glsf91 schreef :
Erikdejong schreef :
Als het goed is heb je een speciale rol boven in de mast voor de staaldraad val.
Niet per definitie hoor. Ik had ook een staaldraad/touw val. Vervangen door Dyneema. Schijf was niet speciaal voor staaldraad.
Boot is van 1991.
Klopt , Bij mijn leisure 27 uit 1978 zitten er bovenin ook rvs schijven en staaldraadvallen met touwvoorloop.
Maar er past ook gewoon 10 mm lijn op. Die heb ik daarom vervangen door gewoon voorgerekt polyester voor vallen.
Merk weinig van eventuele problemen. Ik heb trouwens ook een rolreef en daarbij is de valspanning sowieso wat minder kritisch.
Ik vraag me trouwens af wat het verschil in rek is met dure Dyneema want beide soporten worden maar hooguit zo'n 5-10% van de breeksterkte belast en de rek zal daarom ook hooguit 5-10% van de maximale rek zijn.
Dat scheelt bij polyester ( max 10% als ik de leverancier mag geloven) en Dyneema (2%) dus 1% of 0,2% rek oftewel een verschil van 0,8% . Om daar nou zoveel geld aan uit tegeven....
Maar ja , de echte wedstrijdzeiler neemt uiteraard dunnen Dyneema vallen met een dikekre voorloop en dan wordt het verhaal heel anders.
Ja ik weet het , dit was vloeken ik de vallenkerk
Maar ik ben ook maar een simpele toerzeiler...
Ad