Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 35 jaar oude verstaging

Re: 35 jaar oude verstaging 12 aug 2012 16:44 #308870

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Toevallig kortgeleden een tuiger naar mn verstaging laten kijken.
Boot is uit 77 en ik meen orginele verstaging. Ziet er nog goed uit, beetje gedateerd, niets aan doen.....zei hij.
vervangen zou 1000€ gaan kosten ( ongeveer) , voorstag in plastimo rolreef, achterstag, 2 hoofdwanten en 4 babystagen....
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 12 aug 2012 16:44 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 12 aug 2012 17:13 #308876

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Ik ga dit najaar mijn hoofdwanten en hekstag vervangen. Waarom?
Er zit nu 5mm hoofdwanten op met oogterminals, die zien er goed uit, maar zijn niet ruim overbemeten en ik heb totaal geen zicht op leeftijd. Daarbij zitten de gaffelspanners nu met een overbemeten RVS harp aan de puttings (bij wijze van toggle?)
De voorstag is 3 jaar geleden vervangen en 6mm, dat zit zeker goed.
De hekstag is 5mm met ingeperste Tufnol isolatoren en persklemmen, ziet er goed uit, maar is te lang voor voldoende hekstag spanning.(in ieder geval dus oud en mogelijk gerekt).

Hoe ik het aanpak:
De mast gaat plat, ik koop zelf 3 redelijk oversized gaffelspanners ( hoeft geen duur merk te zijn) en laat 3 staaldraden persen op een zelfgemeten maat. (totale oude gestelde maat minus nieuwe spanners in uitgedraaide toestand)
6 mm met oogterminals ( is handiger als je ooit een spannerdraad kapot draait en minder kans op knikken als met draadterminal.)
Die draden laat ik persen (kan bij mij op de jachthaven, maar kan ook bij bv Kniest) en dat kost dus alleen staaldraad, terminals en perskosten.
Bij montage alle asjes controleren en nieuwe splitpennen erin. Kijk gelijk de mast verder na.
De vrijgekomen 5 mm hoofdwanten zet ik in als zeerailingdraden met dhz norseman terminals ter vervanging van de versleten kunsstof beklede railingdraden.
Onderwanten en babystag zijn nu visueel nog goed en met 5mm ruim overbemeten......mocht er daar toch een breuk onstaan blijft de mast overeind en kun je met noodoplossingen wel aan de wal komen.
Zodoende kost het nooit veel en heb ik mijn gemoedsrust voor de eerste 10-15 jaar .
Mast hoeft niet perse plat, het kan ook vanuit een mastkraan met noodverstaging dmv een paar strakke vallen.
Zet je er een tuiger aan, dan betaal je premium prijzen en wordt het niet beter ( wel makkelijker)
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 12 aug 2012 17:22 #308881

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
prachtig verhaal het meten van terminal en rvs staalkabel.
Zo Rocket science is dit ook weer niet.
Met een meet instrument in de elektro techniek, een zogenaamde Brug van Wheatstone kan dit ook of een goede megger.
2 instrumenten die een zeer lage weerstand kunnen meten.
De eigen verstaging ook eens door gemeten, maar lijkt mij zeer onbetrouwbaar.
Je kan met putcorrosie in de strengen nog steeds een (goede) weerstand mete.
Trouwens Erik ben ik het niet met je eens.
De verzekeringen hanteren een regel.uitspraak beschreven in hun voorwaarden:
Uitgesloten bij schade door

slijtage en/of schade voortvloeiende uit slijtage of onvoldoende zorg voor onderhoud door verzekerde

De verzekering hanteert 10 jaar en hierna word het met een mast overboord een vervelende afhandeling en is de kans op vergoeding gereduceerd.

Ik ben het er ook niet mee eens maar ze hanteren wel deze manier van denken en handelen.
Laatst bewerkt: 12 aug 2012 17:23 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 12 aug 2012 17:27 #308884

Dehler, de ene verzekeraar is de andere niet. De mijne hanteerd echt geen vernieuwingstermijn voor verstaging. Dat is technisch gezien nergens op gebaseerd en dus voor mij een voorwaarde obij het afsluiten van een verzekering.

Nieuwe verstaging is net zo riskant als oude.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 12 aug 2012 18:22 #308894

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
In de voorwaarden staat geen termijn, maar de zogenaamde expert oordeelt ter plaatse en de vraag kan je verwachten: hoe oud is de verstaging?
Met in zijn achterhoofd de opdracht van de verzekeraar die hem ingehuurd heeft.

Als je geen rekening kan overleggen gaat simpel dit in werking.
Uitgesloten bij schade door

slijtage en/of schade voortvloeiende uit slijtage of onvoldoende zorg voor onderhoud door verzekerde.
dus kunnen ze er onderuit en zit je met de gebakken peren.

Ik heb al eens een schade mee gemaakt en dan weet je hoe het werkt.
Er is nieuws programma op tv geweest waar getoond werd hoe verzekeraars handelen.
Een oud werknemer heeft de werkwijze uit gelegd en het kwam er op neer dat er zo min mogelijk wil uit betalen en alle mogelijk uitsluitingen hanteren die van toepassing kunnen zijn.
Dan heb je nog de nieuw voor oud regeling.




verzekeringen proberen zo min mogelijk uit te betalen.
Laatst bewerkt: 12 aug 2012 18:22 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 12 aug 2012 18:46 #308902

dehler schreef :
verzekeringen proberen zo min mogelijk uit te betalen.
We hebben al eens gezamelijk vastgesteld dat dit niet waar is, ze zouden snel een slechte naam opbouwen en geen klanten meer overhouden.
Verder staat in de kleine letters van mijn polis dat vervanging niet noodzakelijk geacht word als zijnde onderdeel van het reguliere onderhoud.

De verzekering is geen vijand, zeilers lijken dat maar niet te begrijpen.
De polisvoorwaarden zijn niet vaag, alles aanboord is technisch te onderbouwen. De verzekering komt er nooit onderuit als het een gerechtvaardigde claim is.

Mijn ervaring hiermee komt overigens uit eerste hand. Ik schrijf soms schade rapporten voor verzekeringen of rapporten dat een bepaalde technische oplossing afdoende is om schade te voorkomen en de verzekering neemt vrijwel altijd de conclusie van het rapport 1 op 1 over zonder een argument te maken. je hoeft alleen maar een onafhankelijk expert zo "gek" te krijgen om een claim tegen te spreken en je krijgt alsnog een uitkering.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 aug 2012 18:49 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 12 aug 2012 19:11 #308914

Het gaat mij niet zozeer om de verzekering. Afgelopen dinsdag zat ik op zee, met een knetterend onweer boven me. Op dat moment wil ik heeeel graag de mast in zijn bedoelde richting houden.
Het punt is hoe te bepalen of de verstaging het nog tien jaar uithoudt, of dat het de eerstvolgende storm de geest geeft.
En zoals ik hier lees kan het best zijn dat ik niet alle veroudering of slijtage visueel kan vaststellen.
Dat is wel zorgwekkend.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 12 aug 2012 19:22 #308918

Roos, laat je niet gek maken. Ook nieuwe verstaging kan het begeven, alleen zal dat het tijdens de eerste serieuze belasting doen en niet op een onverwachts moment.

De kans dat je mast overboord gaat door een windvlaag of wat dan ook is verwaarloosbaar klein. 1x19 staaldraad waarschuwd eerst. Eerst breken er een of twee strengen, en je wilt niet weten hoeveel boten er de oceaan over gekomen zijn met een paar gebroken strengen. Zolang je niet ziet dat eea gebroken is, dan zou ik er zelf geen nacht van wakker liggen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 12 aug 2012 19:23 #308920

Thanks Erik, dat had ik even nodig
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 12 aug 2012 19:39 #308925

Regelmatige inspectie is uiteraard wel noodzaak!

Zelf controleer ik m'n verstaging door er met een niet al te grote platte schroevendraaier een beetje in te morren, net boven de terminals. Een streng breekt namelijk binnenin de terminal en niet er net boven. Soms is het dus gebroken en zit de breuk uit het oog. Het is altijd vrij makkelijk om een dergelijke streng eruit te peuteren. Bij stagmaten tot een mm of 4-5 lukt het ook nog wel met je nagels als je bang bent om wat te beschadigen.

Zelf doe ik een dergelijke inespctie een keer of 4-5 per jaar. aan dek wat vaker, meestal even tijdens het langslopen. Zovaak is het niet nodig, maar ik ben een probleem liever voor dan er bij verrast.

Afentoe een beetje voorzichtig morren aan de buitenste strengen en je weet voldoende! (ook die bovenin de mast...)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 16 aug 2012 16:01 #310114

vanmiddag aan boord geweest en de verbindingen waar ik wel bij kon gecontroleerd. Alles ziet er stevig en robuust uit.
Alleen zag ik in mn hekstag, een anderhalve meter van beneden een knik.
Wat denken jullie, kan dit kwaad?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 16:01 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 16 aug 2012 16:19 #310121

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Als ie niet openstaat, kun je er nog wel mee varen, maar die zou ik op korte termijn (laten) vervangen.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 16 aug 2012 16:52 #310137

Hij zal niet spontaan breken, maar ik zou er de zee niet meer mee op gaan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 18 aug 2012 03:14 #310498

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
roozeboos schreef :
vanmiddag aan boord geweest en de verbindingen waar ik wel bij kon gecontroleerd. Alles ziet er stevig en robuust uit.
Alleen zag ik in mn hekstag, een anderhalve meter van beneden een knik.
Wat denken jullie, kan dit kwaad?


vaar ik al jaren mee rond , met soorgelijke knik in de stag bedoel ik dan.
Wellicht het gevolg van slecht oprollen van de kabel nadat de mast er is af geweest.
Dat soort van beschadiging , want dat is het toch wel een beetje , heeft geen enkele invloed op de sterkte van de stag mijn inziens.

Nochtans ben ik bij thuiskomst wel verplicht om mijn achterstag te vervangen , en dan meer bepaald omwille van een streng die is gebroken = net aan de terminal= van mijn 1 x 19 staaldraad achterstag.
Niet geheel bij toeval ontdekt , omdat ik zoals Eric beschrijft ook regelmatig de staat van mijn stagen controleer.
Ik vind het breken - of is het doorroesten - van zulke streng uiterst verontrustend , en derhalve vond ik het nodig om me de mast in te laten hijsen en een backup of reserve achterstag parallel met de originele te installeren zodat ik wat gemoedsrust heb voor het geval er nog meerdere strengen moesten knappen.Of erger nog , de achterstag zelf.
Ik ben namelijk niet van zin om me hier op verplaatsing (lig voor het moment nog in Gibraltar) te laten rippen door een plaatselijke rigger.
Bij thuiskomst was ik toch van plan om de mast er af te halen voor installatie van tricolor , dvb antenne , inzoom- en draaibare camera ed , dus het is dan leuk meegenomen (nou ja, niet zo leuk omwille de onkost) om meteen de achterstag te vervangen.
Dat kan je op een redelijk goedkope manier doen wanneer je op deze site een kijkje neemt.
www.tuigerij-online.nl/webwinkel/

Verder zal ik proberen om een foto te plaatsen van mijn beschadigde achterstag zodat je zien wat ik (en Eric) bedoel met gebroken streng.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 18 aug 2012 03:38 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 18 aug 2012 03:22 #310499

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Gaat allemaal we een beetje traag met een 3G kaartje hoor.



Als je op deze foto aan de linkerkant van de ingang van de terminal kijkt dan zie je een lichtere ronde plekje waar voordien de gebroken streng zat.



Op deze foto zie hoe ik een 13mm touw met wantenspanner parallel op de achterstag monteerde om wat zekerheid te hebben.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 18 aug 2012 03:28 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 18 aug 2012 04:14 #310502

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Misschien wel ietsie pietsie off topic , maar ik wil deze fotos best met jullie delen.
Je kan dan misschien wel alle jaren je verstaging vervangen , maar dat zal niet helpen wanneer je met de mast tegen een brug vaart.
Dit overkwam een familie die met hun 24 meter hoge mast onder de brug van Ayamonte (Spanje) de rivier op richting Alcoutim wilden varen.
Men had hem gezegd dat die 24 meter mast best onder de brug kon terwijl op alle kaarten en in elke pilot duidelijk staat vermeld dat 18 meter zowat de limiet is.
Toen ik de fotos nam was de aanvaring net gebeurd , de boot kon op motor terug de haven in varen.
Als bij wonder waren er geen slachtoffers onder de 5 koppige bemanning.
De schipper was net met de verzekering aan het bellen en zei na afloop van het gesprek dat die moeilijk deden.







Gruwelijk nietwaar.

Best groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 18 aug 2012 05:13 #310504

ja mijn zeilmaat zei hetzelfde, niks mee aan de hand..
Het is toch ook een heel goedoe om het te vervangen, met de mast eraf enzo.

wanneer ik gebroken strengetjes zie, dan wordt het wel meteen vervangen uiteraard.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 18 aug 2012 05:15 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 18 aug 2012 05:54 #310509

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Nou, ik zou er echt niet mee op zee gaan.

Doordat de stag geknikt is komen er veel hogere buigspanningen tv de knik als er kracht op komt. De spanningen concentreren zich rond de knik doordat de stag daar als het ware de hoek om moet (denk aan een theelepeltje dat je nooit op de hand kunt breken door eraan te trekken, maar je kan hem wel makkelijk buigen)

Bovendien hoeft voor je achterstag niet per se je mast eraf. Je zet je grootzeilval achteraan je voetrail vast en liert deze strak met je vallier. Dan maak je je achterstag los, en ga je de mast in om hem bovenin los te maken. Daarna breng je hem naar de tuiger en doe je het omgekeerde met de nieuwe stag.

Groeten.
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 18 aug 2012 06:50 #310516

ik de mast nog niet echt plat gezien, vandaar trotti, hoe zit de stag bovenin vast, is dat met een haak? m.a.w. kan ik een nieuwe stag er weer zo inzetten?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 18 aug 2012 08:14 #310527

Ik neem toch aan dat je een goede verrekijker aan boord hebt... :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 18 aug 2012 08:17 #310528

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
De achterstag zit meestal met een pen-gat verbinding. Dus een oog aan de verstaging en een pin door de "mastkraan"

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 18 aug 2012 08:22 #310530

ja ik ga morgen weer aan boord, ik zal es kijken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 18 aug 2012 08:29 #310531

sailbleu schreef :
De schipper was net met de verzekering aan het bellen en zei na afloop van het gesprek dat die moeilijk deden.

Niet zo gek toch? Dit soort mafkezen verpesten het voor iedereen en zijn verantwoordelijk voor de torenhoge premies.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 18 aug 2012 08:30 #310532

het lijkt me dat die hoge premies komen vooral door al die hallen met tientallen schepen erin die afbranden..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 35 jaar oude verstaging 18 aug 2012 09:44 #310537

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Tja, een foutje is zo gemaakt. De een vaart tegen een brug de ander loopt op een rots en de volgende denkt slim te zijn en zet een kacheltje aan in een loods. Daarom zijn er verzekeringen en wat is nu dom ? Hebben we allemaal wel niet eens een stomme streek uit gehaald ? En degene die dat niet gedaan heeft ,heeft nog nooit gevaren. Want de beste stuurlui .......
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl