Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zelf je wantspanning controleren is easy

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 15 apr 2014 08:52 #506002

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je een stag op de juiste manier gespannen hebt, zou je eens moeten luisteren naar het geluid wat de stag voortbrengt wanneer je er aan trekt. Zie het maar als een grote bassnaar. Het geeft een bepaalde frequentie en als je dat onthoudt, weet je dat wel toe te passen op de andere stag(en). Zelfs als je gehoor niet zo goed is, zou je het kunnen doen met een stemapparaatje wat ook geschikt is voor akoestische (bas)gitaren die je kunt kopen voor pakweg €10,00.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 15 apr 2014 09:04 #506007

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Krabke schreef :
OK, dan moet ik maar eens investeren in een betere spanner.

Of de sportschool...

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 15 apr 2014 09:13 #506010

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Kleine investering oor om je achterstag beter trimbaar te maken.

Ipv het bovenste blok direct aan je achterstag te zetten:
Maak een 1 schijfsblok vast aan je achterstag. Doe hierdoor een kort stukje lijn vanaf je spiegel en aan het bovenste blok van je huidige achterstag spanner, en voila een dubbel zo grote vertraging, oftewel 1:8!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 15 apr 2014 09:17 #506011

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Krabke schreef :
Ik heb me net zo'n 'Surecheck' aangeschaft. Ook ik deed het tot nu toe met de losse pols, op gevoel. Maar blijkbaar al jaren met te losse stagen rondgevaren.
Ik heb niet erg veel ervaring, zeilde altijd met kleine zeilbootjes (FJ, 420,...) of windsurfen (helemaal geen stagen :D )en het gebruik van de achterstag is me dus vreemd.

Op mn FS22 wil ik het nu helemaal goed doen. De Selden manual heb ik intussen doorgenomen en nota gemaakt van de punten en spanningen voor het 7/8e fractioneel tuig met gepijlde zalingen.
Als eerste test controleerde ik eens mn achterstag. Die heeft een 4 op 1 spanner met twee blokken en een curryklem. Met veel macht kan ik er hooguit 6% op krijgen terwijl de Selden manual een minimum opgeeft van 10% en een maximum van 20%.

Zeilde de vorige eigenaar dan al jaren, net als alle andere FS22-eigenaars, met een te losse achterstag?

Komend weekend ga ik me er alvast aan zetten om alles correct op te spannen en een eerste zeiljaar met goede verstaging rond te varen :D

Een Friendship 22 heeft toch geen gepijlde verstaging.
Volgen mij staan de wanten precies dwars van de mast.
Mij FR 26 (die dezelfde soort verstaging heeft als de 22) geef ik zoveel spanning dat de wanten aan lei niet los komen te hangen.
Met de babybstag zorg ik ervoor dat de mast een beetje voorbuiging heeft.
Met de achterstag(vertraging 1:6) trek ik de voorstag zo strak mogelijk wanneer dat nodig is.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 15 apr 2014 09:29 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 15 apr 2014 09:21 #506012

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Jawel hoor, het is een gepijlde zaling. Ik heb ze gedemonteerd en gereviseerd en kan dat met zekerheid zeggen. Ze zijn door de mast heen met elkaar verbonden door een gebogen as. Beide zalingen wijzen wat naar achter en naar boven.
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 15 apr 2014 10:16 #506027

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Krabke schreef :
Jawel hoor, het is een gepijlde zaling. Ik heb ze gedemonteerd en gereviseerd en kan dat met zekerheid zeggen. Ze zijn door de mast heen met elkaar verbonden door een gebogen as. Beide zalingen wijzen wat naar achter en naar boven.
Gepijlde verstaging betreft de plaats waar de wanten aangrijpen op dek en dat is bij een Fr 22 zo kort achter de hartlijn van de mast,dat je NIET van een gepijlde verstaging kunt spreken. Je kunt spannen wat je wilt maar je krijgt met je wanten nooit genoeg spanning op de voorstag in geval van de fr 22. Die spanning zul je echt moeten creeren met je achterstag.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 15 apr 2014 10:41 #506028

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
OK! Ik leer hier weer veel bij ;-)
Dan komt deze achterstag met stip op nummer 1 in mijn TO-DO-lijstje :P
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 15 apr 2014 12:27 #506048

Je kunt een cascade maken. Kost je één blokje en je hebt je vertraging verdubbeld. Bij jouw boot zou je ook aan een bierstrekker kunnen denken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 15 apr 2014 12:30 #506049

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Een biersteker ken ik (vooral die van Kasteelbier uit Ingelmunster :P ), maar een bierstrekker...? Vertel me even wat dat is?
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 15 apr 2014 13:48 #506083

Krabke schreef :
OK! Ik leer hier weer veel bij ;-)
Dan komt deze achterstag met stip op nummer 1 in mijn TO-DO-lijstje :P

Tja, je ziet snel genoeg hoe krom je mast komt te staan, en hoe vlak je zeil wordt....
Te vlak hoeft ook weer niet hoor.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 15 apr 2014 13:55 #506085

als je de mast teveel buigt krijg je z.g. overbend plooien: van halve masthoogte naar uiteinde giek:

Bijlage 2heavymainbotlowres.jpg niet gevonden



Bijlage images_2014-04-15.jpg niet gevonden

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 15 apr 2014 13:56 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 15 apr 2014 18:31 #506211

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18089
Dat zijn hele mooie duidelijke foto's.

Over de achterstag spanner: als je van plan bent om de achterstagspanning vaak te verstellen tijdens het zeilen (lees: fanatiek trimmen) dan is een achterstagspanner met blokken (in cascade) handig. Denk ook aan een stuk staaldraad of Dyneema langs de takel om de mast op te vangen mocht je spanner per ongeluk losschieten.

Als je de spanning alleen wilt regelen om deze aan te passen aan b.v. de windsterkte dan is een schroefspanner een hele fijne.
[/quote]
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 16 apr 2014 02:59 #506254

Krabke schreef :
Een biersteker ken ik (vooral die van Kasteelbier uit Ingelmunster :P ), maar een bierstrekker...? Vertel me even wat dat is?

een bierstrekker...

Bijlage bierstrekker.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 16 apr 2014 08:54 #506329

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Die schroefspanner lijkt me heel geschikt. Alleen heb ik net een nieuwe achterstag laten maken, dus ik weet niet of de afstand tussen het uiteinde van de stag en de spiegel gaat passen. Lijkt me wel duur...

Die bierstrekker lijkt me ook heel handig, maar hoe zou ik die kunnen monteren?

Voorlopig denk ik om toch maar de truc te doen die men hier schreef:
vanaf het oog op mn spiegel een dyneema touw naar de achterstag, door een éénschijfsblokje dat ik moet bijkopen, en zo naar de bestaande blokken (als dat allemaal wil passen natuurlijk).
Eén van de blokken heeft wel een afgebroken stuk plastic, maar de blok doet het nog.
Zo heb ik voor een zacht prijsje nu een 8 op 1 ipv 4 op 1 :P
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 16 apr 2014 09:05 #506338

Goede keus Krabke,

Let wel op en koop een failsafe/wirestrength blok. Een blok dat genoeg kracht kan hebben en bij overbelasting niet kan splijten. Je kunt ook aan een thimble denken. Goekoop en failsafe.

Neem ook de tip van IlCigno ter harte en maak een dyneema lashing over je blokken voor mocht het losschieten.

Wat we daarmee bedoelen is dat je vanaf het eind van je achterstag naar het oog op je spiegel een stuk dyneema splitst dat zo lang is dat je je achterstag helemaal kan laten vieren, maar nog geen mastinversie kan krijgen (mast in het midden naar achteren doorbuigen). Vervolgens monteer je je cascade en takel an als je die aantrekt zal dat stuk dyneema dus slap hangen, maar mocht je touw breken, uit de stopper schieten of je blok kapot gaan kan je achterstag nooit helemaal los komen.

Een schroefspanner is meer voor masttop geschikt. Het is langzaam en je moet hard werken voor een klein stukje inhalen. Voor fractioneel zijn de krachten lager en de lengte achterstag die je in moet halen groter dan bij masttop.
Laatst bewerkt: 16 apr 2014 09:07 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 16 apr 2014 09:12 #506342

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18089
Een schroefspanner is ook voor fractioneel getuigd prima te gebruiken hoor, zit bij mij ook zo. Alleen gaat het opspannen of lossen vrij traag. Dat is hinderlijk als je er mee wilt kunnen 'spelen' qua trim, maar niet als je slechts af en toe de achterstagspanning wilt kunnen variëren. De opmerking dat het achterstag de juiste lengte moet hebben bij een schroefspanner is terecht, bij een takel komt dit wat minder nauw.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 16 apr 2014 09:14 #506344

Dat bedoelde ik te zeggen, vrij traag.

Uitgezet tegen de toch al snel €200 + voor een schroefspanner, zelfs tweedehands, is een Thimble van 12 euro, 10 euro dyneema en een uurtje splitsen wellicht een leuker plan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 16 apr 2014 09:16 #506347

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Wat bedoel je met een thimble? :huh:
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 16 apr 2014 09:30 #506350

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 16 apr 2014 09:32 #506352

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
boarderbas schreef :
ook wel Low-friction ring genoemd.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 16 apr 2014 13:45 #506433

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Krabke schreef :
Die schroefspanner lijkt me heel geschikt. Alleen heb ik net een nieuwe achterstag laten maken, dus ik weet niet of de afstand tussen het uiteinde van de stag en de spiegel gaat passen. Lijkt me wel duur...

Die bierstrekker lijkt me ook heel handig, maar hoe zou ik die kunnen monteren?

Voorlopig denk ik om toch maar de truc te doen die men hier schreef:
vanaf het oog op mn spiegel een dyneema touw naar de achterstag, door een éénschijfsblokje dat ik moet bijkopen, en zo naar de bestaande blokken (als dat allemaal wil passen natuurlijk).
Eén van de blokken heeft wel een afgebroken stuk plastic, maar de blok doet het nog.
Zo heb ik voor een zacht prijsje nu een 8 op 1 ipv 4 op 1 :P
Dit is voor een FS 22 een veel betere oplossing dan een schroefspanner.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 19 apr 2014 07:19 #507280

Niet bedoeld voor de echte wedstrijdzeiler.

Kijk uit voor een te hoge spanning op de voorstag, een zeilmaker maakt een voorlijkcurve in het zeil, ongeveer 15-18 cm doorhang van de voorstag met een lengte van 8m.
Als je met te veel voor/achterstag spanning vaart als het zeil niet maximaal belast word [eind van de windrange], vlak je het zeil teveel af en levert dan te weinig power.
Als je met een aanwakkerende wind redelijk snel een voorzeilwissel doet, kan je af met 2 standen van de achterstagspanner, laat je het te grote voorzeil het laatste stukje toch staan dan achterstag max aan..
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl