Beste Bootje,
Wij hebben een toerspanker met een rolfok en dat is erg aan te raden omdat je daarmee snel de fok kunt weghalen. Dit maakt aanleggen en en wegvaren erg plezierig. Zonder rolvok moet je het voordek op, met rolfok trek je de fok zo weg. Wij hebben de trommel (bovendeks) op het voordek en een roller in de fokkeval. Als fok gebruiken we een standaard fok zonder leuvers. Dus niet een speciale rolfok. De fok kan alleen niet blijven zitten als de boot niet meer wordt gebruikt maar tijdens een vakantie blijft de fok probleemloos 3 weken op de boot zitten.
Strijken van de mast gaat gemakkelijk door de fokkeval te strijeken terwijl de fok is opgerold. Dezen stokken we in het vooronder en daarna kan de mast omlaag zoals gebruikelijk.
Als je de voorstag laat zitten zorg dan dat de fokkeval de functie van de voorstag overneemt en trek de voorstag zelf vlak boven het dek met een stuk elastiek (bij ons aan het standaard handvat op de punt) naar voren. Als de voorastg te los staat rolt de fok namelijk tijdens het inrollen om de voorstag en blokkeert dan. Omdat de fokkeval onderspanning staat gebeurd dit erg gemakkelijk. Niet ideaal als je de fok snel moet weg halen.
Zorg dus voor voldoende ruimte tussen de stag en de fok. Ik heb dit opgelost door de trommel 5 cm naar achteren te plaatsen op een eigen bout. Je hoeft daarvoor maar een gaatje in je voordek te boren. Omdat de schoot van de trommel wel eens in de knop wil komen heb ik gekozen voor een oplossing bovendeks. Dat voorkomt vastlopen en geheel in het vooronder moeten kruipen. De iets toegenome loefgierigheid los je gemakkelijk op door het zwaart iets meer op te halen en daarmee het lateraalpunt iets naar achteren te plaatsen.
De logge contructie van een polyvalk is niet geschikt voor een snelle en lichte Spanker. De echte wedstrijd Spankers hebben geen rolfok dus ik ga er vanuit dat je een toerspanker hebt. Met de voorstagspanning (meestal doormiddel van een bierstrekker van de fokkeval) regels samen met de mastdrukker en de stagspanners de mastbuiging. Tevens pas je hiermee de voorstagbolling aan waarmee je de genua meer naar lei kan laten staan om meer power op halfwinde koersen kunt krijgen.
Uit het bovenstaande blijkt wel dat de pijp waarmee de polyvalk is uitgerust volstrekt ongeschikt is. Een toproller bovenin je fokkeval en een trommel onder je fok (al dan niet onderdeks) volstaan. Je fok moet wel uitgevoerd zijn zonder leuvers.
Kies wel een trommel waar de schoot ruim oppast. Beter 35 euro meer uitgeven en probleemloss kunnen varen dan steeds het spul in de knoop hebben. Voor rond de 120 euro moet je het gehele beslag kunnen aanschaffen.
Succes en ik ben zeer geinterresseerd naar je bevindingen.
Kijk ook op
www.spanker.nl en ga eens naar een wedstrijd dan ontmoet je vele enthousiaste spankeraars die je een schat aan info kunnen geven.
Met vriendelijke groeten,
Bob Dietrich
Enschede