Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: zeillatten en zeilsnit

Re: zeillatten en zeilsnit 05 nov 2012 08:42 #336426

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Ik zag vandaag dit plaatje en moest aan dit topic denken
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeillatten en zeilsnit 05 nov 2012 20:08 #336713

  • ingrid
  • ingrid's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
trotti schreef :
ingrid schreef :
Dat lukt toch echt niet hoor, dat zou idd wel wat zijn zeg.
Maar met een achterlijk windje 4-5 varen we weleens harder dan de waterlijn.

Harder dan de waterlijn??? :huh:

Zal wel rompsnelheid zijn wat je bedoeld, toch?

Groeten,
Johnnie

yep, moet 's morgensvroeg ook niet bijdehand doen :lol:
van origine boekhouder
9 jaar ervaring in de zeilmakerij
sinds januari 2011 eigen zeilmakerij
30 jaar zeilster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeillatten en zeilsnit 06 nov 2012 20:10 #337086

Leuk topic...

Heb me ook regelmatig verbaast, hoezeer we als "normale" zeilers achterlopen met onze zeilen bij het windsurfen. Ben natuurlijk wel een leek, maar net als iedereen hier ook ervaringsdeskundige ;)

Weet nog dat we de eerste doorgelatte zeilen kregen bij het windsurfen. Was een hele verbetering. Maar de komst van de roterende latten (Rotating Assymetrical Foil, what's in a name) was echt een revolutie! Een ruk aan je giek om de latten naar lij te laten klappen en je werd als door een katapult naar voren getrokken.

Natuurlijk zijn de krachten totaal verschillend. Maar waarom is bij mijn "performance"-jacht de mast een vierkante paal? En zit het voorlijk in een groef in het midden in plaats van dat het naar de lijkant kan klappen. De voorste meter van mijn grootzeil werkt eerder als rem op hoge koersen, dan dat het voortstuwing levert.

Groeten,
tOm.
Django 7.70
Laatst bewerkt: 06 nov 2012 20:10 door paalsteek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeillatten en zeilsnit 07 nov 2012 06:45 #337130

  • ingrid
  • ingrid's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
paalsteek.nl schreef :
Leuk topic...

Natuurlijk zijn de krachten totaal verschillend. Maar waarom is bij mijn "performance"-jacht de mast een vierkante paal? En zit het voorlijk in een groef in het midden in plaats van dat het naar de lijkant kan klappen. De voorste meter van mijn grootzeil werkt eerder als rem op hoge koersen, dan dat het voortstuwing levert.

Groeten,
tOm.

Bij onze Freedom hebben we ronde masten (ongestaagd) en de zeilen zitten vast met rakbanden (net zoals op een platbodem), dus daarom varen we met ruime tot achterlijke wind snel, de gieken en de zeilen kunnen echt helemaal zonder belemmering uit.
Van oorsprong zijn de zeilen van de Freedom 35 wrap-around, dus nog meer type surfzeil, daar schuif je de mast ook in een 'tunnel'.
van origine boekhouder
9 jaar ervaring in de zeilmakerij
sinds januari 2011 eigen zeilmakerij
30 jaar zeilster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeillatten en zeilsnit 07 nov 2012 06:49 #337133

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Roterende mast en fathead is een probleem met verstaging. Verschillende verbeteringen uit de richting van de surfwereld zijn niet toepasbaar. Om een mast te construeren die ondanks verstaging meedraait moet je een aardige zak met geld meenemen. Onder en boven een draaipunt en bij zalingen ook nog, maak daar eens een mast op. Een licht lopend systeem om de mastvoet te verplaatsen in lengterichting zelfs als de stagen gespannen staan. Technisch wel mogelijk, ook met lagermateriaal wat corrosiebestendig is. Maar dit is eigenlijk offtopic.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeillatten en zeilsnit 07 nov 2012 08:01 #337160

Er zijn wel roterende ongestaagde masten gemaakt voor op booten. Kijk maar eens naar de swing rig van Van der Stadt.

Wel is waar geen Fathead zeil maar wel volledig doorlopende zeillatten, en een druppelvormige mast waardoor de leizijde van het zeil mooi doorloopt.



Laatst bewerkt: 07 nov 2012 08:02 door Christiaan 676.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeillatten en zeilsnit 07 nov 2012 09:26 #337196

Christiaan 676 schreef :
Er zijn wel roterende ongestaagde masten gemaakt voor op booten. Kijk maar eens naar de swing rig van Van der Stadt.

Wel is waar geen Fathead zeil maar wel volledig doorlopende zeillatten, en een druppelvormige mast waardoor de leizijde van het zeil mooi doorloopt.




Dit doel is bij de Tasar gerealiseerd met diamandverstaging op de mast en de wanten en voorstag voor aan de mast te laten aangrijpen. De druppelmast staat op een stift en bij het lummelbeslag zit een handgreep om de mast in optimale positie te draaien.. Een eenvopudig systeem, zeer effectief. We spreken hier over 1975.. doorgelatte zeilen etc. Roterende ovale mast werkt effectief hetzelfde als de camber constructie van een surfzeil.
De meeste snelle Cat's hebben dat tegenwoordig ook. Op de latere skiffs zijn ze er weer vanaf gestapt (van de roterende mast dan wel te verstaan..) Maar daar zijn dan de fat head mains met enorme oppervlakken aan toegevoegd... (aan power geen gebrek meer)
Uit de tasar manual een plaatje:
cl.ly/image/01250e0p1G1f/Scher...%20om%2011.22.02.png
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 07 nov 2012 09:33 door ISO788 Hans. Reden: plaatje invoegen (lukt ff niet..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeillatten en zeilsnit 07 nov 2012 11:48 #337251

Het probleem met het Swingrig is alleen dat de mast, zoals op het voorbeeld schip veel en veel te zwaar is en daardoor haar doel voorbij geschoten is. Met wat modernere technieken had de mast de helft kunnen wegen en was de autoresponse van het zeil veel beter en efficienter geweest.

Een van de aardige dingen van het swingrig is dat de mastvoet geknikt is. Hierdoor "swingd" de mast naar loef op het moment dat je de schoot uitviert.

De theorie erachter is leuk, maar in de praktijk geeft het geen hogere performance dan een "gewoon" tuig, maar het kost wel hetzelfde als een gewoon tuig. Het bedieningsgemak is wel heel simpel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 nov 2012 11:50 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeillatten en zeilsnit 07 nov 2012 16:29 #337352

Hoi Erik
De oplossing op de Tasar en de Cats' is echt erg effectief. Veel power komt in wanneer je je mast in de wind draait.. De verstoring van de luchtstroom direct achter de mast neemt enorm af.., de vraag is natuurlijk of dat op grotere schepen ook zou kunnen werken...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeillatten en zeilsnit 07 nov 2012 16:42 #337360

Het werkt in theorie vrij goed, maar je moet wel een planerende boot hebben. Voor "langzame" boten is het verschil van schijnbare windrichting op dek hoogte en masttop hoogte te groot. Daardoor staat altijd een grootdeel van de mast in de verkeerde richting.

Vandaar dat je het bij wedstrijd boten alleen maar ziet als ze geregeld snelheden van (ver)boven de 20 knopen halen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeillatten en zeilsnit 07 nov 2012 17:23 #337372

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
De F18 mastrotatie is verstelbaar en helpt ontzettend bij het depoweren van het tuig.
paalsteek.nl schreef :
Leuk topic...

Heb me ook regelmatig verbaast, hoezeer we als "normale" zeilers achterlopen met onze zeilen bij het windsurfen.
Natuurlijk zijn de krachten totaal verschillend. Maar waarom is bij mijn "performance"-jacht de mast een vierkante paal?

Als jij een zak geld regelt, regel ik de rest.
custom koolstof paal, niet gewikkeld maar handgelegd, vrij roterend, doorgerekend door een topontwerper.
Zeiltjes uiteraard ook van een topontwerper, heb nog wel wat adresjes in mijn boekje staan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeillatten en zeilsnit 08 nov 2012 21:00 #337785

Had ik die zak met geld, dan leek me dat wel een leuk experiment!
Maar wie weet, krijgen we nog eens een mooi compromis tussen een tradtioneel tuig en een vleugel à la Americas Cup.

Groeten tOm
Django 7.70
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeillatten en zeilsnit 08 nov 2012 21:32 #337798

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeillatten en zeilsnit 09 nov 2012 08:45 #337826

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
een softwingsail zijn diverse mensen/bedrijven mee bezig. Ik zit zelf nog in de harde wingsails maar dan met wat andere configuraties :) Leuke tijden voor composiet bouwers :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeillatten en zeilsnit 09 nov 2012 08:48 #337830

JRomkes schreef :
een softwingsail zijn diverse mensen/bedrijven mee bezig. Ik zit zelf nog in de harde wingsails maar dan met wat andere configuraties :) Leuke tijden voor composiet bouwers :)

er ligt in zuid engeland een astronaut die nog wat raad nodig heeft, gek dat ze op de tu in delft hem geen betere raad hebben gegeven. (80 ton)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeillatten en zeilsnit 09 nov 2012 08:50 #337831

Harde vleugels zie ik niet zo snel op normale schepen verschijnen. Maar die softwing lijkt mij een stuk haalbaarder als ik het zo lees. Ook leuk voor de zeilmakers mogen ze twee zeilen maken in plaats van één.

Wat doen ze eigenlijk met de harde wingsails als het harder gaat waaien? Het lijkt mij dat je die zeilen niet echt kan reven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeillatten en zeilsnit 09 nov 2012 08:59 #337840

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
in de wind leggen, klapperen doen ze niet :P de AC45 hebben aparte topstukken voor lichte wind.

Vandaar dat ze niet snel op toerschepen zullen verschijnen, stel je eens voor, 2 van die dingen aan een drijvende stijger, en de wind draait , haha. zeildoek wingsails zie ik ook niet zo snel op de normale schepen verschijnen trouwens, toerschepen zijn niet zo snel met dat soort dingen. Waar blijven de kantelkielen bijvoorbeeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeillatten en zeilsnit 09 nov 2012 12:11 #337925

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Iemand met een water verplaatsende boot, die met een een zetje zeiltjes van X euro, gemiddeld 6 knoop vaart gaat geen 2 keer X euro uitgeven om een gemiddelde snelheids winst van 0,1 knoop te boeken. Zo'n boot zit gewoon tegen zijn romp snelheid aan. Net zo als een 2 keer zo sterke motor, niet of nauwelijks meer snelheid gaat opleveren.
Alleen een goed karren systeem met kogelbanen en track kost al meer dan het zeil wat er aan vast zit. Kosten van een tuig met een grotere lift / drag ratio loopt extreem snel op als het gaat om een plus 22 voet boot.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeillatten en zeilsnit 10 nov 2012 09:45 #338125

Tja, daar zit natuurlijk wel wat in. Op het IJsselmeer is het me nog niet gelukt de 10 knopen te halen: 4 keer een max van 9.9 :huh:

Schijnt ook iets met waterdiepte te maken te hebben (en wellicht met soortelijke masse van het water?) , want op zee gaan we regelmatig boven de 10 door het water.

Maar is natuurlijk wel leuk als je de topsnelheid al bij minder wind haalt.

Voorlopig ga ik dan ook maar voor een traditioneel grootzeil :)

O, en om nog even terug on topic te komen: mijn volgende grootzeil krijgt één (de toplat) of wellicht twee doorlopende latten.

Groeten,
tOm
Django 7.70
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl