Ik had het filmpje nog niet eerder gezien. Leuk initiatief inderdaad , maar ik maar vindt wel dat er nogal wat onkunde uit blijkt , vooral wat gereedschapgebruik betreft.
Maar ook simpel aannemen dat de bak- en stuurboord wanten precies even lang zijn is nogal optimitsch want dat hoeft helemaal niet zo te zijn .
Rechtop staan kun je eigenlijk alleen controleren met bijv. een val (het beste is daarbij een staldraadval) wat je aan beide zijden tot aan het dek kaat komen . Als dat precies uitkomt staat de mast uiteraard recht.
Dan dat meten van de spanning.
Naast het feit dat ik nogal wat twijfel heb of die mooie wantspanningsmeters wel nauwkeurig zijn , wat je meet hangt immers ook af van de stijfheid van het staaldraad en dat is niet voo alle merken en soorten gelijk , moet je er ook een dure apparaat voor kopen ( misschien willendie lui ze wel verkopen...) én de breuksterkte van de betreffende staaldraad kennen.
Met de "rekmethode" van Seldén is een meter niet nodig en hoef je ook de breeksterkte niet te kennen want de methode en de mm rek zijn voor alle diameters gelijk.
Alleen een rolmaat nodig en die heeft iedereen wel.
Ennehh , dat de mastvalling bij een niet met een spanner instelbaar voorstag (ze vertellen nl. dat de voorstaglengte vast staat ) nog instelbaar zou zijn met de achterstag spanning is m.i. ook onjuist.
Ik zou in ieder geval niet weten hoe dat meetkundig zou moeten kunnen.
leuk initiatief , maar heelaas dus bepaald niet foutloos.
Ad