Capolavoro schreef :
ik heb die (4) klemmetjes voor in de giek ook, 3 smeerrepen en 1 outhaul.
op mijn vorige boot ook, Spirit 32.
Op allebei nooit gebruikt, het is onhandig en m.i. ook gevaarlijk.
- bij een lier onder op de mast, tussen dek en giek, is vaak niet genoeg ruimte om de lierhandle goed te kunnen draaien, dus dat is gedoe en eindigt met een te slappe smeerreep
- die handle mee naar voren moeten nemen kost je 1 hand die je onderweg nodig hebt voor andere dingen
- idem op de terugweg naar de kuip
- de klemmetjes vertrouw ik niet, ze zijn te klein en zijn niet geborgd tegen per ongeluk opengaan. Eén klap van een klapperende fokkeschoot ertegen en los is je rif.
gewoon echt oplossen, stoppers en lieren bij de kuip, op het kajuitdak.
Of gewoon 'klassiek' blijven...
groet
t
Dat liertje past bij mij met kort handel, en dat kan er gewoon gelockt in blijven. Ik heb ook een mastlier handel, dat ik laat zitten onder het varen.
Per ongeluk los door een fokkeschoot zie ik niet gebeuren, er steekt bij z-spars vrijwel niets uit aan die klemmetjes. Ik maak me meer zorgen over slippen onder hoge belasting en loskrijgen (en blijven) als je wilt vieren.......maar die heb je blijkbaar niet echt gebruikt?
Alles naar achteren met stoppers en lieren op het dak is voor mij echt geen optie. Ik heb jaren zo gevaren met diverse boten en heb geen zin meer in die enorme spaghetti, geklungel met lieren onder een krappe buiskap en zwaarlopende lijnen via tig keerblokken. Ik heb nu toevallig een oude Koopmans....dus dan ook maar vlgs zijn doctrine "alles aan de mast"