Dit is vast een topic dat al eerder aan de orde is geweest.
Maar ik heb hier een paar specifieke vragen over. Dus ik hoop ook een beetje op commentaar van Erik de Jong, als zeilmaker...
Een paar jaar geleden heb ik een gennaker (of zoiets) aangeschaft. Op maat laten maken op mijn oude Optima92.
De zeilmaker adviseerde me een roller. Dus hij heeft keurig een dyneema lijntje in het voorlijk gemaakt, zodat ik dat strak kan trekken en dan de gennaker inrollen.
Alle tips van hem ten spijt, heb ik er nog immer een probleem mee.
1: vaak als ik de gennaker inrol is hij bovenin nog lang niet weg als de schoothoek al ingerold is. Ik rol dan maar door, want ik wilde juist niet met een woest zeil staan vechten op mijn voordek.
2: Als ik de gennaker opnieuw wil hijsen zit de schoot er een paar keer omheen, maar de top is slechts losjes ingerold. Het komt dan voor dat die door de wind gegrepen wordt. De knoop die dan ontstaat laat zich raden.
Vaak is het zo dat ik bij ruime koersen alleen deze gennaker zet: het levert genoeg snelheid op, en zonder grootzeil gedraagt de gennaker zich tot over voor de wind perfect. Met grootzeil issie lastiger (invallen en met een klap weer vullen).
Door dit alles overweeg ik toch weer een slurf. Ik vermoed de volgende voordelen:
1: Alsie over het zeil heen zit, komt hij er ook niet meer uit eigen beweging uit.
2: Ik kan met 1 handeling zelf bepalen wanneer de vele m2's van het zeil vrijkomen.
3: de rollijn komt niet met zichzelf en de roller in de knoop.
Klopt dit? Of zijn ook hier weer andere nadelen aan verbonden?
Groeten,
Joop