Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: layout lijnen voor kuipbediening??

layout lijnen voor kuipbediening?? 28 jan 2013 10:18 #362124

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Voor het gemak en rust aan boord wil ik zoveel mogelijk lijnen bedienbaar maken vanuit de kuip. Zit te stoeien met lay out van welke lijn waar en hoor graag jullie ervaringen.

Ben zelf nogal van de struktuur en duidelijkheid. Zo hebben bijvoorbeeld alle lijnen van het grootzeil nadrukkelijk een rode kleur in de lijn verwerkt zitten, de Genua blauw en de spinaker gaat toe naar zwart/wit.

Vanuit diezelfde structuurbehoefte heb ik de alle lijnen voor het grootzeil het liefst aan een kant. Compromis wordt de kraanlijn,om zo het max aantal lijnen aan een kant te beperken tot 6.

Tegelijkertijd vraag ik mij af hoe het geregeld is op andere schepen en waarom. Hoe hebben jullie de lay out gemaakt en waarom?

Op tekening ziet het er nu zo uit:

Grootzeilval
onderlijk
rif 1
rif 2
cunningham
neerhouder

en aan de andere zijde
Genuaval
Spinakerval
spiboomophouder
kraanlijn

Langs de zijkant van de kuip lopen nog de neerhouders voor de spiboom, barberhaulers en bulletalie als we echt helemaal loos gaan.

Zijn er redenen om mijn struktuur los te laten en zo ja: welke?
Vergeet ik nog een lijn?

Hartelijk bedankt voor het meedenken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: layout lijnen voor kuipbediening?? 28 jan 2013 10:29 #362126

Heb je geen rolreef op de genua?
Zo ja dan heeft het niet veel zin om de genuaval naar de kuip te voeren.
Sterker nog, bij het hijsen en strijken van een genua in de rolreefgroef heb je erg veel last van de val in de kuip omdat je die meestal moet kunnen bedienen terwijl je bij de rolreef staat.
En daarnaast.
Als je het echt rustig wilt hebben kun je beter van de spinaker overstappen naar een gennaker. Bij solozeilen eigenlijk een must.
Om te kunnen spinakeren moet je regelmatig naar voren.
Als derde de cunningham en de onderlijkstrekker.
De eerste , gebruik je die echt vaak?
De tweede kun je ook bedienbaar maken door hem op de giek te beleggen , Daar waar je er vanuit de kuip bij kunt.Ook die zul je niet zo heel vaak hoeven te bedienen.
Dat alles scheelt weer een heel stel lijnen ( en dure stoppers!).
Maar als je veel wedstrijden vaart zijn deze adviezen uiteraard minder doeltreffend.
Ik heb zelf aan de ene kant rif 1 en 2 (eenlijn rif) en de grootzeilval en aan de andere kant kraanlijn en neerhouder .
Trouwens , het beste is om de grootzeilval en de reeflijnen aan dezelfde kant te houden. Die moet je vaak gelijktijdig bedienen. Maar dat schreef je al.
Ad
Laatst bewerkt: 28 jan 2013 10:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: layout lijnen voor kuipbediening?? 28 jan 2013 11:02 #362139

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
afhankelijk van de plaats van je neerhouder oog, zou ik die eerder in de kuip willen hebben. Ophouder gebruik je in de praktijk alleen om de boom te zetten. De spiboom neerhouder moet je samen met de loefschoot verstellen.

Voor mij geldt (5 per kant)

Grootzeilval
onderlijkstrekker
1ste rif
2de rif
Neerhouder grootzeil

Cunningham
Kraanlijn
Spi neerhouder
Spi val
Spi ophouder


Lijn van de rol is bij mij apart door mijn gangboord. Wellicht dat ik het zo maak dat ik flexibel ben om altijd te kunnen switchen.

Kraanlijn heb ik nu achterop mijn giek, maar dat is irritant. Als ik ooit een ophouder heb, wordt de kraanlijn de grootzeilval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: layout lijnen voor kuipbediening?? 28 jan 2013 11:06 #362144

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ad, bedankt voor je reactie!

Het rustig houden is vooral bedoelt voor het toeren met mijn vriendin. Ze is nog niet zo zeker van alles en heeft een veiliger gevoel bij kuipbediening van de lijnen. Zelf vind ik het ook prettiger, om eerlijk te zijn. Het wedstrijdzeilen moet nog helemaal van de grond komen en gaat allemaal niet zo veel voorstellen, al is het schip er (bewezen) klaar voor.

Er is geen roller voor de genua. Die gaat er voorlopig ook echt niet komen, gezien de prima zeilen die we aan boord hebben en de kosten die het met zich mee brengt. Mijn vriendin vindt dat wel spijtig, maar het is nu niet anders.
Genaker, zal er eens op studeren. Ken het zeiltype eigenlijk niet zo goed (en spinakeren doe ik ook nu alleen onder leiding van m'n zeilmaatje)

De cunningham word op dit moment niet gebruikt, is zelfs geen lijntje voor, maar dat komt vanzelf. Ik schat de we bij de wedstrijden die we wel gaan varen een cunningham wel eens gaan inzetten. Hij staat op het lijstje zodat er maar alvast rekening mee is gehouden.

Op mijn vorige schip hadden we het onderlijk en rifjes op de giek, maar bij dit schip is dat toch wat onhandig. Kortere giek en net iets te hoog om lekker bij te kunnen. Het is wat duurder, is waar, maar het past in het budget.

Val, onderlijk en rifjes op een kant. Inderdaad, handiger bij het hijsen. Check!
Laatst bewerkt: 28 jan 2013 11:08 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: layout lijnen voor kuipbediening?? 28 jan 2013 11:11 #362146

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 998
Hou er ook rekening mee dat je eenzelfde winch vaak voor meerdere lijen moet gebruiken. vanzelfsprekend gebruik je klemmen maar als je de reven, kraanlijn, grootzeil en neerhaler op eenzelfde winch gebruikt moet je die telkens van die winch halen om de volgende stap in het maneuvre te doen; gebruik je hiervoor twee verschillende winchen dan kan iemand helpen of je kan de winch al beslagen om sneller te vorderen in het maneuvre. Sommige klemmen vragen ook dat je terug eerst spanning op de lijn zet voor je de klem kan openen.
Hou er ook rekening mee dat je niet alle zware krachtvreters (bv vallen) op eenzelfde klem plaats want die moet dan wel heel veel opvangen.
Kijk ook eens waar de lijnen uit je mast komen want dat kan al in grote maten bepalen waar ze naartoe moeten. Je kan wel wisselen maar pas op dat de vallen niet teveel rond elkaar gesukkeld geraken.
Het blijft een hele job waar je met veel factoren moet rekening houden.
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: layout lijnen voor kuipbediening?? 28 jan 2013 11:55 #362156

zoals padawan zegt: ook kijken waar het uit de mast komt en liefst wisselen als dat praktisch zo uitkomt. Lijnen kruisen bij de mastvoet is niet echt je van het.

Structuur moet logisch zijn in het gebruik en economisch gebruik van de lieren en zo min mogelijk moeten wisselen. Als je de rode lijne over twee kanten gaat verdelen krijg je minder `Nee die andere rodeĀ“ situaties

Daarom zou ik rif 1 en 2 zeker een andere kleur geven dan het onderlijk.

Als je een wedstrijdje gaat varen is spi rechts wel handiger i.v.m met bb ronden. Dan wil je daar ook de spi up rechts hebben.

Idem op het einde van een spi rak wil je genua en onderlijk ook niet aan dezelfde kant. En ook de genua en spi val niet aan dezelfde kant

Grootzeil en genua aan een kant lijkt ook iets logischer i.v.m. met hijsen en hoef je op het voordek niet om de mast te lopen en van kant te wisselen.

En dan krijg je +/- deze indeling

L+R down voor spiboom
L+R neerhouder
L+R Cunningham
L+R Barberhaul

L Genua
L Grootzeil

R - Spival
R - Spi ophouder
R - Onderlijk + Rif 1 + 2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: layout lijnen voor kuipbediening?? 28 jan 2013 12:13 #362158

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Cunningham zat met een klemmetje bij de mastvoet, kan de voordekker 'm bedienen vanuit het gangboord bij boeironding. Met aftrimmen moet je toch naar voren voor babystag, dus dan pak je gelijk cunningham mee.

Zoals al gezegd: kijken waar ze uit de mast komen en genua en spi niet aan dezelfde kant doen. Genua en groozeil heb ik liever ook niet aan dezelfde kant. Grootzeil en smeerrepen allebei rechts was wel erg praktisch met reven, had je alles onder handbereik, grootzeilval om de ene lier en smeerreep om de andere. Spinnakerval zat ook niet voor niets rechts, ook vanwege het feit dat daar twee lieren zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: layout lijnen voor kuipbediening?? 28 jan 2013 12:32 #362164

het is al gezegd: kijk goed waar ze uit de mast komen (vallen, ophouder) of uit de giek (de smeerrepen en outhaul) en blijf aan de kant waar ze eruit komen, anders introduceer je een heel stel 'overstekende' lijnen. dat is slijtage, extra weerstand en onduidelijkheid.
Smeerrepen elk aan een kant is handig ivm opbergen zeil: dan hoeft niet alles aan 1 kant.
en verder zijn kleuren erg overbodig als je duidelijke namen aanbrengt op de stoppers; dan is meteen duidelijk wat wat is....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: layout lijnen voor kuipbediening?? 28 jan 2013 14:04 #362182

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Tot zo ver iedereen weer bedankt voor het meedenken.

FMJ (die het schip vele malen beter kent als ik) merkt inderdaad terecht op dat er twee lieren op het dak zitten rechts. Was ik vergeten te vermelden :blush:

Wat betreft het kruisen van lijnen, enerzijds natuurlijk zo logisch als wat, anderzijds wel iets om blijvend de aandacht op te houden. Ook in de mast of giek, dat zie je natuurlijk niet zo makkelijk en dus snel over het hoofd. Goeie tip.

Wat betreft de kleurcodering is het de bedoeling dat de vallen een enkele kleur krijgen, de reven rood/wit(ol), rood/grijs (1e) en rood/zwart(2e). Zeg maar naar de kleur van de lucht bij toenemend zwaardere omstandigheden. De rest maakt me niet zo heel veel uit.

Dan zou de lay-out er zo uit kunnen zien.

Rechts:
Grootzeilval
Spinakerval
Onderlijk
1e rif
2e rif
Kraanlijn (komt rechts uit de mast)

Links:
Genuaval
Giekneerhouder
Cunningham
Spiboomophouder

Is het in de kuip kunnen bedienen van de spiboomophouder niet ook discutabel? Die bedien je denk ik alleen als je toch al voorop staat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: layout lijnen voor kuipbediening?? 29 jan 2013 07:03 #362476

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Tijdens het zetten in je eentje kan een klemmetje voor inderdaad makkelijk zijn. Maar zodra je terug bent in de kuip wil en moet je je spi trimmen, boomhoogte is daarbij een van de dingen die van belang is. Absoluut in de kuip houden dus. Dan zou ik eerder de neerhouder en kraanlijn op de mast laten zitten, de laatste doe je nooit wat mee tijdens het zeilen en de eerste op deze boot eigenlijk ook niet veel.

Zorg voor genoeg vertraging op neerhouder en cunningham zodat je die met het handje kan verstellen. Ook geen valstoppers voor gebruiken maar gewoon curryklemmetjes net als voor de boomophouder. Kraanlijn gewoon een kikker nemen, kans dat de giek per ongeluk op je kop valt het kleinst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: layout lijnen voor kuipbediening?? 29 jan 2013 07:09 #362479

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
FMJ schreef :
Zorg voor genoeg vertraging op neerhouder en cunningham zodat je die met het handje kan verstellen. Ook geen valstoppers voor gebruiken maar gewoon curryklemmetjes net als voor de boomophouder. Kraanlijn gewoon een kikker nemen, kans dat de giek per ongeluk op je kop valt het kleinst.

Waarom geen valstoppers voor cunningham, ophouder SB en neerhouder GZ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: layout lijnen voor kuipbediening?? 29 jan 2013 08:31 #362505

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dat zijn trimlijnen, die wil je dus regelmatig verstellen. Is wel zo handig als je dat in een beweging met een hand kunt doen. Bovendien zijn valstoppers voor dit soort toepassingen onnodig duur.

Laten we de vraag omdraaien: waarom zou je een valstopper gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: layout lijnen voor kuipbediening?? 29 jan 2013 09:27 #362521

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Je antwoord is mij duidelijk.

Ik zou ook niet per definitie overal een valstopper voor willen gebruiken. Vaak vreet de lijn zich goed vast in zo'n stopper en moet je hem eerst lieren wil je hem echt los kunnen halen. Ik heb geen ST dus is het altijd een 2 handen klus ;-)
Ik vind dat onhandig en zou voor de trimlijnen ook curryklemmen gebruiken. Neerhouder en cunningham kunnen bij mij in een valstopper, puur omdat ik niet genoeg vertraging heb op de lijn en mijn lier nodig heb om hem door te zetten en heb nog wat valstoppers liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: layout lijnen voor kuipbediening?? 29 jan 2013 10:16 #362535

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Goeie tips, FMJ. Ik zou geloof ik valstoppers monteren omdat zo lekker in mijn structuur past. Daar ga ik geloof ik maar eens een beetje van afstappen. Nog een beetje structuur en een beetje meer logica.

Het moet voor mij makkelijk mogelijk zijn om een goeie vertraging op de cunningham te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl