Op mijn boot gebruik ik een Furlex systeem. Tuigage dat ik in de wedstrijden gebruik
is grootzeil, genua 3 en spinnaker. Op deze configuratie is m´n handicap (IRC) gebaseerd.
Ik wissel eigenlijk nooit van voorzeil (toerend zou ik er met licht weer een grotere
genua op kunnen zetten, maar ik ben dan meestal in de "luie man modus").
Ik zie eigenlijk alleen maar gebruiksgemak m.b.t. dat rolsysteem. Nooit meer hijsen,
strijken, opbinden, leuvers losklikken en de zooi in een (altijd te kleine) zeilzak
proppen.
Ik gebruik nu een rolfokhoes die ik zeer zorgvuldig vast-worst om het zeil. Uiteraard
moet ik die hoes strijken alvorens te gaan zeilen en na het zeilen moet ik die hoes
weer hijsen. Dit gaat echter zo makkelijk: rits met lange lijn vastzetten op de preekstoel
en in een keer hijs je de hele hoes keurig om de fok.
Groot voordeel vind ik dat ik onder spi altijd de opgerolde fok (mooi glad doek) om
de voorstag heb zitten. Een spinnaker-wrap om een blote voorstag is echt een drama.
Een spi probleem om de rolfok krijg je echt makkelijker geklaard!
Het altijd opgeruimde voordek is al genoemd als groot voordeel als je moet manoeuvreren in havens en sluizen.
Daarnaast is een laminaat zeil slecht op te vouwen. Eigenlijk moet je zo´n zeil oprollen...
De levensduur van laminaat verbetert echt als je het zeil zorgvuldig plooivrij bewaart.
Ik reef het zeil nooit, heb geen schuimstrook in het zeil en in het achterlijk heb ik
rollatjes. Rollatjes kunnen wat problematisch zijn, er zijn echter de laatste tijd steeds
betere verkrijgbaar.
Ik zie geen enkele reden om met leuvers te gaan varen.
(beetje tegenwicht tegen de leuverlobby
)
H