Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: halstalie, kraanlijn en reven

halstalie, kraanlijn en reven 11 mei 2008 18:04 #32097

  • GinetteB
  • GinetteB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
De boot is het water weer in, en ik heb het grootzeil geinstalleerd. Hoop ik :)

Nu heb ik een paar vragen:

1) Vorig seizoen kregen we de boot opgetuigd mee toen we hem gekocht hadden. Er zat geen halstalie en geen neerhouder op. Mijn zoon heeft een neerhouder geinstalleerd, maar wat gebeurt er nou als je het zonder halstalie doet?

2) Als de boot in de haven ligt, is het dan de bedoeling dat je de kraanlijn losmaakt en de giek op het dak van de kajuit laat rusten? Of kan de giek gewoon aan de kraanlijn hangen? We zetten hem wel altijd vast met de grootschoot zodat hij niet heen en weer gaat.

3) Wat is slechter voor je grootzeil: reven, of niet reven en met een klapperend zeil varen?

Bij voorbaat dank alweer :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: halstalie, kraanlijn en reven 11 mei 2008 18:25 #32101

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
1 de neerhouder is vooral van belang om de giek horizontaal te houden bij het vanren met ruime(re) wind of voor de wind en daarmee het zeil niet te bol te maken. De halstalie (of cunninghamhoile???) gebruik je om aan de wind zeilend het voorlijk van je grootzeil aan te spannen en daarmee het zeil vlakker te maken (de bolling naar voren te schuiven). Hiermee loosd het zeil beter en hoef je iets minder snel te reven (zeg maar het 0e rif samen met je onderlijkspanner. (ik raad je aan om het boekje zeiltrim bij de anwb te kopen (ca. 16 euries volgens mij) of het handboek kajuitjachtzeilers. Hier worden deze begrippen goed uitgelegd.

2. De kraanlijn s ervoor bedoeld om de giek te dragen. Dus daar zou ik hem dan ook maar voor gebruiken. BTW heb je geen vast neerhouder? die kan de giek ook mooi ophouden en dan kan de kraanlijn er af. Helemaal mooi 8)

3. Ik zou zeggen als je zoveel wind moet laten lopen dat het zeil gaat klapperen (om te voorkomen dat je te veel helling maakt) eerst de cunningham en de onderlijkspanner aan (en eventueel de achterstag spannen). Als dat niet helpt; reven. Da's helemaal niet erg en kost onder die omstandigheden geen snelheid (in tegendeel zelfs :P ). Klapperende zeilen zijn niet echt bevorderlijk voor de levensduur van je zeil.

(als ik het niet goed heb, zijn er genoeg forum leden die me wel even willen corrigeren :lol: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: halstalie, kraanlijn en reven 11 mei 2008 20:21 #32111

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
(als ik het niet goed heb, zijn er genoeg forum leden die me wel even willen corrigeren :lol: )
Volgens mij is dit een goed verhaal en is er niet zo veel aan te corrigeren.
Een kraanlijn heeft wel het voordeel dat je in noodgevallen (zonder eerst de grootzeilval te verzetten) de giek als takel kan gebruiken, een ophouder is daar meestal wat te zwak voor.

Mijn boot heeft geen cunningham, ik moet het met een verstelbaar lummelbeslag doen.
De neerhouder gebruik ik trouwens ook hoog aan de wind zeilend; de halshoek druk je naar voren, wat goed is voor de mastkromming, en de giek trekt een beetje rond waarmee het zeil vlakker wordt.

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: halstalie, kraanlijn en reven 13 mei 2008 07:08 #32188

Tenzij je kevlar zeilen hebt ofzo is reven beter. Zoals postman al zegt is klapperen juist slecht.
Het reefoog is er voor gemaakt en voor het onderlijk is het niet slechter dan wanneer je het zeil in de huik hebt.
Verder heb je met reven natuurlijk veel meer controle over de boot dan met een klapperend vol tuig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: halstalie, kraanlijn en reven 13 mei 2008 09:06 #32192

Hallo,

Ik haal altijd de grootschoot eraf en zet de giek naar achteren toe vast met een of ander touwtje naar de achterstag. We hebben niet zo'n ruime kuip, dus dan is het wel fijn als die grootschoot weg is, kun je lekkerder zitten. Ook wordt je grootschoot niet telkens nat met regen enz., lijkt me beter voor de levensduur.
Groeten, Koos

De wind waait en draait en al draaiende waait de wind weer terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: halstalie, kraanlijn en reven 13 mei 2008 09:28 #32197

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Even ter nuance, een Cunningham is geen halstalie. De Cunninham zit in het zeil en is bedoeld om de vorm in het zeil te kunnen regelen, de halstalie is bedoeld om de halshoek naar beneden te houden. Nu is het wel zo dat je met een halstalie ook de vorm van ht zeil kan regelen, maar werkt iets anders. De ene is voorspanning (halstalie), de andere een trimmogelijkheid. Het zijn kleine verschillen, maar toch.
Zeilen laten klapperen zal voor de meeste zeilen betekenen meer slijtage, ook bij Kevlar zeilen. Echter Kevlar is weer meer gevoelig voor knikken en daarmee is de schade bij het klapperen minder dan het reven. Bij Dracon zeilen is reven beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: halstalie, kraanlijn en reven 13 mei 2008 16:28 #32227

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Even ter nuance, een Cunningham is geen halstalie. De Cunninham zit in het zeil en is bedoeld om de vorm in het zeil te kunnen regelen, de halstalie is bedoeld om de halshoek naar beneden te houden. Nu is het wel zo dat je met een halstalie ook de vorm van ht zeil kan regelen, maar werkt iets anders. De ene is voorspanning (halstalie), de andere een trimmogelijkheid. Het zijn kleine verschillen, maar toch.

En je hebt natuurlijk helemaal gelijk Wallaby :oops:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl