Heb een kleine 15.000 mijl zeilervaring met een rolmast. Grootste nadeel vind ik het hogere gewicht van de mast, waardoor je wat minder zeildragend vermogen hebt. Op een boot met een hoog ballastaandeel niet zo'n probleem, maar als de boot al weinig oprichtend vermogen heeft dan kan je op een gegeven moment te weinig 'doorduwen' in flinke golfslag. Reven gaat inderdaad erg makkelijk en snel, mits je zorgvuldig te werk gaat. Enige vastloper die ik heb meegemaakt kwam door onzorgvuldigheid van een bemanningslid en was binnen 5 minuutjes opgelost.
Zeileigenschappen zijn - sterker dan bij een gewoon zeil - afhankelijk van de kwaliteit van je zeil. De goedkope standaardzeilen die diverse prijsstunters bij hun schepen meeleveren zeilen waardeloos. Een goed op maat gemaakt zeil kan verrassend goed varen, ook in licht weer. Persoonlijk ben ik voor deze toepassing fan van een triradiale snit met zeer dun doek nabij voor en onderlijk in combinatie met korte verticale latten of goede voldoende lange oprollatten. Door het dunne doek is dan met valspanning en onderlijkspanning prima te spelen met de bolling waardoor je ook in licht weer lekker snelheid kan lopen. Wel heb ik de ervaring dat je in gemiddelde wind (6-12 kts ongeveer) wat meer twist moet varen dan je met een gewoon zeil zou doen, daardoor verlies je dan een graadje hoogte.
Al met al zou het voor mij geen belemmering zijn om mijn droomboot voor toerzeilen niet te kopen. Zou wedstrijdzeilen m'n doel zijn dan zou het een ander verhaal zijn.
Vwb het wisselen naar een reservezeil, dat kan net zo goed als met een conventioneel zeil, gewoon het ene zeil naar beneden en dan het andere naar boven. Zelfs nog minder werk omdat je geen smeerrepen hoef in te scheren