Hallo allen,
ik heb net het PDF bestand van Selden tuning (
linkje) zitten lezen.
Bij de boot met mijn type tuig staat o.a.:
Tuning
• Check the mast rake. If necessary, adjust using toggles
on the forestay.
•Tension the cap shrouds to 15% of the breaking load of
the wire. See the “folding rule method”, page 29.
• Straighten the mast using the forward lower shrouds.
If necessary, adjust the rigging screws for the cap shrouds
without changing the cap shrouds tension (slacken one
rigging screw by exactly the same amount as you tighten
the other one). Check that the mast is straight by sighting
up the luff groove, all the way up from deck level.
•Give the mast a slight positive pre-bend using the inter-play between the forward and aft lower shrouds. The job of the aft lower shrouds is to reduce the pre-bend to the amount originally determined.
•Tension the backstay to 15% of the breaking load of the
wire.
Tuning under sail
• Sail the yacht and check that the cap shrouds do not
begin to slacken until about a 20° angle of heel is reached.
• While sailing, check the longitudinal trim of the mast.
The mast must have a slight positive bend at the spreader
area. Sight up the mast from deck level. With an increas-ing load on the forestay, the masthead will want to move forward, with the risk of a negative bend. This must be prevented.
Nu heb ik hier de volgende vragen over.
-Klopt het dat je de voor- en achterstag tegelijk op 15% spanning moet brengen? De voorstag wordt hier namelijk niet echt duidelijk genoemd.
-Als nu de zijstag slap gaat hangen bij minder dan 20% helling, hoe moet je dit dan precies corrigeren?
-Ik heb zelf geen verstel mechanisme aan de achterstagen (twee bij mij). Als nu bij gereefd zeil de mast naar voren buigt, hoe kan ik dit dan het beste corrigeren?
Ik hoop dat iemand mij het een beetje duidelijker kan uitleggen dan in deze PDF.