Petervdw schreef :
Hans,
Het probleem bij een bokkepoot die aan dek (gangboord) scharniert, is, dat naarmate de mast lager komt, de werking van de poot steeds minder wordt. Ik bedoel, de stag zal steeds verder naar het draaipunt van de mast zakken, terwijl de bokkepoot juist in dat deel van het strijken het meeste werk moet doen. peter
Dat de benodigde kracht toeneemt als je de mast strijkt met een bokkepoot klopt , dat is trouwens altijd zo. Maar hoe jij het uitlegt moet je toch eens wat verduidelijken.
Ik heb zelfs ooit een spreadsheetje gemaakt waarmee je e.e.a. kunt uitrekenen.( zie linkje , wel even downloaden met pijltje helemaal links vanwege de excel file en na invullen gegevens op F9 drukken)
docs.google.com/file/d/0B0vn-l...N2Jvalp5a0QxR00/edit
Hier nog een wat uitgebreidere waar je ook het krachtverloop
tijdens strijken kunt zien.
S.v.p. alleen de groene getallen wijzigen anders klopt het niet meer!
docs.google.com/file/d/0B0vn-l...TXNjRElGZzNPbzg/edit
Ik heb voor al mijn boten al een strijkinstallatie gemaakt vanaf een 7 meter tot mijn huidige 10 meter mast.
En allemaal met een bokkepoot en stijkwant.
Van de laatste ook een (Engels) verhaal gemaakt:
docs.google.com/file/d/0B0vn-l...OE9QU0FEUUwwZEk/edit
Overigens doet de plaats van de draaipunten van een bokkepoot er niet toe , alleen de benodigde kracht wordt groter naarmate de bokkepoot korter is.
Daarom heb ik er maar een van 2,2 meter gemaakt zodat ik de bokkepoot kan loshalen van het voorstag/olreef na het strijken.
Daarmee wordt mijn minimale hoogte ruim onder de 2,5 meter.
Overigens lijkt me een mast van 8,5 meter voor een boot van 11 meter wel heel erg kort, zelfs voor een motorsailer.
De mijnen van 10 meter voor 27 voet boot is al bepaald niet lang te noemen.
Ad