Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 08 apr 2021 11:39 #1271344

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
In je eerdere bericht staat een link die wel werkt (waar niet in het midden drie puntjes in staan). Waarvoor dank.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 08 apr 2021 11:39 #1271347

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Dropbox schreef :
That didn't work for some reason
If it's a fluke, it might work if you refresh the page. You can also...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 08 apr 2021 11:44 #1271348

PvdE schreef :
Dit heb ik al eens eerder doorgegeven, maar past hier ook wel... het Lopend Strijkwant van Guus Vonk.

www.dropbox.com/s/ob1i33qbyahl...uusVonk1998.pdf?dl=0
dat is wellicht wel wat voor Peper idd...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 08 apr 2021 11:47 #1271352

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 422
Hier een goede link: www.dropbox.com/s/ob1i33qbyahl...uusVonk1998.pdf?dl=0
(De vorige had ik gewoon even gekopieerd uit een eerder bericht, maar dat was dus niet ok).
Elisabeth - Kolibri 660 - Marina Numansdorp
Laatst bewerkt: 08 apr 2021 11:50 door PvdE. Reden: uitleg toegevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 08 apr 2021 16:03 #1271440

Yellow Boat schreef :
En denk niet dat je met een bokkepoot ( een zogenaamd A-frame dus) geen strijkwant nodig hebt want dat is wel degelijk nodig als je alleen de mast wilt kunnen strijken.
Zonder strijkwant kan de mast bij elke vorm van strijkinstallatie zijdelings bewegen waar een mastvoet niet tegen kan . Alleen met een tweede man die dat zijdelings bewegen tegenhoudt gaat het ook zonder strijkwant.
Ad


De enige methode om zonder strijkwant te kunnen strijken en zetten is met een tweede man die vorokomt dat de mast zijdelings beweegt.

Klopt. Zelf bij het zetten van m’n mastje van ons vorig 15 voets bootje (Midget 15 oostzeejol) was het zetten van de schanierende mast zonder strijkwant solo best link. Als de mast zijwaarts zwenk bij het zetten of strijken hou je hem niet... zolang de mast gecentreerd blijft zijn de krachten te overzien. Maar als die gaat, dan gaat ie ook echt :laugh:

Bij onze huidige Beneteau Baroudeur zit een A-frame en strijkwant. Volgens vorige eigenaar solo te strijken, ook varend (met rustig weer). Heb dat zelf nog niet gedaan (klein trauma opgelopen met zwenkende mast met die Midget). Gelukkig zijn de bruggen in Zeeland hoog genoeg (of mijn mast kort genoeg ;) )








Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 08 apr 2021 16:32 #1271449

Hier kun je een soort videootje zien hoe ik in mijn eentje mijn ca 60kg mast steeds een stukje verder hijs en dan na steeds weer een stukje lopen om van de dwarssteiger weer een nieuwe foto te maken ( had heelaas geen statief bij me) . Een keer gemaakt toen er een nieuwe antenne op de masttop kwam.
Geen centje pijn hoor.

Ps . Voor er vragen komen; de strijkwanten zijn de onderwanten die op een speciaal daarvoor geinstalleerd zijnd paaltje staan om in lijn met het scharnierpunt te komen ( ik heb namelijk gepijlde zalingen) .Daarvoor moet ik wel voor het strijken en zetten het onderwant losnemen ( zit bij mij met een sliphaak op de putting ) en verplaatsen naar dat paaltje . Ik gebruik dus niet het topwant als strijkwant. Je kunt ook mooi zien dat mijn A-frame veel korter is dan de afstand mast-boeg . Zo kan ik namelij net bij de bevestiging van het frame aan de rolreef waardoor ik het geheel na strijken aan dek kan leggen waarmee ik dan een doorvaarthoogte heb van ruim onder de 2,5 meter en daarmee bijv. de binnenroute via Otterndorf van de Elbe naar Bremerhaven kan nemen. Scheelt soms vele dagen wachten in Cuxhaven op een weergat ( nu heelaas niet omdat ze een nieuwe sluis bouwen in Otterndorf www.nlwkn.niedersachsen.de/sta...tterndorf-41074.html ).
Ad
Laatst bewerkt: 08 apr 2021 16:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 08 apr 2021 21:53 #1271524

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Een strijkwant is imo om de mast tegen zijdelingse beweging te behouden. (door bijv. draaipunt stag en mast zelfde te maken)
Een strijkwant is niet waarmee je een sprenkel schoort.

Of een sprenkel zal dubbel klappen hangt van de situatie af maar meestal niet.
Laatst bewerkt: 08 apr 2021 21:54 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 09 apr 2021 11:05 #1271647

Waterblok schreef :
Een strijkwant is imo om de mast tegen zijdelingse beweging te behouden. (door bijv. draaipunt stag en mast zelfde te maken)
Een strijkwant is niet waarmee je een sprenkel schoort.

Of een sprenkel zal dubbel klappen hangt van de situatie af maar meestal niet.
Daar ben ik het mee eens.. maar mijn punt is dat het schoren van de sprenkel op datzelfde punt zou moeten...
Heb je geen strijkwant in je verstaging dan zal de sprenkel toch snel omklappen....
Maar ik hou er over op. Prima.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 24 apr 2021 18:04 #1277017

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
PvdE schreef :
Dit heb ik al eens eerder doorgegeven, maar past hier ook wel... het Lopend Strijkwant van Guus Vonk.

Dank voor de inspiratie!
Ga het wel een beetje aanpassen om de compressie in mast en sprenkel (spiboom) een beetje in de klauw te houden.
En omdat er niets boven een beetje modelonderzoek gaat...



Op de 660 wordt het iets minder houtje-touwtje ;)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 24 apr 2021 18:25 #1277026

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Waterblok schreef :
Een strijkwant is imo om de mast tegen zijdelingse beweging te behouden. (door bijv. draaipunt stag en mast zelfde te maken)
Een strijkwant is niet waarmee je een sprenkel schoort.

Of een sprenkel zal dubbel klappen hangt van de situatie af maar meestal niet.
Dat is geen kwestie van "meestal niet" maar is exact te bepalen.
Als het bevestigingspunt voorstag/mast onder de denkbeeldige lijn bevestigingspunt talie/scharnierpunt mastvoet komt, valt de sprenkel om. Zit het steunpunt, waar je mast in gestreken toestand op ligt, boven deze lijn dan is een strijkwant voor je sprenkel niet nodig.
Overigens moet je, om onder een lage brug door te kunnen, de sprenkel of het strijkframe vaak ook kunnen wegnemen of strijken.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 24 apr 2021 18:30 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 25 apr 2021 06:57 #1277133

zeekraal schreef :
Overigens moet je, om onder een lage brug door te kunnen, de sprenkel of het strijkframe vaak ook kunnen wegnemen of strijken.

Inderdaad. Bij mijn boot is de doorvaarthoogte met rechtop staand A-frame nog steeds ca. 3,8 meter maar met A-frame en voorstag annex rolreef naar beneden nig geen 2,5 meter.
Je moet er dan el voor zorgen dat je bij rechtop staand frame mog mkkelijk genoeg bij de bevestiging voorstag-frame kunt anders heb je weer een extra opstapje nodig en dat is op een wiebelend schip ook niet echt veilig.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 25 apr 2021 07:45 #1277150

zeekraal schreef :
Waterblok schreef :
Een strijkwant is imo om de mast tegen zijdelingse beweging te behouden. (door bijv. draaipunt stag en mast zelfde te maken)
Een strijkwant is niet waarmee je een sprenkel schoort.

Of een sprenkel zal dubbel klappen hangt van de situatie af maar meestal niet.
Dat is geen kwestie van "meestal niet" maar is exact te bepalen.
Als het bevestigingspunt voorstag/mast onder de denkbeeldige lijn bevestigingspunt talie/scharnierpunt mastvoet komt, valt de sprenkel om. Zit het steunpunt, waar je mast in gestreken toestand op ligt, boven deze lijn dan is een strijkwant voor je sprenkel niet nodig.
Overigens moet je, om onder een lage brug door te kunnen, de sprenkel of het strijkframe vaak ook kunnen wegnemen of strijken.

Dat klopt in een stabiele situatie. Maakt de boot een rollen en de mast zwelt beetje uit dan gaat ie toch echt een stuk sneller om.... en de schootslijnen worden dan behoorlijk belast.

Mijn bok bestaat uit 2 spibomen. De rolfok installatie ligt langs de mastsettings de bomen aan gehaakt bij de fokroller. De andere zijde loop ik met een maat aan de andere zijde naar voren en klik ik dan in de voertaal. Dan heb je geen krukje of trap nodig ( wat me ook weer linke soep lijkt.
Heb je een lossevoorstag en een vaste bok dan kun je die doorklappen naar achteren, heb je ook geen trap nodig.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 25 apr 2021 07:59 #1277152

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 422
JotM schreef :
Op de 660 wordt het iets minder houtje-touwtje ;)
Leuk zo'n model om het te testen. Ziet er goed uit, letterlijk houtje-touwtje :-) Overigens zie ik dat jij het aangrijpingspunt op de mast vrij laag hebt gemaakt. In werkelijkheid zit dit hoger want je gebruikt de fokkeval en die zit op 7/8 van de hoogte.

Op mijn Kolibri 660 heb ik het oorspronkelijke ontwerp van dhr. Vonk ook wat aangepast aan de boot. Zo gebruik ik geen karabijnhaken voor het draaipunt naast de mastvoet, maar steek ik de uiteinden van de lijnen door de beugels die op de wantputtings zitten en zet ik ze met een mastworp vast op de scepter die erachter zit. Voor het gemak heb ik met stift merktekens gezet op de lijnen zodat ik precies weet tot hoever de lijnen in de putting beugels moeten. Was bedoeld als tijdelijk, maar het bevalt me prima zo. En om de boom goed op zijn plaats te houden in het onderste oog van de mast draai ik daar het uiteinde van een dikke lijn naast. Succes!
Elisabeth - Kolibri 660 - Marina Numansdorp
Laatst bewerkt: 25 apr 2021 08:02 door PvdE. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 25 apr 2021 08:38 #1277169

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
ISO788 Hans schreef :
Dat klopt in een stabiele situatie. Maakt de boot een rollen en de mast zwelt beetje uit dan gaat ie toch echt een stuk sneller om.... en de schootslijnen worden dan behoorlijk belast.

Heeft met stabiele toestand niks te maken. Een rechte lijn is nu eenmaal de kortste verbinding tussen twee punten, ook al zit er een knik in. ;) Bovendien blijft de mast met een goed strijkwant exact op zijn plaats.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 25 apr 2021 08:57 #1277180

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
PvdE schreef :
Overigens zie ik dat jij het aangrijpingspunt op de mast vrij laag hebt gemaakt. In werkelijkheid zit dit hoger want je gebruikt de fokkeval en die zit op 7/8 van de hoogte.
Fokkeval ga ik straks niet meer gebruiken. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 25 apr 2021 08:58 #1277181

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Yellow Boat schreef :
zeekraal schreef :
Overigens moet je, om onder een lage brug door te kunnen, de sprenkel of het strijkframe vaak ook kunnen wegnemen of strijken.

Inderdaad. Bij mijn boot is de doorvaarthoogte met rechtop staand A-frame nog steeds ca. 3,8 meter maar met A-frame en voorstag annex rolreef naar beneden nig geen 2,5 meter.
Je moet er dan el voor zorgen dat je bij rechtop staand frame mog mkkelijk genoeg bij de bevestiging voorstag-frame kunt anders heb je weer een extra opstapje nodig en dat is op een wiebelend schip ook niet echt veilig.
Ad

In jou situatie een prima oplossing maar maak je gebruik van een spiboom dan moet je de boom van onderen los maken en onderuit halen (en opsteken om te zetten). Sinds ik een rolfok heb best een gewichtige handeling (ik strijk/zet altijd in mijn eentje). Op te lossen door het voorstag niet direkt aan de boom vast te maken maar via een lijn door een oog aan de boom en die lijn beleggen op een kikker onder op de mast.
Ligt de mast plat dan de lijn losmaken en de boom eenvoudig laten zakken.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 25 apr 2021 09:00 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 25 apr 2021 10:59 #1277229

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 422
JotM schreef :
PvdE schreef :
Overigens zie ik dat jij het aangrijpingspunt op de mast vrij laag hebt gemaakt. In werkelijkheid zit dit hoger want je gebruikt de fokkeval en die zit op 7/8 van de hoogte.
Fokkeval ga ik straks niet meer gebruiken. :)
Waar maak je de bovenste ring dan aan vast?
Elisabeth - Kolibri 660 - Marina Numansdorp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 25 apr 2021 11:30 #1277238

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
PvdE schreef :
JotM schreef :
Fokkeval ga ik straks niet meer gebruiken. :)
Waar maak je de bovenste ring dan aan vast?
Aan een bandschlinge die ik om de mast sla en met de grootzeilval op de gewenste positie (hoogte) op de mast houd. Vergelijkbaar met wat Gerrit liet zien tijdens de digitale "voor en door" van de VKZ.
Even shoppen bij de klimwinkel.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 25 apr 2021 14:50 #1277293

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 422
JotM schreef :
PvdE schreef :
JotM schreef :
Fokkeval ga ik straks niet meer gebruiken. :)
Waar maak je de bovenste ring dan aan vast?
Aan een bandschlinge die ik om de mast sla en met de grootzeilval op de gewenste positie (hoogte) op de mast houd. Vergelijkbaar met wat Gerrit liet zien tijdens de digitale "voor en door" van de VKZ.
Even shoppen bij de klimwinkel.
Oh zo, dan zit je punt dus maximaal op de hoogte van de zaling. Wat vind jij wat is het voordeel daarvan?
Elisabeth - Kolibri 660 - Marina Numansdorp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 25 apr 2021 15:23 #1277301

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Ik wil het zo doen dat de lijnen tussen de twee ringen dubbel genomen worden aan de bovenkant en drievoudig aan de onderkant, om de extra compressie in mast en sprenkel (spiboom) een beetje in de klauw te houden. En anders worden de lijnen die ik nodig heb wat lang.
Bovendien maakt het qua arm niet heel erg uit.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 25 apr 2021 17:36 #1277365

zeekraal schreef :
ISO788 Hans schreef :
Dat klopt in een stabiele situatie. Maakt de boot een rollen en de mast zwelt beetje uit dan gaat ie toch echt een stuk sneller om.... en de schootslijnen worden dan behoorlijk belast.

Heeft met stabiele toestand niks te maken. Een rechte lijn is nu eenmaal de kortste verbinding tussen twee punten, ook al zit er een knik in. ;) Bovendien blijft de mast met een goed strijkwant exact op zijn plaats.
Nou lekker doen dan:-) mijn ervaring in het verleden heeft me toch echt wat voorzichtiger gemaakt.
Je opmerking van een stijf strijkwant is wel cruciaal hierin.. de afstand tussen het scharnierpunt in het strijkwant en de mastvoet moet je goed fixeren.. bijvoorbeeld door er 2 paaltjes tussen te spannen aan sb bb en sb .
Op een plaats net ff wat te veel speling en alles wordt anders.
Maar ik ben blijkbaar de enige die het eens heeft meegemaakt...
We spreken volgens mij nog steeds over een geïmproviseerd strijkwant.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 25 apr 2021 17:38 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 25 apr 2021 18:16 #1277387

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
In het door PvdE geposte system van Guus Vonk kan de mast alleen opzij als ie ook omhoog gaat. Dat gebeurt alleen als daar arbeid in gestopt wordt, niet spontaan. En dat maakt het een behoorlijk stabiel systeem, ook zonder een stijf permanent strijkwant.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 25 apr 2021 18:24 #1277390

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
ISO788 Hans schreef :
Maar ik ben blijkbaar de enige die het eens heeft meegemaakt...

Nee hoor. Je bent echt niet de enige die ooit tot de ontdekking is gekomen dat aanpassing van de procedure een verbetering van het resultaat oplevert . ;)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 07 juni 2021 11:13 #1293075

  • pietergr
  • pietergr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Vraag, in het documentje "LopendStrijkwant-GuusVonk1998.pdf"
Zit de spiboom best "hoog" boven het scharnierpunt van de mast. Levert dat geen problemen op?
Op de Tomahawk 25 kan ik het oog tot zo 80 cm vanaf de voet krijgen..

Ik ben wel gevoelig voor deze oplossing.
De Tomahawk heeft geen strijkwant. Maar die wil ik zetten met Dyneema. Aanhaken en dan omhoog hijssen met de grootzeilval.
Voor mast en boom zodat ze allebei niet zijwaards kunnen zwiepen. Africhten met spanners. Lekker klein op te bergen.

Ik moet het nog uittekenen. Dat dan weer wel.

Ik ben alleen benieuwd of de boom niet te hoog komt voor het krachtenspel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijkinrichting met geimproviseerd strijkwant 07 juni 2021 16:06 #1293146

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 422
@Pietergr Bij mij monteer ik de boom op zo'n 30 cm boven het draaipunt. En volgens mij wil je de boom eigenlijk zo dicht mogelijk bij het draaipunt hebben, dan werkt de hefboom het beste.

Qua materiaal lijkt me dyneema wat overdreven. Ik gebruik gewoon 6mm lijn die geschikt is als val of trimlijn. En spanners (of zoals beschreven, sluitingen) hoeven ook niet; ik bevestig de einden van het strijkwant simpelweg met een mastworp aan een punt bij de voetrail, dat is bij mij een oog onderaan de scepter van de railing. Het straktrekken doe je toch via je lier van je val. Wel heb ik op de lijnen een markering geplaatst zodat ik weet waar ik ze precies moet knopen.

Gr, Peter.
Elisabeth - Kolibri 660 - Marina Numansdorp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.315 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl