FMJ schreef :
Als je voorstag strak staat mag je mast best een beetje krom staan. Zorgt ervoor dat een gereefd grootzeil de mast niet hol trekt en vlakt een ongereefd grootzeil wat uit (dat werkt echt ook bij een goed rolgrootzeil). Voor het inrollen van het grootzeil kan je dan wel het beste de achterstag weer even lossen, al lukt het meestal ook wel met wat buiging erin. In lichtweer wil je bij een allround-genua juist wat doorhang hebben in je voorstag, om bolling in het zeil te brengen.
Niettemin kan iets afstelmarge in de spanner niet verkeerd zijn, dan kan je de spanner wat losser zetten voor dezelfde trim als nu.
Ik zou de nieuwe voorstag inderdaad wat korter kunnen laten maken , en dan met het geschroefde tussenstuk wat marge inbouwen.
Maar dienen die tussenstukken niet voor hun ganse lengte gebruikt te worden ?
Ik bedoel maar , hoe minder schroefdraad je neemt , hoe zwakker de verbinding is toch ?
Ik zou dan eerder opteren om de stag wel korter te laten maken maar alle schroefdraad van het tussenstuk wel te benutten.
Bolling in de genua (doorhang van de voorstag) kan ik dan nog geven door de achterstag wat te lossen niet ?
Ik weet echt niet wat het beste is hoor , daarom mijn vraag om raad natuurlijk.
Beste groeten