Bojan Bomarine schreef :
Heb je er zelf mee gevaren Erik?
Een paar 100 mijl (400-500) meestal op open zee, met wind varierend tussen de 5 en 40 knoop.
(en een ieder die er wél regelmatig mee gevaren heeft ook) kan je vertellen dat de Parasailor prima werkt bij licht weer.
Niet volgens de tientallen (semi)profesionals die ik gesproken heb over dit zeil en die er wel erg veel mijlen mee hebben gevaren. Onder professionals versta ik zeilmakers/tuigers en mensen die hun brood verdienen met zeilen. Unaniem hebben ze het zelfde oordeel dat heel erg dicht aansluit bij mijn bevindingen.
Daarbij gaat het nu juist om schijnbare wind, die automatisch minder is als je voor de wind vaart. Exact daarom hangt iedereen voor de wind veel meer spul de mast in dan aan de wind, simpelweg omdat er wellicht wel 10 knopen ware wind zijn, maar je er bij 5 knopen vaart maar 5 over de boot en in de zeilen hebt. Bij 2 knopen waar ga je voor de wind echt niet harder dan 2 knopen, wat je ook voor de boot hangt
De natuurkunde achter spinakers hoef je me niet uit te leggen, die is me bekend. Maar je verhaal is alleen leuk als een boot ook echt een betere VMG gaat varen tijdens het afkruizen. de boten waar jullie voor adverteren beschikken echter niet over deze eigenschappen. Overigens kun je voor de wind wel degelijk sneller dan de wind varen, aanziendelijk sneller zelfs. Wel eens aan ijszeilen gedaan? Voor de wind staat dan ook je zeil op hoog aan de wind en je gaat nog makkelijk over de 30 knopen in 10 knopen wind, ook als je voor de wind "vaart". Dit is een extreem voorbeeld, maar er zijn ook zeilboten op het water die het kunnen. Denk bijvoorbeeld aan de ultra 30, open (strand)catamarans en andere boten die makkelijk planeren.
Als je goed kijkt in dit filmpje zie je:
a) vleugel staat vol
b) boot loopt meer dan 5 knopen
c) schijnbare wind is minder dan 4 knopen
Daarmee is aangetoond dat de getallen van Erik niet kloppen.
Aangetoond? ik zie nergens de instellingen van de windmeter die zegt dat jouw getallen wel kloppen. Daarnaast vaart de boot niet voor de wind zoals de boot op de eerste foto wel doet. Halverwind doet ieder zeil het wel met 4-5 knopen wind, ook mijn 80 kg zware genua III werkt dan. Deze boot vaart er een beetje tussen in. Mijn 22 ton zware 50 voeter vaart op een uitgeboomde genua III met 10 knopen ware wind (wat ik denk dat jouw meter aangeeft op het filmpje) en nagenoeg voor de wind tegen de 7 knopen. geloof het of niet, maar getuigen zitten hier op het forum. Oa bewezen tijdens de pinkstertrip van 2010 van Lowestoft naar Den Oever.
Verder lijkt het alsof de critici van de Parasailor denken dat er in een normale spi wél een motor zit, die meer kan leveren dan de schijnbare wind in zich heeft. Voor de wind vaar je simpelweg je eigen wind langzaam dood. Kan je leuk vinden, kan je niet leuk vinden; is zo!
Zo werkt schijnbare wind nu eenmaal.
Het kan wel degelijk!
Mijn ervaring is dat bij slechts twee knopen schijnbare wind je met een 0.5 Oz spi nog prima kunt blijven varen, met de parasailor ging dat echt niet lukken. Je hebt echt een knoop of 10 nodig voordat het zeil begint te werken zoals het hoort.
Een ander punt is dat de parasailor continue heen en weer wiegt van het ene boord naar het andere, als je naar de val kijkt zie je dat die altijd een andere kant optrekt. Nooit een optimale vector en nooit een optimale snelheid. Als je een "normale" spi goed trimt trekt deze altijd naar voren en ook in een constante en gecontroleerde richting.
Het enige voordeel, en dan ook echt het enige van de parasailor dat ik in die paar 100 mijl gezien heb (en van collega's gehoord heb) is dat als deze inklapt bij 30 knopen wind en meer, dat hij zich met een wat minder harde klap weer vult.