Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: thermostaat

thermostaat 13 jan 2013 20:09 #357001

  • jansc091
  • jansc091's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Ik kwam er onlangs bij het winterklaar maken van de boot achter dat mijn Farymann A-30 geen thermostaat heeft. Weet iemand of dit eventuele (schadelijke) gevolgen kan hebben voor het motortje (= een 10 PK)? Ik heb na aankoop vorig jaar er geregeld mee gevaren en de eerste vaartocht van ca. 180 km in 2 dagen verliep motorisch zonder problemen. Daarna verspreid over 8 maanden ook geregeld op de motor gevaren en niets gemerkt van het ontbreken van een thermostaat. Ben benieuwd naar uw professionele inzichten.

Gr.,

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 13 jan 2013 20:22 #357006

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Echt heel schadelijk is het niet maar een motor die niet op themratuur komt slijt sneller , het dan ook verstandig om als nog de juiste thermostaat te plaatsen


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 13 jan 2013 20:23 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 13 jan 2013 20:33 #357008

  • jansc091
  • jansc091's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Dankjewel Fer voor de beantwoording en het snelle reageren! Ga hem deze week alvast maar bestellen bij Koster.

Gr.,

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 14 jan 2013 05:36 #357043

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Fer heeft natuurlijk gelijk, die motor slijt sneller.
Maar zelf kwam ik er onlangs achter dat mijn inmiddels 32 jaar oude renault motor ook geen thermostaat heeft en die ook niet hoort te hebben ( zie draadje 'motor eruit en boot blijft in het water'. Dus ach, het zal ook wel meevallen allemaal.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 14 jan 2013 05:54 #357049

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Oei! Zonder ook maar iets van de motoren te weten, kan ik nu al zeggen dat dit geen juiste uitspraak is:

Als de motor ontworpen is met thermostaat, dan zijn andere ontwerpkeuzes daar ook op gebaseerd. Als een motor ontworpen is zonder, is dat idem dito. Je kunt nooit zeggen: in deze motor hoort er geen in te zitten, dus in een andere motor kun je hem wel weglaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 14 jan 2013 05:57 #357052

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Maar een motor zonder thermostaat duurt (veel) langer voor deze op bedrijftemperatuur is en dus per definitie sneller slijt, en dat durf ik te stellen zonder zelf ook maar iets van motoren te weten :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 14 jan 2013 05:57 #357054

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Wijze woorden Joop66! Fer kreeg al gelijk, en jij dus ook.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 14 jan 2013 08:34 #357080

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De motor van Frankrijk is eigenlijk een industriemotor en die had een bedrijfstempratuur van 85 g maar omdat Renault er een direct gekoelde motor van heeft gemaakt en er waarschijnlijk niet een passende thermostaat voor het thermostaathuis kunnen vinden hebben ze die helemaal weg gelaten


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 14 jan 2013 08:34 #357081

We hebben het hier allemaal over motoren die direct gekoeld zijn dus het buitenwater stroomt direct door de motor. Volvo heeft bij de motoren die direct gekoeld zijn een thermostaat die een lage openingstemperatuur heeft (60 grad begin open, 74 grad vol open). Dit om te voorkomen dat de motor te snel verkalkt. Deze oude motoren zijn alle vrij robust ontworpen en zijn niet zo gevoelig voor een juiste hoge bedrijfstemperstuur. Dan is de vraag wat is erger een snelle verkalking of een ietsje hogere slijtage die wel heel erg meevalt als je de levensduur ziet van deze motoren.
het punt is dat de milieueisen tegenwoordig veel strenger zijn. Willen de fabrikanten aan de hoge eisen voldoen dan heb je al vrij constante condities nodig als een warme verbrandingskamer, minimale maar voldoende spelingen tussen zuiger en cilinderwand etc. Het is niet voor niets dat b.v gloeibougies tegenwoordig nog nagloeien na de start om een zo goed mogelijke verbranding direct na de start te bevorderen.
Ik denk dus dat het bij de oudere motoren niet heel erg veel uitmaakt of er wel of geen thermostaat in zit omdat deze als ze al aanwezig zijn voor een lage temperatuur uitgevoerd moeten zijn.
gr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 14 jan 2013 08:38 #357084

Ik zie dat Fer het tamelijk met me eens is.
gr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 14 jan 2013 09:57 #357112

  • stromer
  • stromer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Op een Farymann A30 zit helemaal geen thermostaat. Ik heb zelf zo'n motor en de gebruiksaanwijzing. Daarin is te zien dat hij niet aanwezig is, wel in sommige andere modellen. Hij heeft wel een temperatuurmeter. Het lijkt mij dus onmogelijk om hem in te bouwen als hij er origineel niet op zat.

Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 14 jan 2013 11:41 #357152

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De A30 zo wel een thermostaathuis moeten hebben , onderdeel 36(zie foto)





Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 14 jan 2013 12:17 #357171

  • stromer
  • stromer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Ja, het is inderdaad 36, alleen is die niet aanwezig op het plaatje van de A30, wel op de andere types waar een plaatje van in die gebruiksaanwijzing staan. Het plaatje dat jij laat zien is van de A40. Die van de A30 staat één pagina naarboven en daar is nummer 36 afwezig.

Laat even weten of je het kan vinden, anders upload ik die pagina even.

Groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 14 jan 2013 14:45 #357233

  • jansc091
  • jansc091's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Wel, niet verwacht dat na Fer's snelle reactie gisteravond er zo'n enorme stroom reacties zou volgen! Ik dacht dat de tekenaar van Farymann nr. 36 per ongeluk zou zijn vergeten. Blijkt dus net iets anders te kunnen zijn. Tekenaar blijft dus waarschijnlijk Deutsch-Pünktlich. Boot met het Farymannetje is nu bijna jaar in mijn bezit en het is altijd starten en lopen en blijven lopen (2,5 dag Noord-Friesland tot Eemnes!) Vorige eigenaar heeft het weekend mij verwittigd nooit een thermostaat in deze motor te hebben gehad! Nou, ik kan er met de komende vorstperiode dus nog eens lekker over nadenken wat te doen als ik weer ga varen. Iedereen bedankt voor zijn/haar technische bijdrage en ik houd mij natuurlijk aanbevolen voor uw verdere reacties!

Gr.,

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 14 jan 2013 17:36 #357288

  • metar
  • metar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
Ik kan mij voorstellen dat bij een direct gekoelde motor er geen thermostaat gemonteerd wordt omdat het koelwater ook de uitlaat koelt en via de uitlaat afgevoerd wordt.
Als dan eerst de motor op bedrijfstemperatuur moet zijn om het koelwater door te laten wordt de uitlaat wel erg heet...

Leen
Je kunt de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 14 jan 2013 17:43 #357292

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
metar schreef :
Ik kan mij voorstellen dat bij een direct gekoelde motor er geen thermostaat gemonteerd wordt omdat het koelwater ook de uitlaat koelt en via de uitlaat afgevoerd wordt.
Als dan eerst de motor op bedrijfstemperatuur moet zijn om het koelwater door te laten wordt de uitlaat wel erg heet...

Leen

Als het thermostaat dicht staat(koude motor) wordt het koelwater langs de motor "gebypassed" en komt dan wel door de uitlaat! Zodra de motor op temperatuur is gaat het koelwater gedeeltelijk door de motor en gedeeltelijk door de "Bypass"en komen die twee stromen gezamenlijk weer in de uitlaat terecht.
De uitlaat wordt dus altijd gekoeld.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 14 jan 2013 17:46 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 14 jan 2013 17:48 #357294

  • jansc091
  • jansc091's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Leen,

Dit lijkt mij op zich een plausibele verklaring om überhaupt geen thermostaat te plaatsen.
Afgelopen november heb ik na 2 uur varen mijn hand bij de uitlaat gehouden om het gebruikte koelwater qua temperatuur nog eens te voelen. Ik kan u mededelen dat ik daar niet lang mijn hand onder kon houden! Daarom neig ik er ook naar om te veronderstellen dat de motor toch wel aardig op temperatuur komt. Maar het zou zo maar kunnen dat ik op een verkeerd spoor zit.Ik hoor het verder wel.

Gr.,

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 14 jan 2013 18:01 #357297

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Zou het niet verstandig zijn om er van uit te gaan dat als de ingenieurs die de motor ontwierpen, testen en bouwden er geen thermostaat in bouwden, wij het niet beter moeten weten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 14 jan 2013 18:44 #357314

  • jansc091
  • jansc091's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
jerry schreef :
Zou het niet verstandig zijn om er van uit te gaan dat als de ingenieurs die de motor ontwierpen, testen en bouwden er geen thermostaat in bouwden, wij het niet beter moeten weten?

Helemaal mee eens, te meer daar ik nu weet dat in dit type geen thermostaat thuishoort.

Dank aan alle reageerders!

Gr.,

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: thermostaat 14 jan 2013 18:51 #357320

grapje: ik had voor de zoveelste keer weer een probleem met de koeling van mijn omgebouwde mercedes motor met een externe warmte wisselaar, bleef de thermostaat weer hangen. huis losmaken en ik werd zo kwaad dat ik het ding over boord donderde. met de woorden : kreng als jij niet doet wat ik wil ga je maar zwemmen.
waarna ik een dun stemmetje van mijn vriendin hoorde zeggen: sietse ik zal braaf zijn hoor. :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl