Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe word deze mast gestreken?

Hoe word deze mast gestreken? 19 juni 2012 17:07 #295141

  • Collin-d
  • Collin-d's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Hallo allemaal,

Ben de mogelijkheden aan het bekijken hoe ik mijn mast van mijn dufour 24 strijkbaar kan maken. Nu zit ik nog met een klein probleempje, en dat is dat mijn rolfok installatie kort op de dek bevestiging zit, en daardoor geen ruimte heb voor de katrollen e.d.
Nu zag ik bij mijn buurman op de stijger deze strijk installatie.
Kan er niet helemaal wijs uit worden hoe deze gebruikt wordt, maar wellicht zou het voor mij ook een oplossing kunnen zijn.

iemand een idee?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 19 juni 2012 17:42 #295158

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
De katrollen heb je de eerste cms niet nodig, dus die hoeven niet perse ertussen.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 19 juni 2012 18:04 #295170

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
de katrollen komen volgens mij tussen de strijkinstallatie en de plek waar nu het voorstag op het dek zit.( vaak groot schoot )
Ook aandacht voor de stabilisatie aan de zij stagen ( ik zag ook zo iets op de foto ) ter voorkomen van het slingeren van de mast tijdens hijsen / strijken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 19 juni 2012 18:08 #295173

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
monreve schreef :
De katrollen heb je de eerste cms niet nodig, dus die hoeven niet perse ertussen.
Je moet me niet kwalijk nemen, mon reve, maar wat staat hier nu eigenlijk? Cms? Even verduidelijken graag.
'Katrollen' worden door zeilers trouwens 'blokken' genoemd, maar dit terzijde..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 19 juni 2012 18:13 #295179

Verplaats de aansluiting van de rolfok naar de voorkant van deze strijkinstallatie en een blokkenspel tussen de installatie en de oorspronkelijke bevestiging van de fok en voila een strijkinstalltie die makkelijk te controleren is, althans, voor je buurman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 19 juni 2012 18:14 #295181

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Hier de vertaling: cms is centimeters, maar ik kan die apostrof niet vinden op dit toetsenbord
Katrollen is blokken, ik hield me aan de termen van TS (topic starter)

Sorry meneer Stegman, ik zal voortaan braaf zijn

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 19 juni 2012 18:23 #295189

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 857
je buurman gebruikt zijn fokkeval en niet de voorstag waarschijnlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 19 juni 2012 18:24 #295190

  • Collin-d
  • Collin-d's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Maarten-Jan schreef :
Verplaats de aansluiting van de rolfok naar de voorkant van deze strijkinstallatie en een blokkenspel tussen de installatie en de oorspronkelijke bevestiging van de fok en voila een strijkinstalltie die makkelijk te controleren is, althans, voor je buurman.

Ok dat is zeer aannemelijk, Krijg je dan geen problemen als je de aansluiting weer terug wilt zetten in het oorspronkelijke gat. er zal toch spanning op staan denk ik zo!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 19 juni 2012 18:31 #295193

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Ik gok ook op de fokkeval in plaats van de voorstag. Bij het terugzetten uiteraard je bakstag zoveel mogelijk vieren, en dan op de sprenkel gaan zitten en de voorstag weer vastzetten.
Maar warom vraag je het je buurman niet?

Stan
Laatst bewerkt: 19 juni 2012 18:32 door monreve.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 19 juni 2012 18:31 #295194

  • Collin-d
  • Collin-d's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
fransb schreef :
je buurman gebruikt zijn fokkeval en niet de voorstag waarschijnlijk.

Ok, zou ook een optie kunnen zijn. dan moet je wel je voorstag opvangen en begeleiden als de mast gestreken word. lijkt me niet zo erg handig, is een extra punt waar rekening mee gehouden moet worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 19 juni 2012 18:33 #295197

  • Collin-d
  • Collin-d's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
monreve schreef :
Ik gok ook op de fokkeval in plaats van de voorstag. Bij het terugzetten uiteraard je bakstag zoveel mogelijk vieren, en dan op devsprenkel gaan zittenen de voorstag weer vastzetten.
Maar warom vraag je hetje buurman niet?

Stan

Heb die beste man nog nooit gezien of gesproken. Lig er ook heel kort!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 19 juni 2012 18:43 #295201

Ik denk dat de bok een stift heeft die gemonteerd is aan de voorstag onder de fokroller. Dat hoeft maar weinig plek in te nemen, zeker bij een klein mastje als een 24 voeter...
Zo zou ik het laten maken in ieder geval...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 19 juni 2012 18:47 #295202

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik zou er wel even op letten dat je nog bij je anker kunt komen, dat is bij "buurman" iets minder handig....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 19 juni 2012 18:57 #295208

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Ik vind het advies om de fokkeval te gebruiken dubieus. Het is maar de vraag of de val en het beslag daarvan geschikt is om de toch niet onaanzienlijke krachten die er op komen tijdens het strijken aan kunnen. Daarnaast zit je nog met een loshangende rolreef / fok / voorstag; niet erg praktisch tijdens het strijken.

Ik zou gewoon uitgaan van het voorstag zelf. Achterstag los zetten, voorstag omzetten naar de spruit ( die je tijdelijk even borgt aan bv de voorkikkers met een lijntje), tussen spruit en boegbeslag een 2x 3-bloks takel. De takel ligt in eerste instantie plat op het dek, pas als de mast een stukje gekanteld is komt er kracht op de takel te staan. Dat is in eerste instantie heel weinig, pas als de mast verder kantelt wordt de kracht geleidelijk groter.

Let er op dat je naast de spruit ook een strijkwant nodig hebt om de mast in zijdelingse richting te fixeren. Je tuiger kan je daarbij adviseren.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 19 juni 2012 19:31 #295219

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Ik gebruik al jaren de fokkeschoot,, en de voorstag inclusief rolgenua aan een geleidelijntje eraan vast. De reden hiervoor is dat de sprenkel bij mij 4 meter is, en ik dus niet de voorstag los kan halen als de mast plat ligt. Ik laat dan de fokkeval vieren en de voorstag daalt keurig neer. Gaat al jaren perfect.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 19 juni 2012 21:04 #295247

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Dat het bij jou al jaren goed gaat wil niet zeggen dat het bij een ander ook kan. Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, maar ik zie wel grote risico's indien je val, de sluiting, voetblok of de valklem niet opgewassen zijn tegen de krachten die er tijdens het strijken op komen te staan. Een naar beneden vallende mast is wat anders dan een fok die naar beneden komt zetten. De reden dat jij de val gebruikt is omdat je je spruit kennelijk plat wilt kunnen leggen na het strijken van de mast. Dat zal voor vele anderen, en zeker op een 27 voeter, meestal niet nodig zijn.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 19 juni 2012 21:25 #295250

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Zijn de loads op een fokkeval (dus ook de sluiting, blokken en andere zaken) niet veel hoger als je zeilt met veel wind, dan wanneer je de mast gaat strijken? Als dat namelijk zo is, dan is al het spul toch al oversized voor het strijken van de mast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 20 juni 2012 04:30 #295263

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Ik gebruik de sluiting niet, maar alleen de val (12mm) en zet deze op de lier op de mast vast, niet op een kikker oid.

Het is een 30 voet boot met mastlengte 11 meter.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 20 juni 2012 05:20 #295272

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Als je de talie onder de spruit/bokkepoot langer maakt, kun je de spruit/bokkepoot ook verder achterover door kunnen laten scharnieren/kantelen tot deze op de mast rust. Maar met een rolfok zou ik bij voorkeur toch de voorstag gebruiken, en zorgen dat het profiel ook bij gestreken mast goed strak blijft.

Als de mast niet al te vaak hoeft te worden gestreken, en dan alleen langs de steiger liggend, is bij een 24-27 voeter een (goed geschoorde) sprenkel (spiboom? maar geen telescopische!) en een strijkwant in principe voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 20 juni 2012 15:47 #295448

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Ik gebruik ook de fokkeval, zonder de sluiting. Ik knoop de lijn om de ongeschoorde sprenkel (stevige RVS pijp). De grootzeilval komt er ook nog bij op als backup. De spanning op de val is minder dan 500kg.
Zolang je niet van plan bent regelmatig je mast te strijken kan je ook prima af zonder strijkwant. 2 of 4 extra handjes regelen en dan komt het goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 20 juni 2012 16:30 #295454

Tja en daar zit hem nou net de crux!
Prima als je alleen strijkt voor de winterstalling maar niet onderweg tijdens een vakantietocht met alleen je echtgenote als maatje.
Dan wordt zoiets op bijv. mijn eigen boot ( 8,2 meter , mast 10 meter en 60 kg zwaar ) toch echt een probleem .
Ik kan hem in mijn eentje strijken en zetten m.b.v. een vast geinstalleerde bokkepoot en strijkwanten.
Ik heb trouwens al eens een excel sheetje in een draadje gezet dat de krachten berekent.
Bij mij is biv. de trekkracht op het voorstag maximaal 172kg maar op de strijklijn die onder aan de bokkepoot zit ( ofwel de kracht op het boegbeslag) ca. 300 kg! Alleen doordat ik een zesschijfs takel gebruik wordt de echte kracht ca. 50 kg wat ook al teveel is voor één "normale" man. Gelukkig heb ik tweesnelheden genua lieren en daarmee is het , ook dankzij de "wincher" vrij gemakkelijk.
Voor een copie van de XLS graag een PBtje want hij is te groot om direct te plaatsen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 20 juni 2012 18:42 #295511

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 857
Ik moet nog even iets verduidelijken.
Ik noemde fokkeval om daarmee aan te geven welke oplossing gebruikt kan worden.

Ik moet elke vakantie minstens 2x mijn mast laten zakken.
De rolfok zit dan netjes om zijn profiel gerolt en er zit een hoes omheen tegen het vuil. Dat scheelt een hoop zeil benedendeks als de mast plat ligt. Een nadeel is wel dat de voorstag erg zwaar is en niet makkelijk te laten zakken als hij 2 meter boven het dek aan de spinnakerboom bungelt.
Ik heb een speciale strijkval voor het mast strijken.
Dat moet wel want mijn echte fokkeval en hulplijntje voor de hoes zijn al in gebruik.
Ik doe altijd de strijkval met de sluiting aan de spiboom en aan de andere kant op de kikker. Ik gebruik wel een vast strijkwant en ook een talie met 6 schijven. Mijn boot is 28ft en de mast is 11mtr lang en ongeveer 80kg zwaar.
Het strijken en zetten van de mast kan ik zelfstandig maar zoek dan wel altijd een vrij stukje kant uit. Overigens gebruik ik geen lier in de kuip maar zeul de mast met het handje omhoog terwijl ik op de voorpunt sta. In de kuip wil je dan juist niet zijn omdat daar de mast terecht komt mocht er iets fout gaan.

De krachten zijn overigens maximaal in het eerste stukje heffen, met een
beetje geluk breekt de zwakke schakel voordat de mast bv 10 mm gehesen is.
Persoonlijk zie ik meer risico als de mast staat en de voorstag overgezet moet worden. Daarom zet ik eerst de voorstag vast en laat daarna pas de fokkeval vieren.

Maar het belangrijkste is dat je het op een manier doet die voor jezelf goed werkt en veilig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 21 juni 2012 17:47 #295811

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
monreve schreef :
Ik gebruik al jaren de fokkeschoot,, en de voorstag inclusief rolgenua aan een geleidelijntje eraan vast. De reden hiervoor is dat de sprenkel bij mij 4 meter is, en ik dus niet de voorstag los kan halen als de mast plat ligt. Ik laat dan de fokkeval vieren en de voorstag daalt keurig neer. Gaat al jaren perfect.

Stan

Voor het eerst dit jaar ook dat "probleem" vanwege het deze winter geïnstalleerde rolprofiel. Daarvoor haalde ik altijd de spiboom los van de mastvoet en (zijdelings) onderuit. Met al dat rolspul er aan werd het toch wat zwaar. Heb het opgelost door een opvouwbare sprenkel te maken. Door deze na het strijken in te klappen komt de bevestiging vanzelf omlaag.
Een voordeel is ook nog dat ik het ding opgevouwen onderdeks kan opbergen en dus altijd bij me heb.
En andere mogelijkheid is ook door de verbinding tussen voorstag en sprenkel met een takel uit te voeren die na het strijken opgevierd kan worden waardoor de sprenkel weer terug op het dek komt.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 21 juni 2012 17:51 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 22 juni 2012 04:55 #295853

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Dat heb ik ook geprobeerd, mijn sprenkel is ook demontabel, maar ik vond het gejongleer met 2 man om die sprenkel los te halen en de voorstag te laten zakken te ingewikkeld. Nu laat ik, als de mast plat ligt, eerst de voorstag zakken, en daarna haal ik de fokkeval los en laat de sprenkel weer naar voren zakken.

Moet er wel bij zeggen dat we de mast altijd aan een steiger op- en neerhalen, even toppen voor een brug doen we niet.

Stan
Laatst bewerkt: 22 juni 2012 04:56 door monreve.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe word deze mast gestreken? 22 juni 2012 05:04 #295854

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
@Collin-d: er ontstaat nu een mooie discussie, maar niemand weet hoe vaak en waar je de mast wilt strijken, dus de discussie gaat alle kanten uit. Wil je dat nog even aangeven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl