Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Achterstag trimlijn vervangen

Achterstag trimlijn vervangen 10 aug 2008 09:04 #38948

  • Feelart
  • Feelart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hallo allemaal.

Mijn achterstag dat gesplits is (hektagspruit) is te trimmen met een lijn en 2 tweeschijfsblokken.

Ik zag dat de buitenkant van de lijn op een plaats wat doorgesleten was (kern is heel) en omdat er een behoorlijke spanning op staat, wilde ik de lijn vervangen. Lijn is bovendien zeer verweerd en m.i. meer dan 10 jr oud.

Ik snap dat ik niet zomaar alles los kan maken omdat dan de mast misschien naar voren klapt dus ik had het volgende bedacht. Ik span een lijn van stuurboordkikker naar bakboordkikker en in het midden klik ik de grootzeilval vast en door middel van de lier zet ik alles vast. Echter hoe vast ik het ook trek er blijft toch een behoorlijke spanning op de achterstag staan. Kan ik het desondanks met deze constructie gewoon losmaken en de beschadigde lijn vervangen?

De zijstagen staan iets achter de mast zodat dit misschien ook ondersteunt. Foto's van een boot zoals ik heb (Feeling 226) staan hier www.krijgsman.nl/occasions/zeiljachten/123

Wat babystagen zijn weet ik niet.

Bijkomend probleem is dat ik zag dat waar de lijn bij het blok uitkomt, heeft de vorige eigenaar alles dichtgeknepen en gelast om de lijn goed te klemmen. Dus ik moet ook nieuwe blokken aanschaffen. Bestaan die met een klem zodat je het goe strak kan zetten?

Mocht alles lukken hoe strak zet ik dan de achterstag? Ik heb hier op het forum al gezocht en van alles al gevonden maar het is mij allemaal nog iets te technisch www.zeilersforum.nl/forum/view...highlight=achterstag

Ik heb geen idee hoe je krachten etc moet berekenen en hoe je moet trimmen en waar te beginnen :?

Het is wel een lang verhaal geworden maar vooruit het regent hier toch :cry:

dank alvast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag trimlijn vervangen 10 aug 2008 09:49 #38952

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Als je de mast goed hebt ondersteund met de grootzeilval zie ik niet hoe de mast naar voren kan klappen als je het hekstag hebt losgemaakt. Eventueel kun je de spanner van het voorstag nog wat lossen.

Laat de katrollen geleidelijk lossen, dan kun je vanzelf zien wat er gebeurd.

Hoe groot is nu de kracht die je met de takel op de achterstag kan brengen? Of moet je erg hard trekken om er nog beweging in te brengen. In dat geval kun je overwegen de vierloper vervangen door een zesloper, of een takel zoals op jouw link staat aangegeven. Overdrijf niet met te veel vertraging in de takel, de krachten kunnen anders erg hoog oplopen waardoor je de boel kapot trekt.

Voor het onderste blok kun je eventueel een blok met ingebouwde klem kiezen, een verkleinde uitvoering zoals bij de grootschoot. Ik denk dat iets met 40 mm blokken groot genoeg is hiervoor (met gewone buslagers i.p.v. kogellagers).

of
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag trimlijn vervangen 10 aug 2008 10:24 #38957

Kan het niet eenvoudiger?

Kraanlijn of grootval achterop vast zetten. Achterstag aantrekken (idd eventueel voorstag wat lossen) en dan de kraanlijn of val weer strak zetten.
Als de val/lijn de functie heeft overgenomen dan kan het achterstag er af.

Nog eenvoudiger:

Een lijn vastmaken aan het blok op de achterstag, daar waar de splitsing is, en die lijn vastzetten in het midden van het achterschip. Takel vervangen, klaar (volgens mij).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag trimlijn vervangen 10 aug 2008 10:39 #38958

  • Feelart
  • Feelart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Dank voor jullie heldere uitleg.

Het voorstag is niet losser te zetten want alleen bij de zijstagen (ieder kant 2) is er wat te stellen cq los te draaien.

Ik denk dat ik het zo maar ga proberen want ik voel me niet safe met die gerafelde lijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag trimlijn vervangen 10 aug 2008 12:41 #38973

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
:?: Heb je (naar achteren) gepijlde zalingen?

Als dat het geval is, dan staat de mast aan het topwant, het steunwand en de voorstag en kan je de achterstag ongestraft los maken.

Als je het niet vertrouwd, dan vang je de kracht toch gewoon tijdelijk op met je grootval of met je kraanlijn? :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag trimlijn vervangen 10 aug 2008 13:24 #38974

  • Feelart
  • Feelart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Jawel postman, hoewel, ik niet de juiste termen ken (gepijlde zalingen?).

Vond alleen dat er zo'n spanning op het achterstag staat en dat verontrust me. Zie me al liggen met mast al en in de bosjes.

Maak wel een filmje als ik het losmaakt. Iets voor You Tube?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag trimlijn vervangen 10 aug 2008 15:22 #38981

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Met gepijlde zalingen wordt bedoeld dat de zalingen als het ware een punt (pijl) vormen op de mast, die naar voren wijst.

Ik heb zelf de gewoonte om na het zijlen altijd de spanning van de mast te halen door het achtrstag te vieren. Daarmee haalje dan ook de buigspanning van de mast en het voorstag af, die je met het achterstag geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag trimlijn vervangen 10 aug 2008 19:13 #39000

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Jawel postman, hoewel, ik niet de juiste termen ken (gepijlde zalingen?).

Vond alleen dat er zo'n spanning op het achterstag staat en dat verontrust me. Zie me al liggen met mast al en in de bosjes.
Dan heb je vast ook een 7/8 tuigage (het voorstag zit op ongeveer 7/8 van de masthoogte)

Heb je de boel dan niet heel strak staan? Bij gepijlde zalingen (120°) wordt de mast voornamelijk overeind gehouden door het voorstag en de wanten, meestal wordt er door de spanning op de wanten al wat voorbuiging op de mast gezet. Met het achterstag regel je dan alleen extra mastbuiging en de spanning op het voorstag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag trimlijn vervangen 10 aug 2008 19:35 #39011

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Even voordat we echt moeilijk gaan doen, kan je mast wel naar voren klappen? Meestal zijn masten dusdanig gefixeerd dat dit niet eens kan, de meeste beweging die toegelaten wordt is naar achteren. Als dit niet kan dan kan je zeer eenvoudig de boel vervangen. Ik kan namelijk gewoon mijn achterstag losmaken zonder problemen, de mast kan niet naar voren klappen (oke, als er zeilen aan gaan hangen misschien wel,m aar daar praten we nu niet over).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterstag trimlijn vervangen 10 aug 2008 19:44 #39013

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Als je mast overeind staat en de giek hangt er nog aan: giek in het midden, kraanlijn goed zetten en dan grootschoot strak. Dan kan de mast niet meer voorover vallen, tenzij je grootschoot/kraanlijn van beroerde kwaliteit zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl