Daniell schreef :
Correct. We moeten hierbij een duidelijk verschil houden tussen een weefsel en een laminaat/membrane.
Inderdaad:
Een weefsel blijft vrijwel altijd heel als je het overbelast, gaat vrijwel altijd langer mee, maar vervormt meer en weegt ook meer. Weefsels worden meestal gemaakt van dacron (polyester garen) en later afgewerkt met een melamine hars die in het weefsel geperst word. Het is de hars die de belangrijkste doek eigenschappen bepaald: een harde hars zorgt voor minder vervorming, maar is ook kwetsbaarder. een slappe hars vervormt meer, maar gaat ook langer mee. Het zeildoek dat geen geluid meer maakt als het oud is en tevens erg soepel is geworden is feitelijk het originele weefsel waar de hars nagenoeg van verdwenen is en waardoor het ook meer vervormd en minder weegt/dunenr aanvoelt.
Sinds enkele decennia maken ze ook weefsels waar hoog modulaire vezels in zitten zoals vectran (hood - contender) of dyneema (dimension polyant - contender)
Laminaat zeilen zijn gemaakt van een laag mylar waar vezels op gelijmd worden en die vervolgens weer afgedekt word met een laag mylar. De mylar zorgt ervoor dat de vezels ten opzichte van elkaar blijven liggen en dat het geheel wind dicht is. Voordeel is dat het minder vervormd, minder weegt. nadeel: de lijm laat op den duur los, de mylar folie is kwetsbaar voor doorboren en mylar/lijm zijn UV gevoelig. Om de eigenschappen een beetje te verbteren kun je aan een kant of beide kanten nog een laag toevoegen aan de buitenkanten. Meestal een laag dun dacron dat er op gelijmd moet worden. Dit houd veel van de UV straling tegen en beschermd de mylar van doorboren. Nadeel is dat de zeilen er redelijk wat zwaarder van worden en gevoeliger worden voor schimmels. Deze laminaat zeilen worden vaak tri-radiaal gemaakt om de sterkte en rek eigenschappen optimaal te benutten. Er zijn nu nieuwere laminaten op de markt zoals Maxx en Flexx die ook in horizontale baantjes verwerkt kunnen worden waardoor productie redelijk wat goedkoper is.
Dan zijn er als laatste nog de membraam zeilen, dat zijn zeilen die op maat gelamineerd worden met alle draadjes in de jusite richting. North doet het in 1 stuk met hun 3DL. Maar Dimension polyant (D4), Doyle (is eigenlijk de uitvinder van D4), UK (tape-drive) en Sobstad (tegenwoordig onderdeel van Elvstrom) met hun gensis maken de zeilen uit vier of 5 stukken en door deze aan elkaar te naaien met wat vorm verschil (broad seaming) ontstaat de gewenste vorm.
De feitelijke uitvinder van de membraan zeilen is Sobstad geweest met hun genisis. De eerste experimenten stammen uit de jaren 70 als ik me niet vergis. Al vrijsnel werd dat een succes en is Uk sails met hun tape drive begonnen terwijl Doyle-Fraser hun D4 lijn op begonnen te zetten. D4 werd al vrij snel gekopieerd door North voor hun 3DL en zo ging men verder. het voordeel van dergelijke membraam zeilen is dat ze nog iets lichter zijn als laminaat zeilen en tevens nog iets vorm vaster omdat bij een standaard laminaat de draadjes toch altijd een beetje verkeer liggen en dus niet optimaal de belasting opnemen. De overige voor en nadelen zijn hetzelfde als voor laminaat zeilen en een bijkomend nadeel voor membraam zeilen is veelal de prijs, die is aanziendelijk hoger dan voor laminaat zeilen.
Heb jij de term ICE al genoemd Erik?
Nee, had ik nog niet...