bries_2009 schreef :
@BeeWee: Het Selden boekje had ik er al bijgehad maar daar kon ik niet een tuigage vinden die overkwam.
Voorstag
Kotterstag
zijwanten
onderwant
achterstag
checkstays
runners
drie zalingen waarvan de bovenste naar voren gericht voorzien van een diamantverstaging
Schrijf je hier geen zaken dubbel op?
Runners zijn voor mij allemaal "lijnen" vanaf de mast naar het dek. Je hebt top runners en fractionele runners. Een enkele toprunner is voor mij de achterstag (backstay). Een fractionele runner gaat niet tot in de top van de mast. Als die aangrijpt ter hoogte van de voorstag is het een bakstag geworden. Moet die steeds weggehaald worden bij een tack is het een running backstay.
Daarnaast is een kotterstag voor mij geen stag om je mast te trimmen maar om een extra (kotter) zeil te kunnen zetten. Dat die er niet in staat kan ik dus begrijpen. Mocht een babystag zijn dan zou die echt wel in het Selden boekje moeten staan. Maar dat is echt wat anders. net zoals je een "stag" in een zeil genaaid kan hebben, die neem ik ook niet mee.
Dusssss hebben we het eigenlijk niet over:
Voorstag met zijwanten: (diagonalen en verticalen)
Runners bestaande uit: achterstag & checkstays
Wat voor een boot is dit eigenlijk een DB1? O nee, die heeft geen kotterstag. Ben wel benieuwd wat voor een schip dit is. Hoor graag van je of het toch nog ingewikkelder is dan ik denk.
Dan naar je spanning op de bakstagen. De basis voorstag spanning bij een fractioneel tuigage MET redelijk gepeilde zalingen komt niet uit je achterstag maar uit je zijwanten. Het want (verticalen) drukt via de zalingen de mast naar voren welke beweging weer wordt tegengegaan door de diagonalen.
Met je bakstagen kan je "extra" voorstag spaning zetten. De eerste stap is bij golfslag bijvoorbeeld voorkomen dat er in de klappen op het water er teveel slack in je voorstag komt. Dit is nadelig voor de vorm van je zeil dus voor je performance. Je zet dan niet direct meer spanning op je voorstag maar je ondersteunt te gehele tuigage meer. De volgende stap is extra spanning zetten maar dan moet je wel een voorzeil hebben die daarop gesneden is. Hoeveel je er dan op zet is ook afhankelijk van de stijfheid van de boot en de rek in de lijnen.
Weet je "sag" van je voorzeil en je weet hoeveel spanning je nodig hebt. Namelijk precies zoveel als je nodig hebt om je doorhang juist af te trimmen.
Gr Michel