Ik kan wat ervaringen (vnl vanuit Zweden) inbrengen. Voordat er onduidelijkheid ontstaat: ik distribueer sinds kort de Smartroller in de benelux.
Het systeem wordt vooral verkocht aan booteigenaren die al jaren toervaren met leuver voorzeilen, en die vooral op zoek zijn naar wat extra gemak en veiligheid. Dat betekent: geen aanpassingen aan huidige zeilen/stagen, alle voorzeilen kunnen blijven gebruiken, fok/genua "gewoon" blijven hijsen/strijken/wisselen en afslaan na het varen.
Het is niet bedoeld als reefsysteem maar als oprolsysteem. Je zult inderdaad meer slijtage kunnen verwachten door de leuvers dan met een "echt" rolfoksysteem (dit is ook afhankelijk van het type leuver). Iedereen kan zelf deze afweging wel maken.
Dat geldt ook voor de kosten, waarbij je in vergelijk met het plaatsen van een echte rolfok á la Plastimo de kosten van het geschikt maken van je (leuver) voorzeilen wel moet meerekenen (8,- / meter voorlijk als grootte orde).
Er is inderdaad ook een toenemende vraag van grotere schepen die gelijktijdig meerdere voorzeilen (zoals kluivers) voeren. De fabrikant gaat daar vermoedelijk een aparte versie voor op de markt brengen.
Erwan Groenendijk
smartroller.nu