Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: twee vragen over stag spanning

twee vragen over stag spanning 31 okt 2012 11:13 #334920

Hallo allen,

ik heb net het PDF bestand van Selden tuning (linkje) zitten lezen.
Bij de boot met mijn type tuig staat o.a.:
Tuning
• Check the mast rake. If necessary, adjust using toggles
on the forestay.
•Tension the cap shrouds to 15% of the breaking load of
the wire. See the “folding rule method”, page 29.
• Straighten the mast using the forward lower shrouds.
If necessary, adjust the rigging screws for the cap shrouds
without changing the cap shrouds tension (slacken one
rigging screw by exactly the same amount as you tighten
the other one). Check that the mast is straight by sighting
up the luff groove, all the way up from deck level.
•Give the mast a slight positive pre-bend using the inter-play between the forward and aft lower shrouds. The job of the aft lower shrouds is to reduce the pre-bend to the amount originally determined.
•Tension the backstay to 15% of the breaking load of the
wire.

Tuning under sail
• Sail the yacht and check that the cap shrouds do not
begin to slacken until about a 20° angle of heel is reached.
• While sailing, check the longitudinal trim of the mast.
The mast must have a slight positive bend at the spreader
area. Sight up the mast from deck level. With an increas-ing load on the forestay, the masthead will want to move forward, with the risk of a negative bend. This must be prevented.

Nu heb ik hier de volgende vragen over.
-Klopt het dat je de voor- en achterstag tegelijk op 15% spanning moet brengen? De voorstag wordt hier namelijk niet echt duidelijk genoemd.
-Als nu de zijstag slap gaat hangen bij minder dan 20% helling, hoe moet je dit dan precies corrigeren?
-Ik heb zelf geen verstel mechanisme aan de achterstagen (twee bij mij). Als nu bij gereefd zeil de mast naar voren buigt, hoe kan ik dit dan het beste corrigeren?

Ik hoop dat iemand mij het een beetje duidelijker kan uitleggen dan in deze PDF.
Laatst bewerkt: 31 okt 2012 11:14 door ZuiderZeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: twee vragen over stag spanning 31 okt 2012 11:31 #334928

Normaliter gebruik je de verstelmogelijkheid van het voorstag om de masthelling ( mastrake) in te stellen.
Zo staat het ook in die handleiding.
Dat je trouwens geen mogelijkheden hebt om je acghterstagen in te stellen lijkt me wel erg vreemd.
Zitten daar dan geen spanners op?
En op de oude brochure die je gewoon bij Sunbeam nog kunt downloaden meen ik toch echt duidelijn aan elke hekstag onderaan een spanner te zien.www.sunbeam.at/static/cms/werf.../Prospekt_GITANA.pdf
Na het aanspannen van topwanten en onderwanten span jke als laatste de hekstagen om zodoende ook het voorstag op spanning te krijgen.
In combinatie met de voor onderwanten ( of eventueel babystag) bepaal je de mastbuiging.
Hat staat echt allemaal vduidelijk in het Selden handboek maar ja , natuurlijk wel in het engels . Misschien heb je bij sommige termen wat aan deze website www.euroszeilen.utwente.nl/wik...ands#Inside_-_Binnen
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: twee vragen over stag spanning 31 okt 2012 11:52 #334942

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Voorstag in de juiste positie zetten, achterstag los en dan de zijverstagingen spannen zoals staat beschreven. Als je bij een gereefd zeil een mast hebt die naar voren buigt, dan heb je m.i. de verstaging niet goed gespannen.

Overigens, als je twijfelt, dan zou ik er een tuiger bij vragen. De mast is een nogal vitaal onderdeel.... Zoek maar eens op het forum, er zijn wel een paar pagina's aan een doorbuigende mast gewijd en wat dat uiteindelijk heeft betekent. :dry:

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: twee vragen over stag spanning 31 okt 2012 11:53 #334943

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Voor en achterstag werken samen, draai je de een losser of strakker gaat de ander ook losser of strakker. Met het voorstag stel je dus de mastvalling af waarna je het koppel voorstag-achterstag met het achsterstag op spanning brengt. Op het voorstag zal dan meestal trouwens meer dan 15% staan omdat je mast voorlijk van het midden van je schip staat.


@Ad: met 'verstelmechanisme' bedoelt TS denk ik een spanwieltje oid waarmee de spanning tijdens het zeilen gemakkelijk te veranderen is.

Dat hij die niet heeft is lastig, maar bij een goede basisafstelling met een masttoptuig niet onoverkomelijk. Mastbuiging regel je niet met je achterstag in dat geval, extra spanning op het voorstag doe je met je grootschoot. Alleen veel doorhang geven voor een bollere genua in licht weer is niet echt mogelijk. Dat betekent wisselen naar een bol gesneden genua of de gereedschapskist tevoorschijn halen.


edit: nog even ter aanvulling: buigen bij een gereefd grootzeil komt vrijwel altijd door te weinig prebend, als je goed deze stappen aanhoudt heb je daar dus geen last meer van. Als de boel aan lij slap gaat hangen kan je er nog 5 procentjes bij draaien (staat ook ih boekje), is het dan nog dramatisch dan zal je je boot moeten verstijven.
Laatst bewerkt: 31 okt 2012 11:55 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: twee vragen over stag spanning 07 okt 2014 06:37 #557808

  • vrijheid
  • vrijheid's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Even dit oude draadje oprakelen. Want het komt het meest in de buurt van mijn eerste vraag. Kan iemand mij duidelijk maken op hoeveel procent je het hoofdwanten zet als je je aan de bovenstaande selden-instructie houdt? Die heeft het namelijk alleen bij het topwant over een percentage.

Tweede vraag gaat over de achterstag. Die moet volgens de guide op 15℅ worden gezet. Nu heb ik er twee... Gaan die beide op 15℅ of juist minder/meer omdat die dubbel zijn?

Edit: antwoord op eerste vraag inmiddels gevonden...op zf nota bene. Tweede vraag blijft nog even staan!
Laatst bewerkt: 07 okt 2014 07:27 door vrijheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: twee vragen over stag spanning 07 okt 2014 07:21 #557820

toch nog even de eerste vraag: voor de intermediates (die je hoofdwant noemt) is geen percentage te geven. Ze moeten zo strak staan dat de mast niet te krom (top naar achter gebogen) staat en dat de mast niet naar lij gaat doorhanegn op zalinghoogte.

Dubbele hekstag: allebei de helft van de spanning geven, anders belast je de voorstag teveel.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: twee vragen over stag spanning 07 okt 2014 07:30 #557823

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Hoofdwant en topwant is juiste terminologie, wordt ook gebezigd in de H.C.A. van Kampen ;-)

Intermediates wordt meestal de diagonale van zaling naar zaling mee bedoeld, zeker niet de onderste diagonaal!

Meest helder is om gewoon van D1, D2, D3, etc en van V1, V2, V3, etc te spreken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: twee vragen over stag spanning 07 okt 2014 07:36 #557827

  • vrijheid
  • vrijheid's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Dank je wel! Voor de definitieve trim moet er gevaren worden, er zijn grotere problemen;-) Het is ook een beetje een(mijn) gevoelskwestie. De percentages zijn namelijk een perfecte methodiek, liefst had ik die voor alles gebruikt in de initiële set-up.

Nogmaals dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: twee vragen over stag spanning 07 okt 2014 07:56 #557836

  • vrijheid
  • vrijheid's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Aanleiding is overigens het vervangen van mijn voorstag. De hoogbejaarde roller is met pensioen. Voorlopig gaan we eens met leuvers varen en zien of er dan vaker gewisseld gaat worden van voorzeil. Want ik mis nu vooral met licht weer op de aan de windse koersen oppervlakte en dus snelheid....
Laatst bewerkt: 07 okt 2014 14:54 door vrijheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl