Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: strijkwant.. is dit een oplossing

strijkwant.. is dit een oplossing 19 mei 2012 07:04 #286710

Ik zag op mijn speurtocht langs diverse bootjes bijgaande oplossing om met de bestaande verstaging toch een strijkwant te construeren.
Het ziet er degelijk uit, echter ik ben bang dat de staaldraad deze kromtestraal niet aan kan bij serieuze belasting en een knik achterlaat.. en dan is het natuurlijk niet zo degelijk :)
wat is jullie mening?
Alternatief is het hoofdwant inkorten en er een rvs buis tussen zetten waarop het hoofdwant aangrijpt.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: strijkwant.. is dit een oplossing 19 mei 2012 07:13 #286712

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Wel creatief bedacht, dat moet ik toegeven. Die bocht in de stag lijkt me niet OK, en het is natuurlijk ook niet zo problematisch om je hoofdwant in te laten korten. En je genua loopt daar ook langs, dat lijkt me qua schavielen niet ideaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: strijkwant.. is dit een oplossing 19 mei 2012 08:58 #286724

Die knik is inderdaad te scherp en als je vaak strijkt zou ik dat niet zo laten.
je zou nog kunnen overwegen i.p.v. 1*19 17*19 staaldraad te nemen. dat kan die knik probleemloos aan.Wordt tenslotte ook voor vallen gebruikt.Is wel ca. 20% minder sterk(bij bijv. 6 mm 2700 kg i.p.v. 3400 kg) maar aangezien je de verstaging toch maar tot hooguit 25 % belast zal dat niet echt problemen geven.Het zwakste punt is altijd de terminal en die blijft wel even sterk.
Als de bovenzijde van die rol overigens iets onder het draaipunt van de mast zit gaat de ergste spanning het hoofdwant af .Dat moet overigens sowieso het geval zijn,nl 0,57 maal de straal van die keerschijf, teken de zaak maar eens na. Iets meer dan dat en je hebt weinig problemen.Zit het er echter boven neemt de spanning zelf toe en kun je de zaak heel makkelijk kapot trekken.
Maar een stuk pijp of rvs strip en inkorten is natuurlijk ook goed.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: strijkwant.. is dit een oplossing 19 mei 2012 09:03 #286725

dank voor de reactie..
De laatste foto betreft niet de situatie die ik heb maar had gezien.. en dat is als hobbyist makkelijk in elkaar te knutselen.
Ik denk dat wanneer ik toch aan de verstaging ga werken (wat het beste is.. dat ik dan direct een draaipunt omhoog breng en de verstaging laat inkorten en een echt scharnierpunt creëer.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: strijkwant.. is dit een oplossing 19 mei 2012 16:35 #286781

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Je kunt 2 dingen doen.
Een constructie maken die het (strijk)want ter hoogte van de kunststof schijf vast klemt en als draaipunt fungeert en bij het strijken de spanners helemaal los maken, of de het stag inkorten en de wantspanner op de pen zetten die nu door de kunststof schijf zit. Daarbij ga ik er van uit dat de pen in één lijn zit met het draaipunt in de mast.

Ik garandeer je dat getoonde constructie bij 1*19 al bij de eerste keer tot onherstelbare vervorming van de draad leidt.

Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: strijkwant.. is dit een oplossing 19 mei 2012 17:26 #286789

Ok
Dan ga ik dit niet maken maar een traditioneler strijk want met ingekorte verstaging.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl