koentje63 schreef :
Hallo allemaal,
Bijna iedereen heeft op zijn schip een rolfok systeem.
Bij mijn weten zit daar een stag in. Vaak hoor je over het vervangen van achter, zij en hoofd stagen, maar eigenlijk hoor ik nooit iets over de voorstag die in het rolfok systeem zit.
Hoe kijken jullie daar tegen aan.?
Helaas valt dat gedeeltelijk onder broodje aap en met name omdat niet alle verzekeringen en experts diepgaand verstand van zaken hebben ( of juist wel van zaken
.
Het potentiële probleem zit mechanisch waar de geperste staaldraad uit taluriet gedeelte komt (persgedeelte), daar heerst een plotselinge overgang van een sterk samen geperste naar een niet samen geperste staadraad. Door de enorme perskracht zal het staal draad iets vervormen en ontstaat er door koude deformatie een iets hardere plek in het persgedeelte. Door mechanische bewegingen is die plek nét buiten het persgedeelte gevoeliger voor breuk, zeker als de terminal niet volledig kan meebewegen. De breukzone ligt, zoals Erik als aangaf, precies net buiten het persgedeelte. Juist dat gedeelte kan iets bewegen tov, het pers gedeelte en zal langzaam harder en brosser worden, met als gevolg dat er soms een string breekt.
Staaldraden met een kous erin geperst worden vrijwel nooit vervangen op grote schepen en gaan decennia mee. De kous kan volledig vrij bewegen in alle richtingen, waardoor de draad net naast de talurietklem niet beweegt en dus geen last heeft van koude deformatie en niet hard en bros wordt.
Om het te begrijpen kan je een ijzer of koperdraadje veel keren heen en weer buigen tot hij breekt, dat is nu precies het gevolg van koude deformatie.