Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD.

PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 30 juli 2012 14:02 #305242

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
Gister, boven Enkhuizen, zagen we een boot met een parasailor.
Tot mijn verbazing liep hij geen centimeter harder dan ons zware "Zeebeest" met zijn oude rolgrootzeil en Genua.
Bij nadere beschouwing leek de parachuteflap niet horizontaal maar bijna verticaal te staan.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 30 juli 2012 14:05 #305243

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12549
Dat vind ik knap, snap niet hoe dat kan, zal Bojan eens vragen....

En zoveel zwaarder zal Zeebeest niet zijn als dat strijkijzer hoor.....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 30 juli 2012 14:06 #305244

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Zou hij er dan ook eentje onder z'n boot hebben? B) B)

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 30 juli 2012 14:11 #305246

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12549
Albert, hoeveel wind stond er op dat moment?
Hoor net van Bojan dat als er erg weinig wind is die kite zich niet goed vult.....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 30 juli 2012 14:20 #305248

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een zeil met gaten is toch helemaal niet bedoeld om hard te gaan?
als in mijn zeil een gat zou zitten bracht ik het naar de zeilmaker!
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 30 juli 2012 14:23 #305249

  • Daniell
  • Daniell's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 298
Idd, en dan naaien wij 'm weer dicht ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 30 juli 2012 14:24 #305250

capo, dat is mode, kijk maar op straat, ze kopen nu ook spijkerbroeken die wij niet eens meer durfden aan te doen om de anti fouling onder de boot te smeren.
natuurlijk betaal je meer om die gaten er in te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 30 juli 2012 14:33 #305255

In mijn ervaring doet een parasailor het niet met minder dan 8-9 knopen schijnbare wind (klapt dicht). Als je voor de wind vaart is dat al bij 14-15 knopen ware wind het geval. Ofwel het is geen lichtweer zeil.

Bij veel wind wil niemand meer de moeite doen om een spi te zetten omdat je toch al romp snelheid loopt. In mijn ogen blijft het een van de meest nutteloze uitvindingen op het gebied van lichtweer zeilen. Maar dat blijft dan weer een persoonlijke mening die door velen tegen gesproken word (en zeer velen zijn het wel weer met me eens :silly: )
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 30 juli 2012 14:36 #305256

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
Anjo schreef :
Albert, hoeveel wind stond er op dat moment?
Hoor net van Bojan dat als er erg weinig wind is die kite zich niet goed vult.....
Er stond een stukkie of drie bft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 30 juli 2012 15:09 #305271

Albert 45 schreef :
Er stond een stukkie of drie bft.
is 10 knopen wind. Doet het dus niet, de paar keer dat ik het zeil in gebruik heb gezien kwam het niet tot leven onder de windkracht 4 (11-15 knopen). Geen licht weer zeil dus.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 30 juli 2012 20:42 #305414

Erikdejong schreef :
In mijn ervaring doet een parasailor het niet met minder dan 8-9 knopen schijnbare wind (klapt dicht). Als je voor de wind vaart is dat al bij 14-15 knopen ware wind het geval. Ofwel het is geen lichtweer zeil.

Heb je er zelf mee gevaren Erik? Ik duizenden mijlen in alle windsterktes en ik (en eenieder die er wél regelmatig mee gevaren heeft ook) kan je vertellen dat de Parasailor prima werkt bij licht weer. Dat de vleugel een paar knopen wind nodig heeft om zich te vullen is logisch.

Daarbij gaat het nu juist om schijnbare wind, die automatisch minder is als je voor de wind vaart. Exact daarom hangt iedereen voor de wind veel meer spul de mast in dan aan de wind, simpelweg omdat er wellicht wel 10 knopen ware wind zijn, maar je er bij 5 knopen vaart maar 5 over de boot en in de zeilen hebt. Bij 2 knopen waar ga je voor de wind echt niet harder dan 2 knopen, wat je ook voor de boot hangt :)

Als je goed kijkt in dit filmpje zie je:
a) vleugel staat vol
b) boot loopt meer dan 5 knopen
c) schijnbare wind is minder dan 4 knopen

Daarmee is aangetoond dat de getallen van Erik niet kloppen.

Verder lijkt het alsof de critici van de Parasailor denken dat er in een normale spi wél een motor zit, die meer kan leveren dan de schijnbare wind in zich heeft. Voor de wind vaar je simpelweg je eigen wind langzaam dood. Kan je leuk vinden, kan je niet leuk vinden; is zo!
Zo werkt schijnbare wind nu eenmaal.

Dan naar de foto en de originele vraag: Op de foto zie je dus dat er onvoldoende schijnbare wind over is om de vleugel te vullen.
Of en waarom de ene boot harder gaat dan de ander hangt behoorlijk af van de koers t.o.v. de wind en daarover heb ik nog niemand gehoord. Als het Zeebeest voor het maken van de foto's opgeloefd is, is het niet vreemd dat ze versnelden wegens: toenemende schijnbare wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 30 juli 2012 22:44 #305415

Bojan Bomarine schreef :
Heb je er zelf mee gevaren Erik?
Een paar 100 mijl (400-500) meestal op open zee, met wind varierend tussen de 5 en 40 knoop.
(en een ieder die er wél regelmatig mee gevaren heeft ook) kan je vertellen dat de Parasailor prima werkt bij licht weer.
Niet volgens de tientallen (semi)profesionals die ik gesproken heb over dit zeil en die er wel erg veel mijlen mee hebben gevaren. Onder professionals versta ik zeilmakers/tuigers en mensen die hun brood verdienen met zeilen. Unaniem hebben ze het zelfde oordeel dat heel erg dicht aansluit bij mijn bevindingen.
Daarbij gaat het nu juist om schijnbare wind, die automatisch minder is als je voor de wind vaart. Exact daarom hangt iedereen voor de wind veel meer spul de mast in dan aan de wind, simpelweg omdat er wellicht wel 10 knopen ware wind zijn, maar je er bij 5 knopen vaart maar 5 over de boot en in de zeilen hebt. Bij 2 knopen waar ga je voor de wind echt niet harder dan 2 knopen, wat je ook voor de boot hangt :)
De natuurkunde achter spinakers hoef je me niet uit te leggen, die is me bekend. Maar je verhaal is alleen leuk als een boot ook echt een betere VMG gaat varen tijdens het afkruizen. de boten waar jullie voor adverteren beschikken echter niet over deze eigenschappen. Overigens kun je voor de wind wel degelijk sneller dan de wind varen, aanziendelijk sneller zelfs. Wel eens aan ijszeilen gedaan? Voor de wind staat dan ook je zeil op hoog aan de wind en je gaat nog makkelijk over de 30 knopen in 10 knopen wind, ook als je voor de wind "vaart". Dit is een extreem voorbeeld, maar er zijn ook zeilboten op het water die het kunnen. Denk bijvoorbeeld aan de ultra 30, open (strand)catamarans en andere boten die makkelijk planeren.
Als je goed kijkt in dit filmpje zie je:
a) vleugel staat vol
b) boot loopt meer dan 5 knopen
c) schijnbare wind is minder dan 4 knopen

Daarmee is aangetoond dat de getallen van Erik niet kloppen.
Aangetoond? ik zie nergens de instellingen van de windmeter die zegt dat jouw getallen wel kloppen. Daarnaast vaart de boot niet voor de wind zoals de boot op de eerste foto wel doet. Halverwind doet ieder zeil het wel met 4-5 knopen wind, ook mijn 80 kg zware genua III werkt dan. Deze boot vaart er een beetje tussen in. Mijn 22 ton zware 50 voeter vaart op een uitgeboomde genua III met 10 knopen ware wind (wat ik denk dat jouw meter aangeeft op het filmpje) en nagenoeg voor de wind tegen de 7 knopen. geloof het of niet, maar getuigen zitten hier op het forum. Oa bewezen tijdens de pinkstertrip van 2010 van Lowestoft naar Den Oever.
Verder lijkt het alsof de critici van de Parasailor denken dat er in een normale spi wél een motor zit, die meer kan leveren dan de schijnbare wind in zich heeft. Voor de wind vaar je simpelweg je eigen wind langzaam dood. Kan je leuk vinden, kan je niet leuk vinden; is zo!
Zo werkt schijnbare wind nu eenmaal.
Het kan wel degelijk!
Mijn ervaring is dat bij slechts twee knopen schijnbare wind je met een 0.5 Oz spi nog prima kunt blijven varen, met de parasailor ging dat echt niet lukken. Je hebt echt een knoop of 10 nodig voordat het zeil begint te werken zoals het hoort.

Een ander punt is dat de parasailor continue heen en weer wiegt van het ene boord naar het andere, als je naar de val kijkt zie je dat die altijd een andere kant optrekt. Nooit een optimale vector en nooit een optimale snelheid. Als je een "normale" spi goed trimt trekt deze altijd naar voren en ook in een constante en gecontroleerde richting.

Het enige voordeel, en dan ook echt het enige van de parasailor dat ik in die paar 100 mijl gezien heb (en van collega's gehoord heb) is dat als deze inklapt bij 30 knopen wind en meer, dat hij zich met een wat minder harde klap weer vult.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 juli 2012 22:53 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 31 juli 2012 03:59 #305420

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
Bojan Bomarine schreef:

Als het Zeebeest voor het maken van de foto's opgeloefd is, is het niet vreemd dat ze versnelden wegens: toenemende schijnbare wind.

"Zeebeest" een LM 28,voer paralel met het schip op de foto's en is niet opgeloefd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 31 juli 2012 05:13 #305436

Het ging er in deze discussie om of de Parasailor het wel of niet doet in licht weer. Dat doe hij. En daar hoeft de vleugel niets eens voor gevuld te zijn. Het zeil staat (stabiel) en trekt de boot effectief voorwaarts.
Je zegt zelf ook dat je er met 5 knopen wind mee gevaren hebt tenslotte.

Mijn ervaring is dat alle tuigers, zeilmakers en anderen waarmee ik gevaren heb, juist erg onder de indruk waren van de Parasailor en vooral om zijn kernkwaliteiten:
- stabiliteit
- flexibiliteit
- gemak van handling
- het kunnen varen zonder boom
- het gemak van het gijpen
- het uren lekker op de autopilot kunnen spinnakeren zonder te hoeven trimmen.

En de rest van de discussie over afkruisen, het continu moeten trimmen en het laatste procentje rendement zoeken hebben we al een keer gedaan in een ander draadje.

De toerzeiler die maximaal ontspannen wil genieten van het zeilen heeft genoeg informatie om
zelf te zien hoe en wat met de Parasailor.

Het gaat er om welk doel je met je zeilen wilt bereiken. En gelukkig is daarin voldoende keuze :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 31 juli 2012 08:26 #305475

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5212
Bojan Bomarine schreef :

Daarbij gaat het nu juist om schijnbare wind, die automatisch minder is als je voor de wind vaart. Exact daarom hangt iedereen voor de wind veel meer spul de mast in dan aan de wind, simpelweg omdat er wellicht wel 10 knopen ware wind zijn, maar je er bij 5 knopen vaart maar 5 over de boot en in de zeilen hebt. Bij 2 knopen waar ga je voor de wind echt niet harder dan 2 knopen, wat je ook voor de boot hangt :)

Na in de wind is voor de wind de meest nutteloze koers. Lekker een beetje ruime wind of binnen de wind varen, en zelf wat wind maken :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 31 juli 2012 09:33 #305483

Bojan,
Ik ben blij dat jij wel overtuigd bent van het nut van het zeil, daar gaat het om tenslotte ;)
Wat betreft de zeilmakers en dergelijke, mijn ervaringen met hun meningen zijn anders. Maar wellicht willen ze je niet tegen je schenen schoppen en stellen ze zich neutraal op.
Goede ideeen in iedere branch worden al snel door de concurentie gekopieerd of gebruikt en verbeterd, al dan niet met afkopen van patent rechten. Het feit dat niemand anders iets doet dat hier ook maar enigszins op lijkt spreekt wat mij betreft voorzich.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 31 juli 2012 10:11 #305494

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Erik,

wat is je mening over geschiktheid van dit zeil voor mensen die niet de laatste knoop snelheid eruit willen persen, maar relaxed ruime koersen willen varen? Want dat is volgens mij de groep waar Bojan op mikt. Is het inderdaad veel makkelijker/rustiger dan spinakeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 31 juli 2012 10:40 #305512

Het zeil staat inderdaad rustiger, maar vanaf 15-18 knopen wind loop je toch wel je rompsnelheid op ruime koerzen, daarboven voegt het zeil nauwelijks nog iets toe aan de zeileigenschappen van de boot (zeker niet als je niet opzoek bent naar de laatste knoop snelheid. En in mijn ervaring doet het zeil het in minder dan 10 knopen wind gewoon niet, zeker niet als er nog een beetje deinig staat. Juist met minder dan 10 knopen wind wil je een grote lap hebben om nog een beetje voortgang te houden. Het zeil heeft een eefectief bereik van slechts een knoop of 5-10. voor meer en minder wind zijn makkelijkere zeilen beschikbaar die minder kosten en meer bootsnelheid opleveren voor minder moeite.

Voor zeezeilen waarbij niet de laatste knoop telt vind ik zelfs een spinnaker van discutabel nut. Een bolle genua 1 van code0 zeildoek is zo ongeveer het beste wat je krijgen kunt om voortgang te houden ongeacht de windrichting. Wil je betere performance dan een ultra lichte genua 1, dan zit je eigenlijk al aan meer dan 1 lichtweer zeil vast.

Let wel, dit is mijn persoonlijk mening, slechts gebaseerd op mijn zeilervaring van de laatste 20 jaar gecombineerd met wat ik hoor van andere en meer ervaren zeilers.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 31 juli 2012 10:43 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 31 juli 2012 11:01 #305522

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Erikdejong schreef :

Let wel, dit is mijn persoonlijk mening, slechts gebaseerd op mijn zeilervaring van de laatste 20 jaar gecombineerd met wat ik hoor van andere en meer ervaren zeilers.

:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 02 aug 2012 10:18 #306166

Kan het blijkbaar toch niet laten hier weer op te reageren, vermoedelijk tegen beter weten in..

Kijk, het mag best zo zijn dat er in de grote hoeveelheid verschillende inzetgebieden van de Parasailor per gebied steeds een ander zeil is dat marginaal beter presteert.

Maar heb je als zeiler ook zin om steeds van genua en lichtweerzeil te moeten wisselen, simpelweg omdat de te varen koers of de windsterkte iets verandert?

De Parasailor is een allrounder en geen specialist op één van de specifieke niches. Maar met dat éne zeil kan je wel heel véél verschillende dingen makkelijk doen en dat is nu de grote kracht.

En dat stelt gelijk ook de prijsdiscussie in een ander daglicht, want als je 3 verschillende zeilen hebt die je steeds moet wisselen, heb je echt al meer uitgegeven dan aan één all-round Parasailor.
Daarmee heb je met 1 grotere uitgave veel kleinere bespaard en gelijk het leven aan boord makkelijker en dus voor de toerzeiler aangenamer gemaakt.

Want ik zit er persoonlijk echt niet op te wachten steeds een lichtweer genua te moeten wisselen voor een normale of kleine genua. Ik toer en rol dus liever.. En steeds van gennaker naar spinnaker en dan weer een vlakkere en dan weer een bollere is al helemaal een hoop overbodig werk voor mij. Zetten en zo lang mogelijk relaxed varen met optimale (dus niet per sé maximale!) snelheid is mijn devies.

Maar dat is dan niets meer dan een verschil in stijl, geen probleem. In de stijl van Erik passen veel zeilen met specifieke functies, in die van mij zo min mogelijk zeilen die zo veel mogelijk kunnen, ook al mis ik dan misschien het laatste procentje snelheid. Op 98% procent vaar ik fluitend naar Portugal in één ruk zonder me te ergeren, geloof mij. Maar dan lees ik wel lekker een stapel boeken onderweg.

Om te genieten van het zeilen hoef je a) niet per sé scheef te gaan (hele andere discussie) en b) niet continu aan lijntjes te hoeven trekken of zeilen te wisselen. Mag allemaal, maar hoeft niet!

Zou leuk zijn als we ook eens vanuit het toerzeilers-perspectief naar dingen konden kijken..

Zo, en nu ga ik heel ontspannen van Denemarken naar Lelystad varen :)
Ik zie wel weer wat er allemaal ligt als ik terugkom.

Ciao,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 02 aug 2012 10:41 #306172

Bojan Bomarine schreef :
Maar dat is dan niets meer dan een verschil in stijl, geen probleem. In de stijl van Erik passen veel zeilen met specifieke functies, in die van mij zo min mogelijk zeilen die zo veel mogelijk kunnen, ook al mis ik dan misschien het laatste procentje snelheid. Op 98% procent vaar ik fluitend naar Portugal in één ruk zonder me te ergeren, geloof mij. Maar dan lees ik wel lekker een stapel boeken onderweg.
Wie zegt dat ik zeilen wissel? Ik heb een expeditie boot die (helaas) tot de nok vol geladen zit met allemaal voor het zeilen overbodige dingen. Ik heb een lichte genua van spi doek voor als er (bijna) geen wind staat, die doet gemiddeld genomen op zee veel meer dan een spi (al dan niet een parasailor). Waait het te hard voor dat ding dan vaar ik met mijn normale voorzeil, en daarna uiteraard stagfok of stormfok. Het is echt niet zo dat ik tig verschillende voorzeilen heb. Zou ik wel graag willen, maar a) is geen ruimte voor aan boord en b) kan ik helemaal niet betalen. In mijn ogen blijft het een oplossing voor een niet bestaand probleem. Maar goed, ik zal het verder in ere laten en er niets meer over zeggen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 02 aug 2012 10:42 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 02 aug 2012 12:35 #306208

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Het is echt niet zo dat ik tig verschillende voorzeilen heb.

ik denk dat een Parasailor een zeil is voor mensen die geen haast hebben, zou dat kunnen?
- halve wind, tot rond de 100 TWA is een genua sneller dan een spi (en zeker sneller dan een spi met gaten)
- hoger dan 100 TWA is al helemaal geen discussie, dat vraagt een genua
- tussen 150 TWA SB en 150 TWA BB (voor de wind) hebben we niets te zoeken, want dan doen je zeilen het gewoon niet en dat schiet niet op
- tenslotte, tussen 110 TWA en 160 TWA is er de spi, in een of andere luchtdichte vorm.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 02 aug 2012 13:28 #306229

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12549
De capo is natuurlijk zo ongeveer t meest geschikte schip om eea eens uitgebreid uit te testen, Thomas.

Jij hebt al die meters aan boord en kunt zo mooi vergelijken , want je zeilgarderobe is ook uitgebreid genoeg....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 02 aug 2012 13:39 #306232

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2661
Is dat ding niet gewoon slechts voor één ding ontworpen? De ARC?
a) we willen - op ons gemakkie - naar de overkant, ongeveer koersje west
b) de wind waait koersje west, maar is af en toe vlagerig
maakt c) een spi met een overdrukventiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PARASAILOR, SPLEETJE VERKEERD. 02 aug 2012 14:38 #306242

Voor de ARC is het inderdaad een zeil die je aan deze (vanuit jullie oogpunt gezien) kant van de plas opzet en aan de andere kant er weer afhaalt. Dat is ook waar Bojan al zijn mijlen met dit ding gemaakt heeft. Maar buiten die pasaat gordel...
Sorry, ik zou er over ophouden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 02 aug 2012 14:39 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl