Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: krachten met trim op achterstag

krachten met trim op achterstag 21 nov 2012 18:09 #340959

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Medeforummers, graag advies over de krachten die op de achterstag staan en op de blokken en enkel schijf beneden aan de spiegel.

Ik wil de blokken gaan vervangen, ik ben er nog niet uit wat voor krachten die er uitgeoefend worden op de diverse blokken.
Het betreft een Dehler Optima 101 met 7/8 tuigage.
Blok 1 en 2 zijn staal draad enkel schijf blokken en deze blijven bestaan.
Ik heb een tekening gemaakt en hoop dat dit duidelijk is.
met de nieuwe blokken is de keuze 600 of 800 kilo per blok.

Laatst bewerkt: 21 nov 2012 18:10 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachten met trim op achterstag 21 nov 2012 18:44 #340970

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Kun je niet opzoeken wat de breeksterkte is van je vaste achterstag?

De kracht op de blokken zal bij wrijvingsloze blokken 1/4 zijn van de kracht op het vaste stag. Bij e keuze van de breeksterkte van de blokken kun je dan kiezen wat er eerst zal gaan breken. De blokken of de stag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachten met trim op achterstag 21 nov 2012 18:53 #340971

het blokken set moet een breekbelasting hebben die 55% van de breekbelasting van je achterstag draad is.

Het kleine blokje dat wegloopt naar de klem moet een breeksterkte van 12% van de breeksterkte van je achterstag hebben.

veiligewerkbelasting is voor zowel de stagen als de blokken 50% van de breeksterkte. Sommige fabrikanten vermelden alleen de veilige werkbelasting, die kun je dus in sterkte verdubbelen voor het bepalen van de sterkte van je blokken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachten met trim op achterstag 21 nov 2012 18:57 #340972

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
@Erik,

Kun je uitleggen hoe je aan die 55% komt. In mijn ogen zou dan namelijk altijd het stag breken ipv de blokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachten met trim op achterstag 21 nov 2012 19:01 #340973

zeehond schreef :
@Erik,

Kun je uitleggen hoe je aan die 55% komt. In mijn ogen zou dan namelijk altijd het stag breken ipv de blokken.
Dat is ook wat je wilt, en je hebt aardig wat extra spanning door schokbelastingen en draaiweerstand van de schijf.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachten met trim op achterstag 21 nov 2012 19:45 #340986

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
stel: ik trek aan de lijn die naar de klem loopt met een kracht van 30 kg
of 300 NM
Wat is dan de kracht op de 3 schijfs blokken?
dat is eigenlijk de vraag.
Dan kan ik daar de blokken op kopen.
Het onderste enkel schijf blok doet niets met de kracht.
de dubbel 3 schijfs blokken verdriedubbelen de kracht dus 900 NM. (90 kilo)
Dan gaat het naar draadschijf 1 word verdubbeld naar 1800 NM en weer verdubbeld met schuif 1 naar 3600 NM. Dus 360 kilo.
De kracht over schijf 1 word verdeeld naar het vaste punt en de trim tuigage geheel.
De schok belasting mee genomen denk ik dat de 600 kilo 3 schijfs blokken bestand zijn tegen dit trim geweld.
Corrigeer mij, als het fout is.

Ik kan nooit zoveel met de hand trekken dat de achterstag gaat breken, dat is wel bewezen met de oude blokken.
Morgen zal ik wat foto's maken van het oude systeem.
Laatst bewerkt: 21 nov 2012 19:48 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachten met trim op achterstag 21 nov 2012 20:53 #341004

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
De schokbelasting die Erik noemt is een niet te onderschatten factor waardoor zo'n blokje op een gegeven moment ineens kan gaan met alle gevolgen van dien.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachten met trim op achterstag 21 nov 2012 21:24 #341008

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Het bovenste 3 schijfsblok ondervindt 7 krachten naar beneden (7 x 30 kg)
en 1 kracht naar boven. Dat is dus 7 x 30 = 210 kg.
Bij blok 1 twee krachten van 210 kg naar beneden, dus 420 naar boven.
Bij blok 2 twee krachten van 420 naar beneden, dus 840 kg in de hoofdstag.
Dat is puur statisch bekeken. Bij dynamische belasting zullen massa van de blokken, schijftraagheid, wrijving en gewicht van de draad een rol spelen, maar grootste zorg zou ik hebben over het aangrijpings punt van de rechtse draden in het dek (3). Daar werkt 3/4 van de kracht in de hoofdstag. Maar de verbinding met het hoofdstag is daar het "koudst", dus stoten en schokken komen daar het hardste aan. Dynamisch zou ik er weinig over durven zeggen. Stel ik het touw in de blokken een weinig elastisch, dan is goed te zien dat van de trekkracht in het touw bij het hondsvot weinig meer over is als het takel met een schok belast wordt. Statisch vereffent zich de kracht in het touw weer en mag je aannemen dat dan de trekkracht in het hele touw overal 30 kg is.
In het linker aangrijpingspunt van het onderste blok aan dek zal 180 kg werken.
6 parten van 30 kg naar boven, dus 1 kracht naar dek van 180 kg.
Aan een 3 schijfsblokje met breeksterkte 600 kg heb je dus globaal een 3-voudige zekerheid. Is 600 kg de veilige werkbelasting dan zeker voldoende, ook voor de dynamische belastingen.
Ik heb dit even in kg neergezet voor het gemak.
Met dank aan mijn oude leraar Mechanica, hoewel het gebruik van kg .......Tsss, tsss.
Eventuele vragen uiteraard welkom.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 21 nov 2012 22:14 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachten met trim op achterstag 21 nov 2012 22:25 #341015

Het gaat er niet om hoe hard jij aan de halende lijn kunt trekken, maar hoe hard de mast aan je achterstag kan trekken.

De breeksterkte van je achterstag is daar op afgestemd, ik zou de blokken daar dus, als het voor mezelf, was ook op afstemmen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachten met trim op achterstag 22 nov 2012 06:07 #341029

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
De krachten die de mast uitoefent op de blokken, hoe kan je dit nu uitrekenen of meten Erik?

Bedankt Peter voor je uitleg.
Laatst bewerkt: 22 nov 2012 06:08 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachten met trim op achterstag 22 nov 2012 06:21 #341031

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Uit eigen ervaring weet ik dat de Optima 101 niet een erg stijve romp is. Ik heb dan ook het vermoeden dat de schok belasting op de achterstag dan ook wel mee zou kunnen vallen. Het grootste "gevaar" zit hem in eventuele resonanties.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachten met trim op achterstag 22 nov 2012 07:59 #341062

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Als machine ontwerper kan ik het volgende zeggen:

Dit soort sommetjes maak ik zo'n beetje elke dag.

De berekening van peterdvw klopt helemaal.

Maar er wordt van 2 kanten aan de stag gestrokken. Als je de trimlijn in de hand hebt, en houdt, geldt de berekening van peter, en is de inschatting van 30 kg niet eens zo gek.

Maar de schokken waar Erik het over heeft, komen van de andere kant: klapperen van het zeil, windvlagen, etc, vergis je niet in de grootte daarvan. Die zullen ook niet zo snel in de trimlijn terecht komen, vanwege de wrijving in alle lijnen en blokken.

De breeksterkte van je stag is relatief makkelijk te achterhalen: je meet de diameter met een schuifmaat, bepaalt het type draad en je kunt het op diverse websites zo opzoeken.

Dan voor wat betreft de 55% die Erik aangeeft: wat wil dat er breekt, als er iets mis gaat? De stag? En dan liefst bovenaan? Dan kun je niks meer.

Ik zou zelf het liefst hebben dat het blok uit elkaar spat: dan weet je zeker dat dat beneden is, en (als je op tijd tegenmaatregelen genomen hebt, zoals in de wind draaien) de mast staat nog kun je een vervanging knutselen van bijv een klosje dyneema dat we allemaal aan boord hebben liggen. Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachten met trim op achterstag 22 nov 2012 09:54 #341111

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Dehler,
Ik heb die 30 kg als rekenvoorbeeld genomen omdat dat al een keer genoemd was. Het is zonneklaar dat alle krachten in verhouding veranderen als je harder of zachter aan de lijn trekt, maar of je de lijn in de hand hebt of in de klem maakt uiteraard geen verschil.
Bovendien heb je aangegeven dat de blokken 1 en 2 bewezen sterk genoeg zijn, dus daar heb ik verder niet naar gekeken. Dynamische krachten, OK, maar het zou veel te ver gaan om het effect van de massatraagheid van de schijven (die zijn relatief heel klein), de stramheid van de draad, de wrijving van de schijven en/of de spreiding van de draad in rekening te brengen. Wat er van die stoten en schokken uiteindelijk in de 3 schijfsblokken terecht komt is echt in verhouding, dus maar 1/4 van de max. optredende kracht, ook dynamisch.
Verstandig om uit te gaan van de breeksterkte van de draad in de hoofdstag, nooit gebroken dus groter als de in de tabel aangegeven kracht is het nooit geweest. Dan moet je niet een bepaald onderdeel willen laten breken, maar je moet natuurlijk de rest er zo op afstemmen dat alles heel blijft!
Met een 3-voudige veiligheidsfactor voor die blokjes zit je m.i. helemaal prima.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 22 nov 2012 09:58 door Petervdw. Reden: taalkundige correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachten met trim op achterstag 22 nov 2012 10:18 #341119

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Ik moet er nog melden dat een optima 101 schuin gepeilde zalingen heeft en daar door de wanten naar achteren gericht zijn.
Deze houden de mast recht en en vangen voor een gedeelte de dynamische krachten ook op.
Puttingen staan achter de mast.
Laatst bewerkt: 22 nov 2012 10:20 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachten met trim op achterstag 22 nov 2012 13:19 #341178

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Zoals beloofd nu wat foto's van het oude systeem.

op de oude blokken staat Denmark en dan H en een soort o










Uploaded with ImageShack.us
Laatst bewerkt: 22 nov 2012 13:24 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachten met trim op achterstag 23 nov 2012 09:04 #341371

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Dehler,
Meet de diameter van je achterstag even op met een schuifmaat, en tel de draadjes aan de omtrek. Ik neem aan dat het om van die stugge, tamelijk gladde wantdraad met aangewalste terminals gaat. Dan kan ik het haarfijn voor je uitrekenen.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachten met trim op achterstag 23 nov 2012 12:41 #341417

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: krachten met trim op achterstag 08 dec 2012 13:37 #345502

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Het is inderdaad glad en volgens mij en de Dehler specificatie 1 x 19.

De achterstag opgemeten en is 1 x 19 en 5 mm dik
2000 kg breeksterkte

Het staand want is 7 mm dik
3449 kg breeksterkte

voorstag ook 7 mm dik

Als het goed is kan het nu uitgerekend worden wat voor krachten er op de trim schoot komt.
Dan kan ik daar nieuwe blokken voor kopen.
Laatst bewerkt: 08 dec 2012 13:39 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl