Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: belasting genuawagen

belasting genuawagen 28 mei 2008 15:13 #33373

  • GinetteB
  • GinetteB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Stel, je hebt een nieuwe genuaslede met geleidewiel voor de genuaschoot nodig.
Hoe weet je dan welke slede met welk wiel je moet kopen als het gaat om gemiddelde belasting en breekbelasting?

Het wiel dat ik gekocht heb heeft een gemiddelde belasting van 200 kg en breekt bij 400 kg. Is er ergens een tabel waar je dat kunt opzoeken, of kan je dat zelf uitrekenen? Stel dat je genua 25 m2 is en het is windkracht 4, hoeveel kracht staat er dan op dat wiel?
En welke rol speelt de lier hier, want is het niet zo dat de lier de grootste kracht opvangt?

Bedankt weer alvast :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: belasting genuawagen 28 mei 2008 15:42 #33374

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
De gerenomeerde merken dekbeslag hebben vaak wel een overzicht wat ongeveer gangbaar is op een bepaalde lengte en type boot. Dit zijn weliswaar vuistregels, maar als je niet in de categorie extremen behoord zal je hier genoeg aan hebben. In de brochures kan je dit vaak wel terugvinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: belasting genuawagen 28 mei 2008 15:51 #33375

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Ee direct antwoord heb ik niet wel wat tips.

- De genua schoot krijgt met een genua 3 meer op zijn donder met 30 knopen wind dan met een genua 1 met 15 knopen wind. Met de windkracht neemt de druk viervoudig toe. van 10 naar 20 knopen wind is dus een verviervoudiging van de winddruk en bijna 1 op 1 de kracht op de schoot. Is je oppervlak dan bij een 3 de helft als met een genua 1 dan nog heb je 200% meer spanning op je schoot staan.

- De hoek die je schoot maakt is van belang voor de berekening van je benodigde sterkte. Een hoek van 120 graden of van 90 graden maakt 20% (grofweg) uit. Vaar je dus naast een genua 1 waarbij de schoot wellicht een vrij flauwe hoek maakt ook mogelijk een 3 of zelfs een stormfok dan zal daar de hoek wellicht bijna 80 graden zijn welke de schoot dan gaat maken.

- De site van Harken geeft veel informatie. Hier blijkt dat bij een voorbeeld blok voor de genuatrack een zeil met een oppervlak van 41M2 gevaren mag worden als Genua 1 maar dat met dat zelfde blok maar een zeil van 16 M2 gevaren mag worden als genua 3 bij 35 knopen wind.

Harken heeft vaak lage breeksterktes ten opzichte van andere merken. Dat heeft 2 oorzaken. De eerste is een logische. Veel blokken zijn gelagerd waarbij gelagerde blokken altijd minder kunnen hebben dan ongelagerde. het zijn de kogeltjes die het begeven, niet het blok zelf. Vergelijk dus nooit een gelagerd blok met een ongelagerd blok. Daarnaast test Harken naar mijn weten alles onder dynamische belasting. Niet dus in de loods met een trek/drukbank en kijken wanneer iets breekt. Zij gaan ervan uit dat de dynamische belasting veel groter kan zijn.

Als je EN een windvlaag krijgt EN tegelijkertijd aan de grond loopt EN tegelijkertijd een klapgijp krijgt dat dan het spult toch nog heel moet blijven. De dynamische belasting is altijd hoger hier dan de statische in een testbank. Andere merken houden volgens mij over het algemeen een statische testwijze aan.

Wat zou ik doen?
- bepalen of je gelagerd of ongelagerd wilt;
- op de site van harken kan je wellicht je type schip kiezen, (er staan er 1600 in de database) en dan geeft het menu je na 7 stappen een voorstel voor de beste uitrusting. Dan weet je nog niet hoe ze erbij komen maar wel wat hun onpersoonlijke advies is.

Wellicht heb je er wat aan

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: belasting genuawagen 28 mei 2008 16:04 #33376

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Vooreelden bij 25 en 12 m2:

10 knopen wind sheetload = 53 kg / 25
20 knopen wind sheetload = 210 kg / 101
30 knopen wind sheetload = 473 kg / 227

Hier zie je dat bij een verdubbeling van de windkracht er een verviervoudiging plaats vind van de "schootkracht". Als een genua 2 wordt gevaren bij 20 knopen over dek bij een schoothoek van 120 graden heb je bijvoorbeeld een werkbelasting van die 210 kg. Wordt die hoek bij een stormfok van 12M2 90 graden (+20%) heb je een belasting van 227 x 120% = rond de 272 kg

Speel maar verder bij harken.com/calculators/GenoaLoading.aspx

Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: belasting genuawagen 28 mei 2008 16:37 #33383

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Erg interessant...dank :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: belasting genuawagen 28 mei 2008 17:48 #33391

  • GinetteB
  • GinetteB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Ohohoh..... Heel erg bedankt allemaal, voor de snelle uitgebreide reacties. Maarre.... ik snap er geen bal van :oops:

Ik weet niet eens wat een genua 1 of een genua 3 is... staat dat echt in het handboek? Nooit gezien :roll:

En wat bedoelen jullie met de schoothoek? De hoek die de schoot maakt, daar waar hij het wiel op de genuaslede ingaat? En wat vangt de lier op en wat vangt dat wiel nou op, hoe is dat dan verdeeld?

En Michel, bedankt voor de tip om bij Harken te gaan kijken, ga ik zeker doen, maar is je laatste bericht niet de berekening van de kracht op de schoot? En de breeklast van de schoot?

Nou... niet eenvoudig allemaal, vooral omdat ik erg slecht in het zeiljargon thuisben en dat hier in Denemarken ook niet oppik :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: belasting genuawagen 28 mei 2008 17:55 #33392

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
- op de site van harken kan je wellicht je type schip kiezen, (er staan er 1600 in de database) en dan geeft het menu je na 7 stappen een voorstel voor de beste uitrusting.
Volgens Harken heeft mijn schip een lengte van 2,41 m en een grootzeiloppervlak van 1,4 m2, niet blind op de uitkomsten vertrouwen, eerst controleren of ze de maatvoering in voeten of meters juist hebben ingevoerd.

Kijk anders eens op schepen van vergelijkbare afmetingen hoe ze het daar hebben opgelost. Een 19 mm genuarail hoort op een kleiner jachtje thuis, op een 25' of 26' jacht hoort bijvoorbeeld iets van 25 mm rail. Heb je een nog groter schip kom je met nog grotere railafmetingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: belasting genuawagen 28 mei 2008 20:27 #33412

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2337
Als je genuarails op je boot hebt die origineel erbij horen zou ik me geen zorgen maken. Gewoon sledes kopen die op de rails passen.

Ik heb nog nooit van een boot gehoord die daar een probleem mee ondervond.

Het maakt ook niet echt uit wat voor nummertje je genua heeft of welk oppervlak. Je zal bij het zeilen namelijk altijd je zeiloppervlak aanpassen aan de windsterkte. Dus met hardere wind een kleiner zeil. De kracht zal daardoor nooit enorm gaan stijgen.

Als je ergens goedkope 25mm sledes vindt (onder de 60 euri) houd ik me aanbevolen.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: belasting genuawagen 28 mei 2008 22:37 #33435

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Korte aanvulling eerst voor de topicstarter

Genua 1 is de grootste in oppervlak, heeft vaak een onderlijklengte van rond de 150% x afstand voorkant mast tot voorstagputting
Genua 2 is wat kleiner namelijk rond de 130% en Harken gaat ervan uit dat een genua 3 precies 100% van die afstand is.

Doordat deze benoemde voorzeilen steeds kleiner worden in dit voorbeeld gaat de schoot aan het zeil ook verder naar voren. Doordat dat punt verder naar voren gaat zal je genuablok ook verder naar voren moeten op de rails om je zeil voldoende dicht te kunnen krijgen. Hoe verder je kar dan naar voren gaat hoe verticaler je schoot vanaf het zeil naar de genua kar komt te lopen. Stel dat dit helemaal verticaal is zal die schoot na de kar horizontaal over dek gaan lopen. Ter hoogte van je genuakar maakt die schoot dan een hoek van 90 graden. Zet je de kar naar achteren (bij een groter zeil) wordt die hoek groter dus bv 120 graden. Hoe groter de hoek die de schoot maakt des te minder kracht er op de kar komt te staan, logisch. Die kracht waar ik het over heb is de kracht die op het blok wordt uitgeoefend en is niet de kracht die op de schoot staat. De kracht op de schoot is volgens mij nog hoger (en dus op de winch). Volgens mij met een hoek rekenkundig van 180 graden heb je de kracht op de schoot als we wrijving even uit de berekening halen. Maar dat weten de wiskundige onder ons.

Zeehond geeft aan;
- zolang het op de rails past moet het binnen de veiliheidsmarges vallen. Hier ben ik het niet mee eens maar dat mag je gelukkig zelf bepalen. Ik ben wel met hem eens dat ik nog nooit gehoort heb dat er op een boot die karren spontaan uit dek gesprongen/gebroken zijn. Dat zegt vaak eerder iets over de condities waarin gevaren wordt en niet over het materiaal zelf. Standaard af fabriek gemonteerde hardware mag je als safe aannemen (hoop ik). Nu ga je echter op zoek naar nieuwe. Zelf ben ik een zeiler van liever een tandje sterker dus ik kom nooit in de problemen als het om sterkte gaat. (hoooooop ik)
- Hoe harder het waait des te kleiner het oppervlak dus dat compenseert elkaar grotendeels; Afhankelijk van wat je onder grotendeels verstaat kan ik hier in mee gaan maar ik zou het omdraaien. Neem een blok welke past bij een zwaarweerfok/genua 3 (defenitie Harken: van 100%) en neem daar je blok op, dan zit je met elk groter zeil altijd goed want die geeft juist minder kracht op je blok. Bij een halvering van de windkracht is de kracht op je genua kar nog maar 25% van wat die was bij hetzelfde zeil. Verdeubbel je dan in oppervlak door een zeilwissel .... blijf je ruim binnen de marges.

Aangaande de opmerking van Marfamke kan ik alleen maar zeggen ..... verbazend :D . Ik denk dat Harken je opmerkzaamheid zeer op prijs zou stellen en er wel een cadeautje voor over heeft. Ik heb geen reden aan je te twijfelen dus dat doe ik ook niet. Je hebt volledig gelijk, altijd gewoon zelf blijven nadenken.

Ergo:
- kijk inderdaad af bij andere schepen wat er op zit en laat je adviseren door de verkoper (Harken of wie dan ook)
- Als je het wilt berekenen zorg dan dat je de basis hebt van wat er maximaal op de schoot komt te staan zoals ik hierboven heb aangegeven, vermenigvuldig dit met een factor van 1,2 om ook bij een bijna hoek van 90 graden voldoende marge te hebben. Dan heb je je maximale statische werkbelasting. Kies daarop de eerst volgende hogere kar uit. Voor de dynamische krachten heb je nog marge tot aan de breeksterkte ... voldoende dus. In deze richting zou ik het zoeken als ik het op de cijfertjes aan zou laten komen.

Voor onze blokken heb ik de tuiger laten rekenen en die kwam met schrikbarende krachten als er dit en dat en zus en zo zou gebeuren en wel allemaal tegelijk. Een aantal cruciale zaken heb ik wel overgenomen en een aantal andere heb ik lichter uitgevoerd vanwege de kosten.

Succes met je zoektocht

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: belasting genuawagen 28 mei 2008 23:10 #33436

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Correctie:

Op de calculator hier reken je uit de kracht op de schoot:

harken.com/calculators/GenoaLoading.aspx

Hier kun je zien dat als je eenmaal je schootkracht hebt je een factor moet toepassen om je kracht te bepalen op je kar. In mijn eerdere voorbeeld bij 25M2 en 20 knopen wind heb je een kracht op de schoot van 210 kg. Staat je schoot met een hoek van 45 graden: zie

www.harken.com/charts/genoasysloading.php

Dan is de kracht al factor 1.3 op de kar dus ruim 270 kg. Is die hoek 60 graden dan is de factor zelf al 1.5. Ga ik dan terug naar een 100% (genua 3) voorzeil met 30 knopen en een oppervlak van 12M2 heb je een kracht op de schoot van 227 kg (zagen we al eerder dat getal). Maar de kracht op je kar is nu ruim 340 kg (factor 1,5) mocht de hoek die de schoot maakt inderdaad 60 graden zijn. Bijna 50% hoger dan bij het grotere zeil wat bij minder wind wordt gevaren.

Ergo: de voorbeelden die ik gaf waren geen krachten op de kar maar op de schoot en de tweede correctie is dat de schootkracht dus lager is dan op de kar en niet andersom. Was even voor mezelf gaan kijken hoe we het zelf gedaan hebben in 2006 en de getallen klopten niet meer. Vandaar!

Dus nogmaals ... koop een kar die past bij het kleinste zeil wat je hebt corresponderend met de maximale wind die je daarmee kan varen ... en je zit goed met alle grotere zeilen.

Groet Michel

Een 20% toename in windkracht (30 naar 36 knopen) geeft dus een VERDUBBELING van je kracht op je kar ...... (bij hoek = 60 graden dus factor 1,5)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: belasting genuawagen 29 mei 2008 17:25 #33487

  • GinetteB
  • GinetteB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Heel erg bedankt allemaal, en vooral Michel voor alle tijd die je erin hebt gestopt om me een antwoord te geven. Het is me nu een stuk duidelijker.

Leve het zeilersforum :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.469 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl