Belofte maakt schuld , dus een foto verslag van de homemade " Selden nosetang ".
Niet dat er veel forumgenoten iets aan zullen hebben , het is voor elke mast toch altijd wel een eigen typische situatie , maar Selden heeft het gecommercialiseerd dus er zal dan wel vraag naar zijn.
Mijn uitvoering is gemaakt van 5mm dik rvs , en ik vermoed dat het toch wel iets steviger zal zijn dan de uitgekiende producten waarbij een plooi hier of daar de dingen structureel sterker maken met een besparing op het gebruik aan materiaal.
Spar masts heeft het ons wel iets gemakkelijker gemaakt door een sleuf te voorzien waar fabrikanten zoals Selden handig op kunnen inspelen.
First things first , een klein malletje maken zodat ik de front-ronding van de mast heb om die te kunnen projecteren op het maken stuk.
Hier maak ik de basis om de ' neus ' op te lassen. Die basis moet dan in de breedte de vorm hebben van de mast binnenin. Rapper gezegd dan gedaan , met 5mm dik materiaal en zo'n kleine oppervlakte vraagt dit om versterking.
Een zware plooibank heb ik niet , dus het wordt improviseren.
De cavalerie komt er aan onder de vorm van een gas/zuurstof brander waarbij ik het materiaal dermate opwarm dat het zich wat gewilliger laat behandelen.
Zo , de ronding is gemaakt. Fingers crossed wanneer ik het stuk op de mast zal leggen.
Nu de neus uitslijpen , dat was een gegist bestek omdat ik nergens maten kon vinden van het origineel , nou die mannen bij Selden zijn natuurlijk niet zo gek om hun eigen keuken te kijk te zetten voor de rest van de wereld.
Naar een watersport winkel trekken om daar de maten op te meten vond ik er wat over , dus het is een guesstimating geworden.
Meteen maar mooi de krassen ed uitgeslepen en dan maar de nodige gaten boren in zowel basis als neus.
Toch ook de boorhoek respecteren zodat de boutjes nadien goed aansluiten op de mast.
Schroefdraad tappen.
En dan een papieren mal maken zodat ik de boorgaten kan uitzetten op de mast.Als het stuk in de mast zit dan zie je die gaten natuurlijk niet en in lucky shots geloof ik niet.En ik wou niet echt een vergiet maken van de mast.
Tijd om de dingen aan elkaar te zetten , eerst puntlassen (met de TIG ) , positie bekijken alvorens alles definitief op te lassen.
Ok dus , we gaan voor het onherroepelijk.
Dat is me aanvaardbaar gelukt , ofschoon ik zoals de meesten onder ons ook maar een amateur lasser ben . Maar met een TIG heb je altijd wat meer te goed.
En trouwens , oefening baart kunst nietwaar.
Dan het salpeterzuur badje in voor een 24 uur om alle ijzerresten (boorgaten ed) weg te krijgen.
Eens aan de mast gekomen was het eerste werk de kromming controleren , alsof ik daar nog veel aan kon verhelpen in dit stadium.
Gezien en goedgekeurd dacht ik zo.
Even de boutgaten uitzetten.
De masttop er weer af en de nose tang doorschuiven zodat ie mooi op de plaats komt.Alvorens de boutjes in te schroeven eerst een flinke kwak Tec7 ertussen zodat alu van rvs gescheiden blijft en vastschroeven dan maar.
Voilà , mijn mast kreeg een blinkend neusje.
Eens de mast terug staat kan ik de juiste lengte van de stag opmeten.
Ik verving net alle verstaging op mijn boot , dus één van de oude (maar nog goede) stagen komt direct van pas. Die moet dan op lengte worden gesneden en bij een rigger een draadterminal laten oppersen voor de dekbevestiging.
Ook hier zal dan één van de oude spanners kunnen gebruikt worden om de binnenstag op te spannen.
Rest me natuurlijk om de dekbevestiging te voorzien , en daarvoor zal ik toch nog wat onderzoek moeten doen want ik weet nog niet echt hoe dit aan te pakken.
Suggesties zijn in dat verband naar aloude gewoonte uiteraard meer dan welkom.
Beste groeten