beewee schreef :
Er is ook nog zoiets als invoerrechten, om niet te vergeten, voordat je je rijk rekent.
Juist als niet al te ervaren zeiler zou ik graag gebruik maken van de kennis en inbreng van een Nederlandse zeilmaker,
Invoerrechten alleen buiten de EU, klopt. Binnen de EU niet. Ik denk dat iedereen heel graag gebruik maakt van de 'kennis van een ervaren NL zeilmaker' echter, niet iedereen heeft blijkbaar het geld (er voor over) om die NL ervaring te betalen. Zoals de topic starter? Tja, ik ken de overwegingen niet en kan ook niet in ieders portemonnee kijken.
Wat ik bestrijd is dat zeilen buiten Nederland gemaakt minder van kwaliteit zouden zijn. Buitenlandse zeilateliers hebben OOK giga ervaring! Die ervaring is niet voorbehouden aan enkel Nederlandse zeilmakers natuurlijk..
Als je de weg weet/zoekt, de kennis betrekt, opdoet of hebt, dan kun je ook uit het buitenland top zeilen krijgen die aantrekkelijk(er) geprijsd zijn. Ik ga die uitdaging graag aan hoor
Gelukkig is er voor ieder wat wils. Dat is het mooie van een vrije markt waar de consument keus heeft. Van alle onderdelen op mijn boot komt wellicht alleen de vlag uit Nederland..
Neem mijn Vetus diesel: meneer Willem van Vetus (NL merk) zei altijd trots: onderzoek en ontwikkeling in eigen huis, maar fabricage en assemblage overlaten aan gespecialiseerde derden (landen). Waarom zou dit bij zeilen anders moeten zijn? Ook een motor 'inbouwen' is tenslotte een meetklusje. Toch vertrouwt iedereen op motoren die deels uit India, Taiwan etc. komen.
Er is ook een Nederlandse zeilmaker die zijn materiaal laat plotten/snijden in Italië om het vervolgens in Nederland weer tot een zeil te maken. Tja, ook een manier van werken. Er zijn er ook die alles "gecontroleerd" in China laten maken, anderen kiezen weer voor de UK of Polen. Het loont steeds minder (helaas) om arbeidsintensieve producten met een lage omloopsnelheid in Nederland te produceren. Ik had het soms liever ook anders gezien maar Nederland is geen eiland, je hebt met de wereld om je heen vandoen.
Voelt het voor jezelf niet goed om een "buitenlands zeil" te kopen? Of vind je het op de 1 of andere manier een te groot avontuur (..) dan in NL laten maken en de prijs ervoor betalen, vind ik. Al is het argument 'sponsor' natuurlijk ook zwaarwegend