1 de neerhouder is vooral van belang om de giek horizontaal te houden bij het vanren met ruime(re) wind of voor de wind en daarmee het zeil niet te bol te maken. De halstalie (of cunninghamhoile???) gebruik je om aan de wind zeilend het voorlijk van je grootzeil aan te spannen en daarmee het zeil vlakker te maken (de bolling naar voren te schuiven). Hiermee loosd het zeil beter en hoef je iets minder snel te reven (zeg maar het 0e rif samen met je onderlijkspanner. (ik raad je aan om het boekje zeiltrim bij de anwb te kopen (ca. 16 euries volgens mij) of het handboek kajuitjachtzeilers. Hier worden deze begrippen goed uitgelegd.
2. De kraanlijn s ervoor bedoeld om de giek te dragen. Dus daar zou ik hem dan ook maar voor gebruiken. BTW heb je geen vast neerhouder? die kan de giek ook mooi ophouden en dan kan de kraanlijn er af. Helemaal mooi 8)
3. Ik zou zeggen als je zoveel wind moet laten lopen dat het zeil gaat klapperen (om te voorkomen dat je te veel helling maakt) eerst de cunningham en de onderlijkspanner aan (en eventueel de achterstag spannen). Als dat niet helpt; reven. Da's helemaal niet erg en kost onder die omstandigheden geen snelheid (in tegendeel zelfs

). Klapperende zeilen zijn niet echt bevorderlijk voor de levensduur van je zeil.
(als ik het niet goed heb, zijn er genoeg forum leden die me wel even willen corrigeren

)