Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rolfok of Rolgenua?

Re: Rolfok of Rolgenua? 29 aug 2012 12:08 #314431

@iGrf dan kun je toch niet fatsoenlijk rollen? Daar is die trommel voor bedoeld..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 29 aug 2012 12:16 #314432

Dat ding op dat plaatje is ook niet compleet!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 29 aug 2012 13:23 #314450

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
YELLOW BOAT schreef :
Dat ding op dat plaatje is ook niet compleet!
Ad

Ik begrijp het plaatje en de tekst nog niet helemaal.
Bij die systemen van Bartels heb je
-bovenlager voor stag
-lager voor de val
-onderlager geïntegreerd in de trommel (normaal/eindeloze lijn).

Waarom hebben ze het hier over een 'los' onderlager?

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 29 aug 2012 17:25 #314522

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1847
Ik begrijp ff niet waarom je een geleuverd zeil zou willen rollen......en waarom je voor toerzeilen een rolreefinstallatie met twee groeven zonder trommel zou willen gebruiken???
In het eerste geval lever je voorlijklengte in en voeg je complexiteit toe om een voorzeil weg te kunnen rollen i.p.v, gewoon te laten zakken. Rolreven kan niet en bij zeilwissels moet je toch uitrollen en zakken/ hijsen.
In het tweede geval heb je een complex tufluff systeem met meer windweerstand en maak je wissels (zeker solo) onnodig ingewikkeld.
Bij grotere jachten zie ik het nut van dubbele rollers met genua en kotterfok nog wel in (zeilen worden dan erg zwaar) bij grotere moderne jachten ontworpen voor een fok (stagen op de boorden, xl mast) kan een roller nog wel handig zijn (maar lever je wat performance in) en verder zou ik geen roller hoeven. Wil je toch: kies dan een goede rolreefgenua en installatie .....en geen tussenoplossingen.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 29 aug 2012 18:01 #314541

Op mijn boot gebruik ik een Furlex systeem. Tuigage dat ik in de wedstrijden gebruik
is grootzeil, genua 3 en spinnaker. Op deze configuratie is m´n handicap (IRC) gebaseerd.
Ik wissel eigenlijk nooit van voorzeil (toerend zou ik er met licht weer een grotere
genua op kunnen zetten, maar ik ben dan meestal in de "luie man modus").
Ik zie eigenlijk alleen maar gebruiksgemak m.b.t. dat rolsysteem. Nooit meer hijsen,
strijken, opbinden, leuvers losklikken en de zooi in een (altijd te kleine) zeilzak
proppen.
Ik gebruik nu een rolfokhoes die ik zeer zorgvuldig vast-worst om het zeil. Uiteraard
moet ik die hoes strijken alvorens te gaan zeilen en na het zeilen moet ik die hoes
weer hijsen. Dit gaat echter zo makkelijk: rits met lange lijn vastzetten op de preekstoel
en in een keer hijs je de hele hoes keurig om de fok.

Groot voordeel vind ik dat ik onder spi altijd de opgerolde fok (mooi glad doek) om
de voorstag heb zitten. Een spinnaker-wrap om een blote voorstag is echt een drama.
Een spi probleem om de rolfok krijg je echt makkelijker geklaard!

Het altijd opgeruimde voordek is al genoemd als groot voordeel als je moet manoeuvreren in havens en sluizen.

Daarnaast is een laminaat zeil slecht op te vouwen. Eigenlijk moet je zo´n zeil oprollen...
De levensduur van laminaat verbetert echt als je het zeil zorgvuldig plooivrij bewaart.

Ik reef het zeil nooit, heb geen schuimstrook in het zeil en in het achterlijk heb ik
rollatjes. Rollatjes kunnen wat problematisch zijn, er zijn echter de laatste tijd steeds
betere verkrijgbaar.

Ik zie geen enkele reden om met leuvers te gaan varen.

(beetje tegenwicht tegen de leuverlobby ;) )

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 29 aug 2012 19:10 #314562

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Duncan schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Dat ding op dat plaatje is ook niet compleet!
Ad

Ik begrijp het plaatje en de tekst nog niet helemaal.
Bij die systemen van Bartels heb je
-bovenlager voor stag
-lager voor de val
-onderlager geïntegreerd in de trommel (normaal/eindeloze lijn).

Waarom hebben ze het hier over een 'los' onderlager?

Wel ik snap ook niet helemaal hoe het ding in die aanbieding zou moeten werken en mijnnmail naar de aanbieder heeft het niet opgehelderd :(
Och ja het leek me al te goedkoop om waar te zijn ;)

Over het waarom van het rollen van een leuverzeil, onze genua is redelijk groot en is solo moeilijk binnen te houden bij het strijken. Daarom dacht ik om eens te kijken of die op te rollen zou zijn.
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 30 aug 2012 04:54 #314593

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Erikdejong schreef :
Noballast schreef :
dan moet ook nog een oplossing voor de stormfok bedacht worden. Hoewel ik betwijfel of die wel nut heeft, maar hij is nu eenmaal verplicht in off shore wedstrijden.
Op oversteken van langer dan een dag of 4 wil ik zelf absoluut niet meer zonder stormfok. Geen werkfok, maar een echte stormfok. Die wij aan boord hebben heeft toch al heel wat uurtjes dienst gedaan.

Ik zou zelf geen gedoe willen met een stag moeten zetten om een dergelijk zeil te kunnen gebruiken. Voor een oversteek zou je dus een kotterstag kunnen optuigen die je er voor huis tuin en keuken toeren er weer afhaalt.

Het is erg de vraag of dit voor de tri met een roterende mast van Noballast opgaat. Deze boten plegen erg goed aan de wind te lopen met alleen een grootzeil met 3e rif. (bij hele harde wind) De aanstroming van het grootzeil is immers door de roterende mast al aanzienlijk beter. En als het zeil goed voor een dergelijke mast is ontworpen zit het profiel verder naar voren. Ruim winds zal er al helemaal geen behoefte aan een storm fok zijn. Het probleem is dan bij dergelijke hoeveelheden wind dat je op de mast alleen al sneller gaat dan je zou willen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 30 aug 2012 07:18 #314654

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
Ik heb een Furlex rolreef installatie met een radiaal gesneden genua met shape-tape er op. En hoewel ik de nadelen daarvan goed ken (en die zijn in dit draadje weer eens uitgebreid aan bod gekomen) zou ik absoluut niet meer zonder zo'n roller willen zeilen. Als wij op de boot zijn doe ik het zeilen vrijwel solo en dan is het gemakkelijk kunnen uit- en inrollen voor mij heel belangrijk. Ik reef er ook gewoon mee. Dat ik niet optimaal presteer is voor mij absoluut niet boeiend, ik zeil niet om ergens zo snel mogelijk te zijn. Dat ik de boel onder controle houd en het redelijk comfortabel blijft voor de bemanning is veel belangrijker.
Wat betreft het kapotwaaien van de rolhoes: als je de lijnen gewoon goed aantrekt en vastzet is er niets aan de hand. Ook niet bij 9Bf. Het wegnemen van de genua vind ik helemaal niet zo eenvoudig. Het blijft een enorme lap zeil die lastig te handelen is op het kleine voordek en het hijsen gaat (althans bij mij) bepaald niet erg soepel. Maar ik doe dat dan ook maar 1x per jaar.
Kortom: voor een toerzeiler zoals ik is een rolreef een uitkomst.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 30 aug 2012 07:36 #314664

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
ilCigno schreef :
Kortom: voor een toerzeiler zoals ik is een rolreef een uitkomst.

+ 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 30 aug 2012 07:41 #314665

ilCigno schreef :
Ik heb een Furlex rolreef installatie met een radiaal gesneden genua met shape-tape er op. En hoewel ik de nadelen daarvan goed ken (en die zijn in dit draadje weer eens uitgebreid aan bod gekomen) zou ik absoluut niet meer zonder zo'n roller willen zeilen. Als wij op de boot zijn doe ik het zeilen vrijwel solo en dan is het gemakkelijk kunnen uit- en inrollen voor mij heel belangrijk. Ik reef er ook gewoon mee. Dat ik niet optimaal presteer is voor mij absoluut niet boeiend, ik zeil niet om ergens zo snel mogelijk te zijn. Dat ik de boel onder controle houd en het redelijk comfortabel blijft voor de bemanning is veel belangrijker.
Wat betreft het kapotwaaien van de rolhoes: als je de lijnen gewoon goed aantrekt en vastzet is er niets aan de hand. Ook niet bij 9Bf. Het wegnemen van de genua vind ik helemaal niet zo eenvoudig. Het blijft een enorme lap zeil die lastig te handelen is op het kleine voordek en het hijsen gaat (althans bij mij) bepaald niet erg soepel. Maar ik doe dat dan ook maar 1x per jaar.
Kortom: voor een toerzeiler zoals ik is een rolreef een uitkomst.

Helemaal mee eens, zou zonder mijn Profurl niet zo gemakkelijk solo kunnen zeilen.

Groet,
Cees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 30 aug 2012 08:35 #314685

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Sluit ik me bij aan.
Overigens wissel ik iets regelmatiger van voorzeil (vuistregel: bij 20+ knopen verwachte schijnbare wind gaat de fok erop, daaronder de genua), doe ik in de haven voor vertrek (en het liefst ook voor het hard waait natuurlijk :P). Het iets lastiger wisselen van een rolgenua tov een leuverding weegt ruimschoots op tegen de gemakken van het rollen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 30 aug 2012 08:38 #314687

Delphi32 schreef :
Sluit ik me bij aan.
Overigens wissel ik iets regelmatiger van voorzeil (vuistregel: bij 20+ knopen verwachte schijnbare wind gaat de fok erop, daaronder de genua), doe ik in de haven voor vertrek (en het liefst ook voor het hard waait natuurlijk :P). Het iets lastiger wisselen van een rolgenua tov een leuverding weegt ruimschoots op tegen de gemakken van het rollen.
+1
Dat is iets wat meer mensen zouden moeten doen.
Zeil selecteren voor het wegvaren, niet tijdens het varen. Goede voorbereiding is het halve werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 30 aug 2012 09:03 #314695

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
waverider82 schreef :
+1
Dat is iets wat meer mensen zouden moeten doen.
Zeil selecteren voor het wegvaren, niet tijdens het varen. Goede voorbereiding is het halve werk.

Hier kan ik me niets bij voorstellen. Ongeveer 9 van de 10 keer dat ik langer dan 3 uur vaar veranderd de wind terwijl ik aan het varen ben. En bij kortere trip's wil het ook nog wel eens voorkomen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 30 aug 2012 09:04 #314696

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
sietse-ten schreef :
dat gepruts met groeven, ok in de haven prima, maar als het er op aan komt, solo of onderbemand, LEUVERS.
Solo. Het voorzeil hijsen vanuit de kuip lukt, bij mij, niet in een groef. Zelfs niet met de geleide haak. Het zeil moet manueel in de groef geholpen worden. Dus 2de man op voordek nodig. Dat is ook één van de redenen die mij doet overwegen om ook van het rolsysteem af te stappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 30 aug 2012 09:04 #314697

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
ilCigno schreef :
Dat ik niet optimaal presteer is voor mij absoluut niet boeiend
Dat op zich kan ik me goed voorstellen. Wat me erger lijkt, en waar jij je waarschijnlijk ook wat van zou aantrekken als je je het realiseert, is dat je zeil niet berekend is op de krachten die erop komen te staan bij gedeeltelijk inrollen bij harde wind.
Binnen bepaalde marges gaat het prima, maar een genua I die berekend is op zo'n 15 knopen wind maximaal kan je ook voor de helft of tweederde wegrollen, zodat je met 30 knopen nog wveilig, zij het niet optimaal, kan doorzeilen.
Gemakkelijk, maar niet aan te raden: daarmee komen er krachten op het resterende puntje te staan die voor een blijvende vervorming zorgen, en daarvan merk je vervolgens de gevolgen elke keer dat je gaat zeilen. Op die manier leefde de oude, maar heel redelijke genua van Web dus amper een half seizoen, dankzij een paar woensdagavondwedstrijden met 25-30 knopen wind.
Rolgenua kan dus prima, als je je maar realiseert dat je bij veel minder wind dan met een afzonderlijke fok al moet stoppen met zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 30 aug 2012 09:06 #314698

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Overigens wel grappig dat je bij de laatste generatie wedstrijdjachten (geen SOLO jachten) juist weer steeds vaker leuvers ziet ipv tuff-luff.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 30 aug 2012 09:08 #314702

Aoea, juist om die reden moet je ook je zeilmaker op de hoogte brengen dat je een rolREEF genua wilt hebben. Die zijn versterkt op plekken waar het nodig is en zijn ook berekend op veel wind. Die blijven gewoon heel en gaan net zo lang mee als elk ander zeil.

Nadeel is wel dat deze zeilen over het algemeen bijna tweemaal zo zwaar zijn dan een normale genua 1. Overigens zijn bijna alle rolreef genua's niet groter dan zo'n 130% en dan heet het zeil officeel genua II
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 aug 2012 09:09 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 30 aug 2012 15:00 #314853

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1847
Tist schreef :
sietse-ten schreef :
dat gepruts met groeven, ok in de haven prima, maar als het er op aan komt, solo of onderbemand, LEUVERS.
Solo. Het voorzeil hijsen vanuit de kuip lukt, bij mij, niet in een groef. Zelfs niet met de geleide haak. Het zeil moet manueel in de groef geholpen worden. Dus 2de man op voordek nodig. Dat is ook één van de redenen die mij doet overwegen om ook van het rolsysteem af te stappen.

En stap dan gelijk af van hijsen in de kuip. Ik heb een paar jaar een first 30e gevaren met leuvers en alles naar de kuip en ik bleef heen en weer rennen van onder de buiskap naar voordek en weer terug. Gewoon valliertje aan de mast is voor geleuverde voorzeilen het makkelijkst. Gewoon AW zakken, schoot strak houden, naar voren, val los, bij het voorlijk naar beneden trekken, paar zeilbanden erom tegen de zeerailing en klaar. Ik heb een paar zeilbanden aan scepterpotten zitten en een xtra lange bij de halshoek aan de voorstag. Eerst de xl om de voorkant van het zeil en de val slaan, daarmee waait het zeil en val niet meer los. De rest bind je tegen de zeerailing als je tijd en zin hebt (de schoot houdt het zeil sowieso al langs een kant).
Bij het hijsen AW, schoot ietsje aan, naar voren, zeilbanden los, hijsen en doorlieren, val opschorten en klaar. Nb het zeil klappert nauwelijks omdat de schoot iets vast zit. .....keep it simple ;)
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 30 aug 2012 15:02 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 30 aug 2012 16:14 #314885

Het is wel geestig om te zien hoe iedereen negeert dat je met twee rolfokken echt koning te rijk bent. Ik zet gewoon twee sets schoten klaar en kan gedurende het zeilen wisselen van genua naar kleine fok. Alles vanuit de kuip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 30 aug 2012 16:27 #314893

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mijn vorige bootje was een flushdek Standfast40 met verlengde mast en verdiepte kiel, 4500kg lood op 9500kg boot. Eigenlijk best een schip.
Daarop zat een prachtig smal Harken voorstagprofiel met twee groeven en optioneel een deelbare trommel en een top wartel. Ik kon in een half uur wisselen van echt "racy" dubbel profiel naar echt "sukkelige" rol-lap configuratie.
Ik had daarbij ik geloof wel 15 zeilen, waaronder één prima gesneden North rol-reef genua2.
Ik heb m wel eens gebruikt, gedurende rustige scharreldagen langs de kusten. Maar hij ging er altijd af als het echt zeilen werd.
Dan had ik een heeeel grote lichtweer genua1 tot mijn beschikking, een zware genua1 die wel 40kg woog en ik geloof zo'n 60kwadraat was, een hoog opgesneden genua2, een prachtige strakke HA met bijnaam "het zwaard", een werkfok en een stormfok.
De grote genua's en de HA waren compromisloze zeilen, prachtige echte zeilen die strak op dek lagen om elk zuchtje te benutten.
Die boot was soms een wonder: door z'n gewicht en aan de windse eigenschappen kon hij met bijna windstilte op de lichte genua1 z'n eigen wind maken waarmee we als een spookschip anderen voorbij zeilden. Ik heb werkelijk eens applaus gekregen dat doende op het IJsselmeer. De HA met grootzeil konden ongereefd staan tot dikke windkracht7 als het water vlak was.
Nog steeds is een van de mooiste zeil herinneringen van mij en mijn dochter samen een late avond op de Oostzee , uur of 23, varende van Kopenhagen naar Gotenburg, waar het nodig was door toenemende wind de zware genua1 te wisselen voor de HA. Zij was toen 9, nu 23. Samen op het voordek, de HA klaarmaken en hijsen in de loefgroef. Vlug de genua eraf, inpakken, luik in laten zakken en klaar. Echtgenote sliep en wij waren erg trots!
Ik heb het nooit geleerd dus zo'n rolreef ding.

Nu op mijn kleine bootje heb ik genua1, HA en stormfok. Het zijn prachtige compromisloze zeilen.
Zit nog een beetje te dubben over een hoog gesneden universele fok.
Ik wissel op zee soms wel 3, vier keer van voorzeil op een dag.
Heerlijk, simpele dingen die leuvertjes. Foolproof, repareerbaar en begrijpelijk.
Op dit bootje komt geen rolreef.

Nog erger: ook wel eens gevaren op een jeaneau50. Alles rolreef: compromis genua, compromis grootzeil met inmast rol. Mooie lappen, maar gedoe. Inheb met grote bahco's aan de mast gestaan om het grootzeil weer gangbaar te maken. Met windkracht 9-10 en puntje genua was het niet fijn. Ik moet er niet aan denken wat ik had moeten doen als daar iets mee misgegaan was toen: uitrollen en strijken? Nee toch!
Voor mij vooralsnog geen rollappen
Laatst bewerkt: 30 aug 2012 17:11 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 30 aug 2012 16:56 #314911

Maarten jan, twee voorstagen betekend dat ze allebei maar de halve spanning hebben en daardoor heb je ook aanziendelijk meer voorstag doorhang van de stag die je op dat moment belast. Gevolg: je vaart zomaar 5 tot 10 graden minder hoog aan de wind.
Dit geld uiteraard niet als de stagen aan de mast enkele meters bij elkaar vandaan zitten en ze dan ook hun eigen ondersteuning hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 30 aug 2012 17:06 #314922

Sunday schreef :
Zit nog een beetje te dubben over een hoog gesneden universele fok. Het zijn prachtige compromisloze zeilen.
Bij Gotcha zat zo'n werkfok, wat zwaarder materiaal, hoog gesneden voor de golven over het dek. Echt een fijn zeil.

De Genua 1 die er bij zat is ook zo'n mooi zeil. Tri-radiaal gesneden en bij licht weer geen zuchtje nodig.

Wat ik wel vervelend vind is dat als er dan een groot schip langsvaart met bijbehorende boeggolf dat de boel zo gaat staan klappen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 14 jan 2013 11:05 #357140

  • erwan
  • erwan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Iemand bekend met dit systeem? smartroller.se Een rolsysteem voor voorzeilen met leuvers, gebruik zonder aanpassingen van de huidige voorstag en zeilen. Tot 6 m onderlijklengte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 14 jan 2013 11:15 #357144

Een Rullfock :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rolfok of Rolgenua? 14 jan 2013 11:17 #357145

Evaluationcopy schreef :
Een Rullfock :lol:

als bouwpaket bij de ikea,met een handig gratis sleutltje :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl