In April heb ik mijn verstaging laten controleren en stellen. Hierbij is de verstaging strakker gezet en de hydraulische achterstag spanner vervangen.
Neutmast waar ik het heb laten doen melde al dat de verstaging op het einde van de spanners zaten, strakker kon niet.
De boot heeft afgelopen seizoen geweldig gezeild, en ik heb niets raars opgemerkt.
Nu was ik de bilge aan het schoonmaken en ik het volgende tegen.
Ik heb een doorgestoken mast, en de mast voet staat dan ook op de kielbalken.
Nu is de mastvoet doorgebogen door de compressie van de mast.
De mast staat op twee plaatjes van hout met in het midden niets. Nu is de mast voet exact tussen die twee plaatjes doorgezakt. En ik heb het idee dat de houten plaatjes ook compressed zijn.
Nu staat er bij de voet altijd wel water, doordat het niet alleen een doorgestoken mast betreft maar ook de vallen onderdeks lopen waardoor het praktisch onmogelijk is om het "droog" te houden. Nu lijkt mij dat water ook niet echt bevorderlijk voor hout.
Nu is mijn vraag is de constructie die hier is toegepast "normaal" (de boot is van 1980.
Als ik dit zou willen (laten)verbeteren dan zou naar mijn idee een aluminium plaat beter zijn. Capolavoro heeft ooit z'n project gehad. Echter de uitsparing tussen de twee houten plaatjes is niet voor niets er zitten twee kielbouten in de weg. Dus het kan naar mijn idee geen hele plaat worden, maar ik ben bang dat het probleem dan blijft.
Foto hieronder, let niet op de viezigheid, er is om een onbekende rede gekozen om tussen de bilge en spanten een soort schuim te spuiten. En dat wordt door de combinatie met water een beetje viezig. Dat wordt weer een ander project, ik weet niet eens waarvoor dat dient en of het wel terug moet.