Dag Allemaal,
Gisteren voor het eerst dit seizoen met onze 'nieuwe' Spirit28 gezeild (net voor de winter gekocht, toen maar 2 keer kunnen varen. Degene die onze zoektocht toen hebben gevolgd weten dat ik maar weinig ervaring heb, dus even door mijn onwetendheid heen lezen :->
De giek van de Spirit zit aan de mast op een rails. Dit is zo'n rails met gaatjes, je moet een pen uit trekken om hem hoger of lager te stellen.
Vorige keer heb ik er niet op gelet maar nu eens wat beter gaan kijken. De giek stond op het laatste punt, helemaal onderop de rails en loopt daardoor tegen de buiskap aan.
Ik wou hem hoger zetten maar dat blijft niet zitten, pen uittrekken, giek omhoog, pen weer in een gaatje, maar dan klapt hij vanzelf naar beneden. Ik vermoed dus dat dat systeem versleten is.
Ik heb 2 vragen:
1) Is zoiets nog te vervangen? Welke bedrijf zou nog onderdelen voor die mast kunnen leveren (30 jaar oud?).
2) Van andere boten waar ik op zeilde weet ik dat de giek bij de mast in feite door de val+voorlijk op hoogte wordt gehouden, en op spanning gezet door de halstalie. Echter, als ik mijn GZ val helemaal doorzet dan nog valt de giek terug tot het laagste punt. Klopt dat wel? Het lijkt wel of de val niet hoog genoeg hijst dan, of dat het voorlijk te lang is (wat eigenlijk niet kan want het is het originele zeil). Dat betekent toch dat als ik de giek hoger zou zetten er onvoldoende spanning in het voorlijk is? Ook snap ik niet waarom een halstalie nog nodig is bij dit systeem, want als de pen in de rails zou blijven zitten dan heeft het verder toch geen zin om de giek nog meer naar beneden te trekken bij de mast? Of is het zo dat die rails alleen is om de giek op hoogte te houden als de spanning van het zeil af is, maar dat hij 'in actie' vastgehouden wordt door val+halstalie?
Bedankt,
Bas