Hanseat 69 schreef :
Geen cunningham, neerhouder is provisorisch. onderlijk enz wel
Aan de trim ligt het niet zozeer, dat heb ik wel onder de knie. Blijf ik me natuurlijk in ontwikkelen.
Basic point is dat ik wat meer gewicht in de kiel zou willen.
Hanseat, er is nog heel veel dat je niet begrijpt ben ik bang. Als je schrijft dat het niet aan de trim ligt, maar je schrijft ook dat je geen cunningham en een provisorische neerhaler hebt, dan vraag ik me af of die trim echt voor elkaar is.
Enkele mensen hebben het je al proberen uit te leggen, maar je begrijpt nog steeds niet dat je dat extra gewicht in de kiel moet vergeten. Dat is een mijl op zeven. daar zit ook niet de grootste winst.
De zeilmaker kan wel zeggen dat het grootzeil nog een tijdje mee kan, maar het is oud en ik vermoed dat het niet vlak genoeg getrimd kan worden om bij een beetje meer wind optimale voortstuwing met zo min mogelijk helling te leveren. Toerzeilen is wat anders dan wedstrijdzeilen. Als je ondanks een zo optimaal mogelijke trim toch teveel helling krijgt moet je reven. Doe je dat ook? Heb je daar het effect van uitgeprobeerd? Want het is zoals anderen al hebben gezegd; vaak verlies je geen snelheid, maar wel wordt je roeruitslag veel kleiner en vaar je rechterop, waardoor je misschien wel juist iets harder gaat.
Verder vraag ik me af waarom je überhaupt een kielmidzwaardboot hebt. Eigenlijk wil je vooral hoog en hard varen, geloof ik. Gebruik je die kleinere diepgang met het zwaard omhoog ook wel eens?
Een kielmidzwaardboot is een compromis tussen zeilprestaties en lekker toeren in ondiep water. Als dat laatste je niet interesseert, moet je overstappen op een boot een ballastkiel van 2.00 m diep, waarna je jezelf volledig kunt uitleven..
--
stegman