Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Voorstag vervangen

Voorstag vervangen 07 mrt 2013 05:42 #375661

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ik ga preventief mijn verstaging vervangen, nou voor de achterstag is dat wel een must gezien de breuk van enkele strengen , maar ik wil dan meteen ook de rest doen zodat één en ander past in " goed onderhoud " van de boot.
Gisteren ontmantelde ik het genuaprofiel teneinde de stag er uit te halen en vroeg ik me af of ik die nieuwe voorstag niet wat korter zou laten maken.
Ik vermoed dat die dingen toch ook wat rekken en had de laatste jaren toch wel de indruk dat de genua toch flink gebogen hing.
ik kan mijn achterstag dan wel aandraaien , maar dat gaf dan meteen ook een flinke mast-bent , wat ook niet echt bevorderlijk is voor het feilloos functioneren van mijn grootzeil inmast systeem.
Hier een foto van de bevestiging van de voorstag aan de boeg.
Geen marge meer voor opspannen , derhalve overweeg ik om de nieuwe stag wat aan te passen




Zou dat een goed idee zijn denken jullie ?

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorstag vervangen 07 mrt 2013 05:55 #375664

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Ik denk dat inkorten wel kan, maar vraag me af of dat het antwoord is op je eigenlijke probleem: doorhang voorstag of pre-bend van mast. Inkorten voorstag heeft mogelijk ook invloed op de mastvalling, wat weer doorwerkt op het zeilpunt wat weer invloed heeft op loef/leigierigheid.

Hoe ziet je complete tuigage er uit,in de zin van top of 7/8e gepeilde of rechte zalingen, babystag, top en zijwanten (1 of 2). Dat alles is van invloed op de prebend die je kan geven met het aandraaien van de achterstag (wat ook een trimmiddel is).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorstag vervangen 07 mrt 2013 07:09 #375688

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Hi Koko,

het betreft een top getuigd en 2 paar gepijlde zalingen.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 07 mrt 2013 07:19 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorstag vervangen 07 mrt 2013 07:40 #375696

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als je voorstag strak staat mag je mast best een beetje krom staan. Zorgt ervoor dat een gereefd grootzeil de mast niet hol trekt en vlakt een ongereefd grootzeil wat uit (dat werkt echt ook bij een goed rolgrootzeil). Voor het inrollen van het grootzeil kan je dan wel het beste de achterstag weer even lossen, al lukt het meestal ook wel met wat buiging erin. In lichtweer wil je bij een allround-genua juist wat doorhang hebben in je voorstag, om bolling in het zeil te brengen.

Niettemin kan iets afstelmarge in de spanner niet verkeerd zijn, dan kan je de spanner wat losser zetten voor dezelfde trim als nu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorstag vervangen 07 mrt 2013 07:55 #375705

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
FMJ schreef :
Als je voorstag strak staat mag je mast best een beetje krom staan. Zorgt ervoor dat een gereefd grootzeil de mast niet hol trekt en vlakt een ongereefd grootzeil wat uit (dat werkt echt ook bij een goed rolgrootzeil). Voor het inrollen van het grootzeil kan je dan wel het beste de achterstag weer even lossen, al lukt het meestal ook wel met wat buiging erin. In lichtweer wil je bij een allround-genua juist wat doorhang hebben in je voorstag, om bolling in het zeil te brengen.

Niettemin kan iets afstelmarge in de spanner niet verkeerd zijn, dan kan je de spanner wat losser zetten voor dezelfde trim als nu.


Ik zou de nieuwe voorstag inderdaad wat korter kunnen laten maken , en dan met het geschroefde tussenstuk wat marge inbouwen.
Maar dienen die tussenstukken niet voor hun ganse lengte gebruikt te worden ?
Ik bedoel maar , hoe minder schroefdraad je neemt , hoe zwakker de verbinding is toch ?
Ik zou dan eerder opteren om de stag wel korter te laten maken maar alle schroefdraad van het tussenstuk wel te benutten.
Bolling in de genua (doorhang van de voorstag) kan ik dan nog geven door de achterstag wat te lossen niet ?

Ik weet echt niet wat het beste is hoor , daarom mijn vraag om raad natuurlijk.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorstag vervangen 07 mrt 2013 08:39 #375721

voor zover ik weet rekt dat RVSdraad niet blijvend; er zit wat constructierek in bij aanspannen, maar dat veert weer terug bij ontspannen. écht rekken doet het pas voorbij de vloeigrens.....
dus als je voorstag nu meer doorhangt dan vroeger zou dat ook aan wat anders kunnen liggen:
- ingezakte mastondersteuning (in het dek of op het vlak)
- een ietsje kromgetrokken boot (voor en achter omhoog, midden naar beneden, het is net een pijl-en-boog tenslotte....)

ik zou die dingen eerst even nazien, en eventueel dan besluiten de boel niet meer te strak te zettten. wat voor boot is het?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 07 mrt 2013 08:39 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorstag vervangen 07 mrt 2013 18:53 #375918

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Klusbaasje schreef :
voor zover ik weet rekt dat RVSdraad niet blijvend; er zit wat constructierek in bij aanspannen, maar dat veert weer terug bij ontspannen. écht rekken doet het pas voorbij de vloeigrens.....
dus als je voorstag nu meer doorhangt dan vroeger zou dat ook aan wat anders kunnen liggen:
- ingezakte mastondersteuning (in het dek of op het vlak)
- een ietsje kromgetrokken boot (voor en achter omhoog, midden naar beneden, het is net een pijl-en-boog tenslotte....)

ik zou die dingen eerst even nazien, en eventueel dan besluiten de boel niet meer te strak te zettten. wat voor boot is het?

Kan natuurlijk wat Kusbaasje zegt, maar dan zou de mast ook minder snel krom gaan. (De krachten verdwijnen immers naar elders)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorstag vervangen 08 mrt 2013 07:11 #376077

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Klusbaasje schreef :
voor zover ik weet rekt dat RVSdraad niet blijvend; er zit wat constructierek in bij aanspannen, maar dat veert weer terug bij ontspannen. écht rekken doet het pas voorbij de vloeigrens.....
dus als je voorstag nu meer doorhangt dan vroeger zou dat ook aan wat anders kunnen liggen:
- ingezakte mastondersteuning (in het dek of op het vlak)
- een ietsje kromgetrokken boot (voor en achter omhoog, midden naar beneden, het is net een pijl-en-boog tenslotte....)

ik zou die dingen eerst even nazien, en eventueel dan besluiten de boel niet meer te strak te zettten. wat voor boot is het?

Het is een Jeanneau Odyssey 40DS.
Ik heb niet de indruk dat de romp verbogen is , alle deuren en kastjes gaan zonder de minste moeite nog open en dicht.
Mastondersteuning is intact, op zich was dat geen slechte opmerking hoor , ik heb immers weet van sommige jeanneau's waarbij de de voet van de mast (op de romp) voor een deel was weggerot met een verzakking van de mast als gevolg.
Niet het geval bij mij dus.
Daarom denk ik meer in de richting van rek op de voorstag.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorstag vervangen 08 mrt 2013 10:10 #376164

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
In mijn reactie ging ik uit van een spanner, als het alleen een schroefverbinding is lijkt het er inderdaad op dat het niet ontworpen is om te trimmen. Wil je dat zeker weten dan moet je even de gebruiksaanwijzing van je rolsysteem opsnorren.

Als wanneer je je achterstag flink strak hebt staan het onderste deel van je mast nog min of meer rechtop staat en de top dusdanig naar achteren buigt dat je grootzeil mooi afvlakt, dan zou ik 'm niet korter maken. Heb je nu (met voldoende valspanning) last van plooien in je grootzeil van de schoothoek diagonaal naar de mast die alleen verdwijnen als je je babystag heel veel losser zet, dan zou ik wel inkorten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorstag vervangen 09 mrt 2013 04:05 #376430

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
FMJ schreef :
In mijn reactie ging ik uit van een spanner, als het alleen een schroefverbinding is lijkt het er inderdaad op dat het niet ontworpen is om te trimmen. Wil je dat zeker weten dan moet je even de gebruiksaanwijzing van je rolsysteem opsnorren.

Als wanneer je je achterstag flink strak hebt staan het onderste deel van je mast nog min of meer rechtop staat en de top dusdanig naar achteren buigt dat je grootzeil mooi afvlakt, dan zou ik 'm niet korter maken. Heb je nu (met voldoende valspanning) last van plooien in je grootzeil van de schoothoek diagonaal naar de mast die alleen verdwijnen als je je babystag heel veel losser zet, dan zou ik wel inkorten.

Geen babystag op deze boot.
Mijn voorstag bevestiging is inderdaad niet gemaakt om te kunnen trimmen, getuige de doorgeboorde gaten met pinnen om één en ander toch nog extra te beveiligen.
Wat betreft het aanhalen van de achterstag , als ik die echt strak op spanning wil brengen dan zit ik met een mastbuiging waar ik onpasselijk van wordt.
Daarom dacht ik echt wel in de richting van een uitgerokken voorstag , maar dat wordt dan tegengesproken door Klusbaasje die zegt dat RVS niet rekt.
Ik weet het nu even ook niet meer , zijn er soms nog riggers in de zaal ?

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorstag vervangen 09 mrt 2013 06:04 #376443

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Helemaal geen rek kan natuurlijk niet, en dat is ook niet wat klusbaasje zegt!

Hij zegt dat er geen permanente rek in RVS zit.

En over hoeveel mastbuiging praten we? Wat 4-4 keer de mastdikte is geen probleem hoor!
Misschien kan je met de zoekfunctie eens zoeken op masttrim. Een oud forum lid capolavoro heeft in het verleden aardig wat foto's geplaatst met oa mastbuiging.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorstag vervangen 09 mrt 2013 06:12 #376446

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Sailbleu,

als jij blijft denken aan rek in de voorstag zou ik 'm in iedergeval er uit halen. De theorie zegt misschien dat zoiets onwaarschijnlijk is, maar als je in de praktijk gelijk blijkt te heben kan je voorstag natuurlijk ook gewoon kapot zijn ergens (of de bevestigingen). Jij bent volgens mij niet gek als het om dit soort waarnemingen gaat: dus onderzoeken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorstag vervangen 09 mrt 2013 07:27 #376456

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik heb hier nog twee amper gebruikte bakstagen liggen en een nieuwe voorstag alles met terminals.
Als het je maat is mag je het voor een zacht prijsje overnemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorstag vervangen 09 mrt 2013 08:03 #376464

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Nou de voorstag is al uit het alu profiel hoor.
Eigenlijk wel een interessante klus geweest , nu weet ik tenminste hoe een voorstag in een rolreef systeem zit.
Denk niet dat het maar even uittrekken is hoor jongens , je moet dat alu-profiel (genua-profiel) volledig demonteren en de boutjes (met kruiskop) losschroeven is een nachtmerrie. Dat heb je wel meer wanneer je rvs met aluminium gaat combineren.
Ik heb er zelfs een deel met doorslag moeten forceren om er beweging in te krijgen omdat de kruiskop beschadigd raakte.
Binnenin zit de kabel dan nog in een resem kunststof geleiders om rammelen te vermijden . Daar kan ik dan ook weer over meepraten.

@ Jouzers ,
bedankt voor het aanbod , maar ik ga toch liever voor nieuw materiaal met factuur. Kwestie van de verzekering happy te houden zie je.


Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl