Vermits ik geen antwoorden krijg van Lewmar, misschien even aan de orakels van ZF om raad vragen!
Allereerst: kan er iemand mij vertellen of er een fout in de Lewmar Marine Equipment Guide Edition 12 is geslopen?
Op pagina 119 kan je de Synchro Blocks 72 en 90mm vinden. In de tabel hiervan met general information kan je zien dat voor de 72mm de Post Diameter 7,9mm en voor de 90mm is die 9,4mm.
De Shackle Pin Diameters zijn respectievelijk 4mm en 5mm. Is deze informatie correct?
Immers in de Lewmar 2011 catalog op pagina 119 vind ik voor de Post Diameter 11,9mm en 16,5mm; voor de Shackle Pin Diameters 6mm en 9,8mm!
Welke getallen zouden nu juist zijn? Ik vermoed de data van 2011.
Ik kwam dit tegen tijdens mijn moeilijke zoektocht naar een nieuw grootschoot systeem.
Onze huidige blokken zijn veel te licht gekozen.
Even wat gegevens:
Op onze giek van +4,28m zit het aangrijpingspunt op 1,60m van de schoothoek.
Als ik met 20 knopen wind rekening houd, dan komt er op dat punt een belasting te staan van ongeveer 560kg.
Tijdens ’t zeilen vind ik ’t leuk om een lijn van 10 of 12mm te hebben op onze grootschoot, dat ligt namelijk lekker in de hand. (ik gebruik geen winch systeem) Met de krachten in het achterhoofd had ik voor een Lewmar 6:1 triple systeem gekozen met 72mm Synchro blocks. Een triple aan de giek en een triple met becket en cam aan de traveller.
Ik zit met een Lewmar Ocean Traveller Size 1 systeem die heeft een upstand met “cup diameter” van 9,5mm en een pin diameter van 5mm. De car ziet er ongeveer zo uit:
Door de begrenzing van deze upstand kan ik vermoedelijk geen 72mm schijven met pin diameter 6mm gebruiken. Dus val ik waarschijnlijk terug op het 60mm triple schijven systeem die een 5mm pin gebruikt.
Wat denken jullie van deze 6:1 oplossing? Nog steeds te licht als je aan die 560kg denkt? Een 24:1 systeem? Die upstand eraf gooien en een shackle plaatsen? Ratchet systeem?
Ik weet het even niet meer… kunnen jullie, verstandige forumleden, me een beetje helpen?
Alvast bedankt voor jullie tijd en met vriendelijke groeten,
Joeri