Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vervangen grootzeilval

vervangen grootzeilval 24 mrt 2013 07:59 #381817

  • Geert F.
  • Geert F.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
Mijn grootzeilval bestaat uit een staaldraad (vanaf het grootzeil) en een lijn (naar de lier op de mast). Die lijn is aan vervanging toe. Hoe vervang ik die lijn? Hoe is die lijn aan die staalkabel bevesttigd?
Laatst bewerkt: 24 mrt 2013 09:51 door Geert F..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen grootzeilval 24 mrt 2013 09:41 #381859

Staaldraad is aan lijn gesplitst.
Nog van vóór de tijd van rekvrij kunststof lijn.

Wil je weer staaldraad met lijn, dan wacht je een vervelend werkje om dat aan elkaar te splitsen.

Naai aan het lijn uiteinde een nieuwe lijn van voldoende lengte, netjes in elkaars verlengde, en haal dit door.
Knoop, of splits aan de zeilkant de sluiting, klaar.

Wil je weer staal aan lijn, Naai dan de nieuwe staal/lijn combinatie aan de eerder doorgehaalde lijn in plaats van de sluiting vast te knopen en trek het spul terug door de mast, klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen grootzeilval 24 mrt 2013 10:07 #381868

  • Geert F.
  • Geert F.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
Dank voor je reactie. Ik begrijp dat je de suggestie geeft om de staal/lijn-combinatie te vervangen voor alleen een lijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen grootzeilval 24 mrt 2013 10:15 #381874

moet je wel kijken of de rol boven in mast geschikt is voor een lijn en, indien zo, tot welke dikte
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen grootzeilval 24 mrt 2013 10:22 #381876

Als het goed is heb je een speciale rol boven in de mast voor de staaldraad val.
Splitsen hoef je niet zelf te den, of tegen hoge kosten te laten doen. Selden verkoopt dit soort vallen uit voorraad, bij iedere tuiger te bestellen. Alleen beide einden even op de juiste lengte maken en je bent klaar. Kost ook nog eens minder dan een high-end stukje dyneema, en rekt ook beduidend minder dan dat zelfde dure stukje touw.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen grootzeilval 24 mrt 2013 10:26 #381878

Pas wel op welke schijven er in de mast zitten.
Als er bovenin een staaldraadschijf zit ( wat vaak het geval is met staaaldraadvallen en een touw voorloop) zul je die ook moeten vervangen als je op helemaal lijn overgaat.
Overigens kun je bij sommige leveranciers kant en klare vallen met staaldraad/lijn splits bestellen.
O.a.
www.svb24.nl/index.php?sid=8b3...tpl=&listtype=search
www.awn.de/out/pictures/servic...ten_m_Bestellfax.pdf
Ik neem aan dat er in Nederland ook wel websites zijn die dat aanbieden.
Heelaas bestaat degene waarvan ik een link had kennelijk niet meer.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen grootzeilval 24 mrt 2013 10:52 #381886

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Erikdejong schreef :
en rekt ook beduidend minder dan dat zelfde dure stukje touw.

Die bewering zal op ervaring zijn gebaseerd? Je hoort n.l. altijd dat dat spul niet (of nauwelijks) rekt.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 24 mrt 2013 11:00 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen grootzeilval 24 mrt 2013 11:54 #381917

staaldraad vallen zijn nog te krijgen maak ze zelf
maar ik adviseer toch om over te gaan op lijn veel makkelijker hanteerbaar en minder slijt gevoelig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen grootzeilval 24 mrt 2013 12:39 #381931

zeekraal schreef :
Die bewering zal op ervaring zijn gebaseerd? Je hoort n.l. altijd dat dat spul niet (of nauwelijks) rekt.
Ik ben inderdaad niet echt onder de indruk van de rekeigenschapen van dyneema. Ik heb ook mijn dyneema bakstagen er weer afgehaald en voor RVS vervangen. Rekt toch echt beduidend minder.

@ m.appeldoorn, waarom zijn ze makkelijker hanteerbaar? het enige stuk van de lijn dat je hoeft te hanteren is dezelfde lijn als die je er anders in zou stoppen. De lieren, valstoppers etc werken identiek.

En mits de juiste schijf gebruikt is bovenin, slijt een staaldraad val juist minder dan een polyester of dyneema val.

Als je mast er al op uitgerust is, dan zou ik er mooi weer een staaldraad val in stoppen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen grootzeilval 24 mrt 2013 12:43 #381933

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
m.appeldoorn schreef :
staaldraad vallen zijn nog te krijgen maak ze zelf
maar ik adviseer toch om over te gaan op lijn veel makkelijker hanteerbaar en minder slijt gevoelig.

Op het eerste gezicht zou je dat zeggen maar is natuurlijk afhankelijk van hoe je het uitvoert.
Op mijn houten mast heb ik een staaldraad voor het grootzeil. Zit op zo'n simpel bronzen liertje zonder vertraging. Is het grootzeil gehesen dan hoeft er geen eind lijn meer opgeruimd te worden want dat zit keurig op de trommel.
Het doorzetten van het voorlijk gaat met een talie, van uit de kuip, aan het lummelbeslag dat in hoogte verschuifbaar is .
Genuaval is staal met voorloop waarvan de splits zo'n 30 cm voor de lier zit. Bij beide vallen nooit iets van rek gemerkt.
Over een maand staat er een nieuwe mast op. Updaten noemen ze dat in een ander vakgebied. Met van dat rek vrije touwwerk en de giek vast op de mast.
Eens zien of dat bevalt.
Kom me niet aan boord met dat het vroeger allemaal beter was. Toch zou het me niet verbazen als dat deze keer wel zo blijkt te zijn.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen grootzeilval 24 mrt 2013 16:08 #381967

  • glsf91
  • glsf91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Erikdejong schreef :
Als het goed is heb je een speciale rol boven in de mast voor de staaldraad val.

Niet per definitie hoor. Ik had ook een staaldraad/touw val. Vervangen door Dyneema. Schijf was niet speciaal voor staaldraad.
Boot is van 1991.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2013 16:09 door glsf91.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen grootzeilval 24 mrt 2013 16:19 #381973

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik wil binnenkort ook de genua en spi val vervangen voor dyneema, voornamelijk vanwege het gewicht bovenin, maar ook slitage plekken waar ze bij de stoppers zitten, je kan de val niet even omdraaien of een stukje eraf halen bij staal met touw voorloop..

De mast is 10 jaar oud en wellicht geleverd met deze vallen, ga nu toch een beetje twijfelen om voor een vermogen aan dyneema aan te schaffen, terwijl er staaldraad schijven in zitten en het dus niet gaat werken.
Zie me deze op 17 meter hoogte niet zo 123 vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen grootzeilval 25 mrt 2013 07:46 #382122

glsf91 schreef :
Erikdejong schreef :
Als het goed is heb je een speciale rol boven in de mast voor de staaldraad val.

Niet per definitie hoor. Ik had ook een staaldraad/touw val. Vervangen door Dyneema. Schijf was niet speciaal voor staaldraad.
Boot is van 1991.

Klopt , Bij mijn leisure 27 uit 1978 zitten er bovenin ook rvs schijven en staaldraadvallen met touwvoorloop.
Maar er past ook gewoon 10 mm lijn op. Die heb ik daarom vervangen door gewoon voorgerekt polyester voor vallen.
Merk weinig van eventuele problemen. Ik heb trouwens ook een rolreef en daarbij is de valspanning sowieso wat minder kritisch.
Ik vraag me trouwens af wat het verschil in rek is met dure Dyneema want beide soporten worden maar hooguit zo'n 5-10% van de breeksterkte belast en de rek zal daarom ook hooguit 5-10% van de maximale rek zijn.
Dat scheelt bij polyester ( max 10% als ik de leverancier mag geloven) en Dyneema (2%) dus 1% of 0,2% rek oftewel een verschil van 0,8% . Om daar nou zoveel geld aan uit tegeven.... :unsure: :ohmy:
Maar ja , de echte wedstrijdzeiler neemt uiteraard dunnen Dyneema vallen met een dikekre voorloop en dan wordt het verhaal heel anders.

Ja ik weet het , dit was vloeken ik de vallenkerk :laugh: Maar ik ben ook maar een simpele toerzeiler... :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen grootzeilval 25 mrt 2013 07:49 #382126

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
jouzers schreef :
Ik wil binnenkort ook de genua en spi val vervangen voor dyneema, voornamelijk vanwege het gewicht bovenin, maar ook slitage plekken waar ze bij de stoppers zitten, je kan de val niet even omdraaien of een stukje eraf halen bij staal met touw voorloop..

De mast is 10 jaar oud en wellicht geleverd met deze vallen, ga nu toch een beetje twijfelen om voor een vermogen aan dyneema aan te schaffen, terwijl er staaldraad schijven in zitten en het dus niet gaat werken.
Zie me deze op 17 meter hoogte niet zo 123 vervangen.

Er is veel mogelijk met lijnen. Het zou me niet verbazen als je zelfs alleen de buitenmantel kan vervangen.Informeer eens bij een specialist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen grootzeilval 25 mrt 2013 08:44 #382155

voor dyneema vallen is de mantel wel los te vervangen
voor polyester vallen is dit niet, de mantel maakt deel uit van de breeksterkte van het touw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen grootzeilval 25 mrt 2013 13:23 #382241

Er zijn Dyneema vallen waarbij de kern bestaat uit een gecoate Dyneema lijn. Deze is eenvoudig te verjongen waardoor je deze uitstekend kunt gebruiken ter vervanging van een staaldraad val waar een polyester lijntje aan vast is gesplitst.

Kijk even op www.yachtingropes.nl/index.php...g/vallen/spring-race.
www.YachtingRopes.com - kom kijken en profiteer van 5% extra leden korting!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vervangen grootzeilval 25 mrt 2013 13:29 #382243

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl