Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Krachten op groot-/genuaschoot

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 31 mei 2012 17:46 #289859

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
je zet dus alle krachten op je hekstoel ??? die lijkt me daar ind. prima op berekend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 31 mei 2012 18:30 #289880

  • BALDER
  • BALDER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Nee,nee, via het blok op de genuarail naar het blok op de hekstoel en op die manier komt de schoot precies op de goeie hoogte van de lier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 31 mei 2012 18:50 #289888

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Maar daar verlaag je de kracht op de schoot niet mee!

Je verandert, zoals je zegt, wel de hoek waardoor het waarschijnlijk soepeler loopt en daardoor lichter aanvoelt.

Marotten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 31 mei 2012 18:59 #289895

  • BALDER
  • BALDER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
De schoot loopt dan toch niet in rechte lijn naar het blok op de hekstoel.
Probeer de schoot rechtstreeks op de hekstoel gemonteerd bij windkracht 5 maar eens 10cm naar beneden te drukken; 1 blok naar de lier is echt te weinig of je moet in lieren grossieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 31 mei 2012 19:26 #289906

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
1. als je blok achter je lier zit dan zet je alles krachten op je hekstoel voor deze terugkomen bij de lier.

Zit het blok voor de lier dan verleg je ind. alleen een punt, maar dan nog komen er best wat krachten op te staan.

Met het tussen plaatsen van 1 of meerder blokken maak je de belasting niet lichter, dat doe je pas als je met meerdere blokken werkt die ook naar elkaar toe kunnen komen (zoals bijv een grootschoot)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 04:40 #289929

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Toxiq schreef :
Met het tussen plaatsen van 1 of meerder blokken maak je de belasting niet lichter, dat doe je pas als je met meerdere blokken werkt die ook naar elkaar toe kunnen komen (zoals bijv een grootschoot)
Klopt helemaal. We hebben het dan over een takel.

Met 2 blokken halveer je de kracht in de lijn (maar moet je de lijn 2 keer zo ver inhalen):


Met 4 blokken hoef je nog maar met een kwart van de kracht te trekken, maar moet je vier keer zo veel lijn aanhalen:


Een vast blok verandert alleen de richting van de lijn, maar vermindert de kracht er in zeker niet.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 01 juni 2012 06:26 door Hen3. Reden: spelfoutje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 05:39 #289946

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4301
en door de extra weerstand van dat blok, wordt het alleen maar zwaarder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 05:54 #289948

  • BALDER
  • BALDER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Lady Elsa heeft er niets van begrepen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 05:57 #289950

@BALDER, volgens mij heb je er niets van begrepen als je zo reageert, Lady Elsa is al weer 2 stappen verder als jij.
Ongelimiteerd blokken toevoegen zorgt er niet voor dat het alleen maar lichter word. Blokken voegen weerstand doe. Zeker voor een Maxi 77 heb je aan een vier of zesloper genoeg..
Laatst bewerkt: 01 juni 2012 05:58 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 05:58 #289951

Dat met 'alle kracht op de hekstoel"klopt toch niet helemaal ( of helemaal niet) . Doordat de lijn daar een 180 graden bocht maakt is de kracht op de hekstoel zelfs twee keer zo groot als de kracht op de genuaschoot!.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 06:15 #289958

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
de kracht op de hekstoel zelfs twee keer zo groot als de kracht op de genuaschoot!.

precies. reken op 10.000N trek aan de hekstoel.
als test of dat goed zal gaan kun je even je auto ervoor zetten en trekken.....

groet
t
Laatst bewerkt: 01 juni 2012 06:16 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 06:27 #289963

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Naast het feit dat het hekstoel niet geschikt is om die krachten op te vangen is het wellicht handig als Balder een foto of tekening plaats om de situatie duidelijker te maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 06:36 #289967

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
YELLOW BOAT schreef :
Doordat de lijn daar een 180 graden bocht maakt is de kracht op de hekstoel zelfs twee keer zo groot als de kracht op de genuaschoot!.
Dat kun je ook weer uit de plaatjes hierboven halen.



De kracht waarmee het keerblok aan de hekstoel trekt (W) is 2x zo hoog als de kracht in de schoot (W/2).
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 06:44 #289969

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4301
BALDER schreef :
Lady Elsa heeft er niets van begrepen

Inderdaad, ik begrijp er niets van. Wil je me dan uitleggen hoe het wel is, graag onderbouwd met illustraties, zodat ook ik het ga begrijpen?

Ik ben wel benieuwd. Als het echt werkt (makkelijker draaien aan de handels) ga ik ook wat extra blokken installeren. Heb net wat schildpadblokjes gekocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 06:52 #289973

  • BALDER
  • BALDER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
schoten en nog eens schoten

Beste liefhebbers,

Waarom heeft een grootschoot een vier of zelfs een zesloper en een genua 1 van een maxi 77 van 26m2 slechts 1 blok? Die lier is toch ten dode op geschreven?

hartelijke zeilersgroet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 07:00 #289976

Beste BALDER, heel simpel, omdat je de grootschoot bedient zonder lier maar met de hand. Een genua dien je met een lier, zo direct mogelijk dicht te trekken. Om blokken aan te brengen in je genuaschoot is om een aantal redenen een HEEL slecht idee:
1. Je kunt minder nauwkeurig trimmen.
2. Je blokken gaan op het dek liggen kletsen.
3. Je zet krachten op plekken die daar helemaal niet voor bedoeld zijn en veroorzaakt dus naar alle waarschijnlijkheid schade.
4. Je kunt veel minder makkelijk zeil wisselen.
5. Waar heb je anders die lier voor???? (die op een verstevigd gedeelte in het dek zit en die op de krachten makkelijk berekend is).
Ik kan nog wel even doorgaan.. Dus om nu Lady Elsa te gaan betichten van "Weet er niks van" terwijl je zelf met een behoorlijk dom idee komt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 07:08 #289977

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
BALDER schreef :
Waarom heeft een grootschoot een vier of zelfs een zesloper en een genua 1 van een maxi 77 van 26m2 slechts 1 blok?
Omdat je een grootschoot met de hand aanhaalt en een genuaschoot met een lier. In beide gevallen wordt de kracht die je moet zetten verlaagd ten koste van de slag die je moet maken. In het geval van de grootschoot gebruik je een takel, zodat je meer lijn binnenhaalt, maar de aanhaalkracht verlaagt. In het geval van de genuaschoot is er een lier met een overbrengingsverhouding, zodat je met je lierhandel veel slagen maakt terwijl de trommel veel langzamer draait.

Energie = kracht x weg. In beide gevallen verhoog je de weg, zodat de kracht lager wordt om de benodigde energie te kunnen leveren.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 01 juni 2012 07:45 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 07:36 #289996

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6586
waverider82 schreef :
Een genua dien je met een lier, zo direct mogelijk dicht te trekken. Om blokken aan te brengen in je genuaschoot is om een aantal redenen een HEEL slecht idee
Nu ben jij het die (algemeen geaccepteerde) onzin praat: op klasssieke schepen is het helemaal niet ongebruikelijk om een takel in een fokkeschoot te plaatsen. Dat kan zelfs heel mooi werken, met een blok aan het schootoog en een dubbel blok op de plek waar je normal alleen een keerblok hebt (dus op de genuarail bij een modern schip). Onder andere op een botter zit het op die manier.

Maar inderdaad, de hekstoel van een maxi77 zit niet zodanig bevestigd dat je er ongestrafd zware keerblokken aan kunt hangen. Als je zoiets wilt, zou ik kiezen voor schildpadblokken tegen de romp, of desnoods een constructie aan de landvast-kikkers achterop. Die laatste zitten veel steviger dan de hekstoel!
Maar het is niet nodig, bij een Maxi77 zijn de (lange) genuarails uitstekend geschikt om de schoot op de lier te krijgen, al houd je een gekruisde schoot omdat de lier voor de genuarail zit. Je zou kunnen experimenteren met de loeflier in plaats van de lijlier, dus de schoot kruiselingsa door de kuip.
Laatst bewerkt: 01 juni 2012 07:41 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 07:39 #289998

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
BALDER schreef :
Waarom heeft een grootschoot een vier of zelfs een zesloper en een genua 1 van een maxi 77 van 26m2 slechts 1 blok? Die lier is toch ten dode op geschreven?

het gaat hier over een lier met een hendel en met tandwielvertraging, niet zo'n klein rateldingetje als op een Valk of zo.

De lierhendel heeft vaak een arm (verhouding totale lengte hendel tot halve diameter van de trommel) van een factor 10 of zo.
vervolgens heeft de tandwieloverbrenging zeker een keer of 4 vertaging.

Dat maakt een 40-voudige vertraging.
Met blokken is daarvoor iets nodig waardoor de last over 40 draadjes verdeeld wordt, dus met 20 blokken..... of een cascade van blokken van 6 stuks. Beide ondoenlijk.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 07:42 #290000

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Apae schreef :
op klasssieke schepen is het helemaal niet ongebruikelijk om een takel in een fokkeschoot te plaatsen. Dat kan zelfs heel mooi werken, met een blok aan het schootoog en een dubbel blok op de plek waar je normal alleen een keerblok hebt.

een 'kersepit' aan het schootoog, kan wel natuurlijk, maar een botter is toch vooral ontworpen om goed te verlijeren (met een visnet aan loef) ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 08:24 #290022

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6586
Och, ik wil weleens zien of je een Volendammer Kwak eruit kunt zeilen op een ruimwindse koers, met je Spirit :)
Bovendien: het is me nooit opgevallen dat je iets van platbodems weet (wilt weten); hoe weet je van dat visnet? ;)
Laatst bewerkt: 01 juni 2012 08:25 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 08:29 #290024

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Apae schreef :
hoe weet je van dat visnet? ;)

ik dacht alleen 'een visnet aan lij, dat zal wel niet zo snel gaan'

groet
t
Laatst bewerkt: 01 juni 2012 08:30 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 09:17 #290038

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
BALDER schreef :
schoten en nog eens schoten

Beste liefhebbers,

Waarom heeft een grootschoot een vier of zelfs een zesloper en een genua 1 van een maxi 77 van 26m2 slechts 1 blok? Die lier is toch ten dode op geschreven?

hartelijke zeilersgroet

Dat ene blok waar jij het over hebt, is dat het blok wat jij er bij hebt gezet of het blok op je rail, dat blok op je rail is er alleen maar om je de hoek van je schoot ten opzicht van je zeil (zeiltrim) te regelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 09:26 #290043

Heb je soms schootlieren met maar één snelheid?
Dat is voor zeilen > 20 m2 sowieso te weinig.
Probeer een paar 2 snelheden lieren te krijgen. Ik heb zelf Barlow ( 23-26) 2 snelheden lieren en daarmee is het dichthalen van 23 m2 een peuleschil op de lage snelheid maar op de directe aandrijving bij een beetje wind onmogelijk.
Maar zoerg wel dat de vertraging van de lage snelheid zo groot mogelijk is. Er zijn er ook met een vertraging van 1:2 of nog minder en daar heb je niet zoveel aan ( hoewel het natuurlijk wel helpt).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 09:39 #290045

Apae schreef :
Nu ben jij het die (algemeen geaccepteerde) onzin praat: op klasssieke schepen is het helemaal niet ongebruikelijk om een takel in een fokkeschoot te plaatsen. Dat kan zelfs heel mooi werken, met een blok aan het schootoog en een dubbel blok op de plek waar je normal alleen een keerblok hebt (dus op de genuarail bij een modern schip).
Hoho.. we hadden het over een Maxi 77 (en soortgelijke schepen). Bij de klassieke schepen ligt het onderlijk van de genua ook niet (nagenoeg) op het dek en zal je dus ook geen last krijgen dat die blokken op je dek liggen te kletsen... Appels met Appels he...
Laatst bewerkt: 01 juni 2012 09:39 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl