Hoi Jaap, ook dat probleem had ik al onderkend, dus eerst de demonstratie, daarna de drank.
Hier dan de beloofde foto's.
Helemaal achterop staat, los in een skepterpotje, een rvs buis met bovenop een mik met rol.
Verwijderbare strijkwanten bestaande uit rvs buis en een staaldraadje met spanschroefje.
Om naar binnen buigen tegen te gaan zit er een grijs pvc buisje tussen mastbout en strijkwant. Heb met houtboor 18 dwars door het eind van het buisje een gat geboord waar de pen van de pelikaan doorgaat.
Onder de trommel van de rolfok zit een pelikaanhaak, met een wantspanner die we nooit gebruiken.
De rvs bokkenpoot ligt altijd plat op dek, klaar voor gebruik.
Het zesschijfs-jijn zit er alleen aan als de mast gestreken is.
Bij het zetten van de mast, wordt de halende part in de nestenschijf van het ankerliertje gelegd en met de hand door gedraaid.
De giek wordt op het stuurhuisdak gebonden.
Al met al lijkt het een zooitje maar het is goed doordacht en werkt perfect.
De mik met rol en het achterstag met isolatoren en snel spanner.
De mik wordt zijdelings gesteund door een lijntje dat aan weerszijden op de achterpreekstoel geknoopt zit.
Het skepterpotje van de mik.
De tweede rol. Die gaat over de mastbout wanneer de mast naar voren gerold moet worden.
Dan moet de BB zaling los vanwege het vlot, een kwestie van twee boutjes.
Dan kan een van ons de mast heel makkelijk naar voren rollen, terwijl de ander de SB zaling vasthoudt om kantellen tegen te gaan.
De mast steekt bijna vijf meter uit en de doorvaar hoogte, gestreken, is ca. 2.65 m
Met staande mast komen we aan 12.40 m. Dat is inclusief VHF sprietje.
Vragen?