Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 17 @12:00AM
ZF Zomermeeting Noord 2024
za aug 31 @12:00AM
ZF Zomermeeting Zuid 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verstaging/ persklem

Verstaging/ persklem 22 apr 2008 09:35 #31309

Ik wil mijn verstaging iets inkorten, als ik mijn spanner helemaal i gedraaid heb , heb ik nog steeds speling.

Nu wil ik de persklem los maken wat inkorten en vast zetten met een klem.
Vraag is: hoe krijg ik die pers klem los of eraf zonder de draad door te knippen, ijzerzaagje lukt niet, de klem is van rvs of staal.
Ik denk namelijk dat ik hooguit 2 cm moet inkorten.

Verstaging aan lij bungelt wat bij aan de wind.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstaging/ persklem 22 apr 2008 10:02 #31310

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Ik zou een beetje oppassen met het gebruik van klemmen, echt vast krijg je ze niet. Zo'n persklem kun je wel openzagen maar de kans op beschadiging van een streng is groot. Ik zou overwegen een nieuwe te laten maken en de oude als reserve te bewaren. Je zou nog even kunnen zoeken naar een korter middendeel van de spanner, of het voorstag gewoon iets strakker zetten en kijken hoe-die dan loopt.
Succes,
Louk FD311
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstaging/ persklem 22 apr 2008 11:03 #31313

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8100
Volgens mij berust het principe van een persklem er toch ook op dat de terminal en de verstagin platisch vervormen door de hoge druk die uitgeoefend wordt door de hydraulische pers.... Dus het ingeklemde deel van de verstaging is niet meer te gebruiken (als je de terminal er al af krijgt)
Ik zou zeggen doe een kleinde investering en laat nieuwe stagen maken......

Succes,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstaging/ persklem 22 apr 2008 22:38 #31362

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 309
Helemaal eens met bovenstaand commentaar!
Ik zou naar "mijn" watersportzaak gaan; die hebben de juiste appratuur om staaldraad op maat te maken. Neem je stagen mee, dan kunnen zij meteen zien wat er mogelijk is. En ze doen het nog voor je ook; hoef je zelf niet te klooien :idea:

Groeten, Nick. 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstaging/ persklem 23 apr 2008 06:52 #31367

Lijkt mij mede door jullie bevindingen zinvol om niet zelf te gaan rommelen.
Probeer eerst een optie met een kleinere spanner en anders gewoon nieuwe.

Bedankt, soms heb je een bevestiging nodig van wat je eigenlijk al weet. :wink:
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verstaging/ persklem 23 apr 2008 20:57 #31418

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Een alternatief zijn de Norseman of Sta-Lok terminals. Daarvoor zou je de kabel net boven de walsterminal moeten doorzagen of knippen.



Maar dergelijke terminals zijn niet goedkoop en de montage is ook een nauwkeurig klusje. Maar je kan het zonder bijzonder gereedschap doen, het wordt daarom vaak gebruikt door wereldomzeilers.

Als het stag te kort wordt kun je een paar cm opvangen met toggles:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inkorten 23 apr 2008 21:07 #31419

Dag,

Zou ik niet doen, met klemmen aan de slag gaan. Gewoon afknippen en een nieuwe terminal (eindstuk) aan laten zetten. Kostte (voor het stag van mijn etap 22) als ik het goed heb 14 euro. Dus daarvoor kun je zelf niet gaan prutsen. Bovendien zou ik inderdaad twijfels hebben over de houdbaarheid van klemmen . . . .

Succes,
Laphroaig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: inkorten 23 apr 2008 21:48 #31424

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Bovendien zou ik inderdaad twijfels hebben over de houdbaarheid van klemmen . . . .
Die Norseman terminals zijn sterker dan het staaldraad dat wordt geklemd. Bovendien is zo'n terminalconstructie, mits goed uitgevoerd, bestendiger tegen corrosie en draadbreuk dan een aangewalste terminal.

Maar voor een toerboot zou ik ook kiezen voor op maat gemaakte stagen en vakkundig aangewalste terminals.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl