De Barton Boomstrut wordt altijd gecombineerd met een normale giekneerhouder (blokjes/lijn). De Boomstrut is daar een aanvulling op en geen vervanging. Zie dit plaatje (geleend van Kniest):
Met de neerhouder trek je de giek naar beneden, en span je de veren van de Boomstrut. Op zich hebben die op dat moment geen direct nut. De Boomstrut gaat pas werken als je de giekneerhouder weer laat vieren, dan drukken de veren de giek naar boven. Het voordeel daarvan is tweeledig: tijdens het zeilen kan je door gebruik te maken van de Boomstrut de twist in je zeil goed regelen, als de giek omhoog gezet wordt krijg je meer twist. Ook kan je hierdoor makkelijker reven en hijsen/stijken, je hoeft niet eerst de kraanlijn door te zetten om te voorkomen dat de giek naar beneden valt. Door de veren van de Boomstrut wordt de giek netjes omhoog gehouden.
Omdat je bij het aanspannen van de giekneerhouder niet alleen de omhoog gerichte kracht van zeil, maar ook de veerkracht van de Boomstrut moet overwinnen, is het wel verstandig om een giekneerhouder te gebruiken met voldoende vertraging. Anders moet je heel hard trekken en dat is niet prettig.
Dus het antwoord op je vraag is: ja, de giek wordt omhoog geduwd, dat is ook precies de bedoeling. De mate waarin regel je met de giekneerhouder door de lijn weer in de klem te trekken.
Omdat je nu met de giekneerhouder/ophouder een hele mooie extra trimmogelijkheid hebt, is het wel handig als de lijn van de giekneerhouder vanuit de kuip te bedienen is. Als de klem onderaan de mast zit (zoals op het plaatje hierboven) wordt die in de praktijk zelden tijdens het zeilen versteld en dat zou jammer zijn van de mooie spullen die dan vrijwel ongebruikt blijven. Dus mocht dat bij jou ook het geval zijn, overweeg dan om de lijn te verlengen en naar de kuip door te trekken.