachtafdracht ook nadelen heeft.

--
stegman
Laatst bewerkt: 22 mrt 2012 10:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 11:01 #271489

Het is niet helemaal dezelfde maar je kunt die ook gebruiken.Alleen natuurlijk niet het leisure type invoeren maar de gegevens zelf aanpassen.
De bevestiging aan dek zie je op bijgaande foto. Onderdek heb ik een stuk hechthout gelamineerd van 20*8cm.
Die bevestigingsbeugels voor de 40 mm buis heb ik na wat zoeken gevonden op deze website: www.edelstahl-haese.de/home.htm even de M aanklikken en daarna het plaatje zelf. Ik vond ze destijds niet duur en netjes uitgevoerd. Bestellen kun je door een keuze te maken en op "" Anfrage"te drukken. Dan kun je ook eerst alleen de prijs aanvragen.
Ad
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 11:17 #271493

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Anjo schreef :
Maar als je zoveel bruggen hebt, is dan 30 voet niet te groot voor dat water?? Ik bedoel , een groter schip is natuurlijk wat lastiger met overstag gaan en zo.....
Ik zie dat je een ligplaats in de buurt van en Bosch hebt. Daarnaast is er de tendens om 'groter' te gaan. Anjo's conclusie is eigenlijk niet zo gek.
Wil je met een 'zeewaardig' schip ten eeuwige dage blijven spelevaren op de Gouden Ham en soortgelijke plassengebiedjes?
Is het niet veel slimmer om op zoek te gaan naar een ligplaats aan de andere kant van de Moerdijkbrug? Bespaart je dat hele eind motoren (dat je nu kennelijk ook regelmatig doet, anders was er niet zo'n behoefte aan maststrijken) en je kunt het hele gedoe met een masstrijkinstallatie vergeten. De Haringvlietbrug is ruim 12,5 m en de Zeelandbrug ook zoiets. Blijf je daaronder, dan ben je helemaal uit de problemen. Tenzij je zo verslingert bent aan het rivierengebied, dat je daar toch heen wilt kunnen (waar ik me ook nog iets bij voor kan stellen; zo mis ik de Biesbos een beetje).

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 13:08 #271515

Ik wil kunnen strijken omdat het gemak van een bootje vlak bij huis de drempel om ff op pad te gaan lekker laag is. Dat betekent idd de plasjes er omheen en daarvoor is een klein bootje groot genoeg.. echter ik wil er ook mee op vakantie en dan is ie echt erg krap met zijn vieren (en soms een paar vrienden).

trouwens mag ik ook een copietje van de xls? dank :)
Zal ik eens gaan rekenen.

Met een bokkepoot ook echt een goede mastkoker plaatsen.. dan blijft eea mooi op zijn plek.. zo iets zal het worden
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 13:42 #271516

Ik heb een boot van 30ft en een redelijk zware alu mast. Deze strijk ik ook (vaak, ligplaats zuid NL) met een strijkwant aan de zijstagen een een sprenkel=spiboom. Wel een degelijke steun ervoor gelast die meedraait met het draaipunt van de mast aan de mastvoet. Talie met 3x vertraging erop en ik kan hem alleen hijsen mbv de genualier (wel op de grens van mijn krachten....)

Is dus wel te doen / fabriceren...

Stefan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 13:46 #271517

ISO788 Hans schreef :
trouwens mag ik ook een copietje van de xls? dank :)
Zal ik eens gaan rekenen.

Met een bokkepoot ook echt een goede mastkoker plaatsen.. dan blijft eea mooi op zijn plek.. zo iets zal het worden

Moet je wel even een PBtje sturen met je Email adres.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 17:55 #271582

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Wij hebben de mast van onze First 31.7 strijkbaar gemaakt. We willen de boot dicht bij huis hebben en varen dus de Maas op en af wanneer we wat meer tijd hebben. Dat bevalt ons al 5 jaar prima.
Wel een paar hints:
Zet het strijken en weer zetten van de mast achter iedere brug uit je hoofd. Wij strijken in de haven knopen alles goed vast en de boel gaat pas in de Dordtse Kil of Strijensas weer omhoog. Maak je strijker electrisch, 14 meter gaat niet zomaar omhoog. Maak de boel stevig en besteed er zorg aan zodat het werkt en veilig is. Maak een goed strijkwant. Voer het professioneel uit anders keldert je boot in waarde.

Holtere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een mast van een first 30 strijkbaar maken... 22 mrt 2012 18:16 #271586

In een ondertussen al een tiental jaar oude Waterkampioen stond een systeem van maststrijken waarbij de uitlijning van de scharnierpunten van want en mast niet in 1 lijn hoefde te staan.

De clou zat erin dat de sprenkel scharnierend op de mast staat. Ik ben helaas vergeten hoe het exact werkte. Je maakte met touw een driehoek van sprenkeltop naar masttop naar zijwant en terug naar de sprenkel. Op een paar plaatsen zit een blok waardoor een eventueel hoogteverschil tussen scharnierpunt want en scharnierpunt mast kon worden opgevangen door de scharnierende sprenkel. Dit systeem wordt dan gespiegeld aan de andere kant.
Vond het toen een mooi doordacht systeem, zal kijken of ik nog ergens een kopie heb. Mogelijk weet een forumlid meer?
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl