Met stormfok bedoel ik een kleinere fok die m.i. best wel op binnenwateren gebruikt kan worden met > 6 beaufort. Of is dat wat al te voorzichtig? :roll:
Groeten
Feelart
Een stormfok wordt vaak gezien als een 'thuisbrenger'. Om de storm te overleven gebrijk je het derde rif in je grootzeil en een klein vlak grootzeiltje zodat je nog steeds snelheid kunt lopen (en dus kunt sturen). Dit kleine zeiltje is een stormfok en wordt bijna nooit gebruikt.
Dit staat los van de 'normale keuze' voor welke zeilen je wilt gebruiken. Voor de intrede van de rolfok hadden schepen een zeilgarderobe waaruit het meest geschikte zeil gekozen werd. Bij een enkel rif werd bijv de genua 1 gevoerd al naar gelang de zeileigenschappen van je schip. Het idee is dat naarmate het harder gaat waaien je zeilen vlakker moeten worden. Lichtweerzeilen zijn bol, zwaarweerzeilen zijn vlak.\
Als je een rolfok hebt kun je prima de grote van je zeil instellen. Nadeel is alleen dat de meeste rolreven het zeil ook boller maken. Kortom je moet meer zeil reven dan wenselijk omdat het zeil te bol. Te weinig zeil zorgt weer voor te weinig snelheid waardoor het schip niet lekker loopt.
Ik heb zelf een oude Halberg Rassy waar later een rolfok opgezet is. Voor vertrek kies ik een passend voorzeil wat ik dan altijd nog kan verder reven. Dit werkt perfect. Mijn schip loopt bij windkracht 5 met vlagen sneller op de fok dan op een ingerolde genuea.
Dus als je de keuze hebt zou ik er zeker een vlak gesneden fok bijkopen en de twee zeilen wisselen naar gelang de omstandigheden. Dit heeft niets met voorzichtig te maken. De kunst van het zeilen is vooral het afstemmen van je zeilen op de omstandigheden. Met teveel zeil ga je langzamer en heb je minder controle, met te weinig zeil idem dito.
Greets
Henk-Frits