mystic schreef :
bedankt voor de tips weer. Het ziet er bij ons nagenoeg identiek uit als op het plaatje van yellow boat. Inclusief het lager uit de mast komen van de spival. Iemand een idee waarom dat zo ontworpen is?
Afgelopen weekend nog bovenin de mast gezeten en de stag zag er nog goed uit. Maar het grootste deel zit (natuurlijk) in het profiel, wat inspecteren wel lastig maakt.
het probleem is meestal dat de lijn blijft haken achter het oog aan het zeil of de topwartel. Iemand ervaring met iets van een stevige kous om dat deel af te dekken zodat het mooi glad is?
groet, Stan.
Lijkt me vrij logisch als je de spival door de mast naar beneden wilt laten lopen. Alleen als de masttopconstructie dat zou toelaten kan het natuurlijk ook direct naar helemaal bovenin en dan naar voren en naar buiten.
Alleen kan de schijf waar de spival dan naar buiten komt nooit wartelend of zijwaarts bewegend zijn. En dat is voor een spinaker of gennaker wel beter.
Weet je wel zeker dat de spival achter de zeilbevestiging blijft haken? Die zit nl. toch al vrij ver onder het sliblok bovenin de mast.
Ik heb zelf het probleem gehad dat de vorige eigenaar een normale harp had gebruikt voor het bevestigen van de genuaval i.p.v. de speciale die er hoort te zitten ( zie plaatje). Een gewone blijft haken achter de inkepingen die in het bovenste deel van de reefwartel zitten( die zijn er om deze te uit elkaar te kunnen halen) De speciale gebogen hebben dat probleem niet. Dat probleem speelt trouwens alleen bij de wat grotere van Plastimo en niet bij de kleinste 406.Die zijn trouwens vaak uit voorraad te koop maar eventueel ook te bestellen.( Plastimo nummer 19451, gebogen sluiting) Ik heb er aanvankelijk een zelf gebogen uit een lange D-sluiting ( wel goed heet stoken) , maar er later toch een echte voor gekocht toen ik die toevallig bij een watersportzaak zag liggen.
Ad