We hebben een vergelijkbaar zeilplan.
Kraanlijn dyneema is inderdaad niet verkeerd, ik zag dat de prijs van die lijn ook wel meevalt in het hele plaatje, dus zou dat wel doen. Als je erg op de giek hangt bij het strijkenbuigt de masttop sowiezo al mee.
De smeerrepen zijn bij mij in 8 mm uitgevoerd, nooit problemen mee gehad, kijk alleen wel of de stoppers het aankunnen. 8 mm lijnen weer iets lichter door de blokken.
Ik had steeds polyester spischoten, toen overgegaan op dyneema, dat scheelt enorm in je trim, vooral op reachrakken hoef je veel minder bij te trimmen. Als er een vlaag in komt rekt de loefschoot van polyester flink mee en gaat de spiboom vaak mee tegende voorstag aan hangen, dan trim je hem weer van de stag af , vlaag weg, lossen enz. De handling van de spi wordt echt veel rustiger en daardoor leuker, en je gaat sneller een reachrak met de spi pakken.
Je kan dan ook 8 mm spi schoten nemen, die hebben wij ook. 10 mm ligt iets lekkerder in de hand, maar gaat weer lastiger door de blokken. Ik neem aan dat je geen masttop spi hebt, dus valt de oppervlakte van de spi wel mee, 60 a 70 m2
neerhouder van de spinnakerboom ook dyneema nemen om dezelfde redenen, de ophouder kan weer rustig wat meer rekken.
Heb je ook van die grijze blokken aan je mastvoet? Die gingen bij mij nogal eens stuk, ze zijn bevestigd met een 4 mm boutje, het boutje breekt dan af bij de moer. feitelijk hangt het blok aan het moertje van 4 mm draad. Je kan ze modificeren met een zwaardere bout. De dunne bout van binnenuit uitslijpen met een dremel, en vervangen, ik meen door 6 mm rvs. En een zelfborgende moer. daarna nooit meer last gehad.